رسانه مسئولیت اجتماعی: بررسی اجتماعی بودن انسان، ضرورتِ وجود مسئولیت برای او، آگاهی از مسئولیتهای اجتماعی و عمل به آن از مسائلی است که عدم توجه به آن زمینۀ بسیاری از انحطاطهای اخلاقی در سطح جامعه خواهد بود؛ بنابراین مسئلهی مقالۀ حاضر، بررسی مفهوم اجتماعی بودن انسان و نیز بررسی اهمّ مسئولیتهای اجتماعی افراد در جوامع اسلامی بر بنیاد سخنان امام علی در نهجالبلاغه و نقش تعلیم و تربیت در تحقق این مسئولیتهای اجتماعی انسان مبتنی بر دیدگاه امام علی است که هدف پژوهش حاضر، یافتن پاسخ این مسئله است. بر این اساس روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و قیاس نظری بوده و بر این اساس سعی شده است، با بررسی متنِ نهجالبلاغه و دیگر سخنان امیرالمؤمنین اهم مسئولیتهای اجتماعی افراد شناسایی و پسازآن نقش تعلیم و تربیت در تحقق چنین مسئولیتهای اجتماعی تبیین گردد. نتایج پژوهش نشان میدهد که ازنظر امام علی انسان بالفطره موجودی اجتماعی است و برای زیستن در اجتماع بهناچار باید با جامعه در ارتباط باشد و برای تحقق این امر لازم است به مسئولیتهایی همچون احساس مسئولیت نسبت به جامعه، رعایت حقوق، انصاف و عدالتخواهی نسبت به انسانها، تعاون و همکاری در امور اجتماعی و معاشرت و برقراری روابط مهرآمیز با دیگران توجه داشته باشد.
خلاصه ماشینی: مسئولیت های اجتماعی انسان از منظر امام علی ع با تأکید بر نهج البلاغه و نقش تعلیم و تربیت در تحقق آنها سلمان رضوان خواه ١ اکبر صالحی سیدمرتضی سجادی ۳ ۲ تاریخ دریافت : ١٣٩٨/١١/٢٢ تاریخ پذیرش :١٣٩٩/۴/٢٨ چکیده بررسی اجتماعی بودن انسان ، ضرورت وجود مسئولیت برای او، آگاهی از مسئولیت های اجتماعی و عمل به آن از مسائلی است که توجه نکردن به آن زمینۀ بسیاری از انحطاط های اخلاقی در سطح جامعه خواهد بود؛ بنابراین مسئلۀ مقالۀ حاضر، بررسی مفهوم اجتماعی بودن انسان و نیـز بررسـی مهم تـرین مسـئولیت های اجتمـاعی افـراد در جوامـع اسلامی بر بنیاد سخنان امام علی ع در نهج البلاغه و نقش تعلیم و تربیت در تحقق این مسئولیت های اجتماعی انسان مبتنی بر دیدگاه امام علی ع است که هـدف پـژوهش حاضـر، یـافتن پاسـخ ایـن مسـئله اسـت ؛ براین اسـاس روش پژوهش ، تحلیل محتوای کیفی و قیاس نظری است ؛ بنابراین سعی شده است بـا بررسـی مـتن نهـج البلاغـه و دیگـر سخنان امیرالمؤمنین ع مهم ترین مسئولیت های اجتماعی افراد شناسایی و پـس از آن نقـش تعلـیم و تربیـت در تحقق چنین مسئولیت های اجتماعی تبیین گردد. جدول ١: تحلیل محتوای نهج البلاغه در جهت پاسخ به پرسش های پژوهش موضوع اصلی (مفاهیم مربوط به (رجوع شود به تصویر صفحه) بر طبق این شیوه ، ابتدا تمام متن نهج البلاغه ، شامل نامه ها، خطبه ها و حکمت ها و نیـز دیگر سخنان امام علی ع در ارتباط بـا موضـوع پـژوهش ، بررسـی و مطالـب مـرتبط در فیش هـای جداگانـه ثبـت و نهایتـا طبقه بنـدی گردیــد؛ بـرایـن اسـاس نخسـت بــه منظور پاسخگویی به پرسش اول که ضرورت اجتماعی بودن و وجـود مسـئولیت های اجتمـاعی افراد در برابر جامعه بوده و نیز فراهم کردن زمینۀ لازم برای پاسخ به پرسـش دوم ، کتـاب شریف نهج البلاغه ، به طور کیفی تحلیل شده است .
[box type=”download” align=”” class=”” width=””]دانلود کامل PDF[/box]
منبع: اسلام و مطالعات اجتماعی _ سلمان رضوان خواه