«رسانه مسئولیت اجتماعی»- منیژه بازیار:شرکت های مکزیکی از جمله شرکت هایی در جهان هستند که در سال های اخیر توجه جدی به موضوع مسئولیت اجتماعی داشته اند و به مسئولیت اجتماعی به عنوان یک مفهوم تأثیرگذار در ساختار تصمیم گیری خود نگاه می کنند.
شرکت های مکزیکی در راستای مسئولیت اجتماعی خود موضوعاتی مانند مدیریت سازمان،احترام به حقوق بشر،فرآیندهای کار بهینه،نظارت بر محیط زیست،عملیات پایدار وارتباط با مصرف کنندگان را در دستور کار خود قرار داده اند.
در مکزیک هر شرکتی که در آن برنامههای مبتنی بر مسئولیتپذیری اجتماعی اعمال میشود، امکان افزایش پایداری و حفظ حضور در جامعه، ایجاد اعتبار و ضمانت را برای همه صاحبنظران و همچنین صنایعی که فروش را از طریق بازاریابی، ایجاد اطمینان و ارتقای پیشرفت در همه حوزههای تولیدی مدیریت میکنند، میدهد.
اقتصاد مکزیک
مکزیک کشوری در حال توسعه است که یکی از بزرگترین نیروهای اقتصادی و سیاسی منطقه آمریکا به شمار میرود. مکزیک دومین اقتصاد آمریکای لاتین به شمار میرود. این کشور دارای موسسات اقتصادی کلان و قدرتمند است که جزء ۱۵ اقتصاد بزرگ جهان نیز قرار دارند.
در سال ۲۰۱۹ تولید ناخالص داخلی این کشور ۲.۶ تریلیون دلار بود. البته تولید آن بسیار کمتر از شریک تجاری اصلی خود، ایالات متحده آمریکا است. مکزیک هفدهمین صادرکننده بزرگ در جهان است.
در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده حدود ۸۰٪ از صادرات مکزیک را دریافت کرده است. مکزیک به طور کلی یک کشور صادراتمحور است. صادرات طی یک دهه گذشته، به استثنای سال ۲۰۰۹، رشد مستمری داشته است. این افزایش صادرات بیشتر به دلیل افزایش تعداد توافقنامههای تجارت آزاد با کشورهای بینالمللی است که اساساً تعرفهها را بین کشورهای عضو از بین میبرد.
ماشینآلات فلزکاری و کشاورزی، تجهیزات الکتریکی، قطعات خودرو و هواپیما و محصولات آسیاب فولادی از جمله واردات این کشور محسوب میشوند. مکزیک با تولید تقریباً ۲ میلیون بشکه در روز، چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در قاره آمریکا است. البته باید اضافه کرد امروزه گردشگری یکی از عوامل اصلی کمک به اقتصاد مکزیک است.
مکزیک بهدلیل منابع و جایگاه مهمی که در آمریکای شمالی داراست، بسیار مورد توجه سرمایهداران قرار میگیرد. برخی افراد برای دریافت پاسپورت مکزیک سرمایهگذاری در این کشور را انتخاب میکنند.
مسئولیت اجتماعی شرکت ها در مکزیک
شرکت بیمبو که ۱۰۰% سرمایه مکزیک است، برنامه هایی را برای کمک به نیازمندترین جوامع این کشور ارائه می دهد. این شرکت نقش خود را در اقدامات مسئولیت اجتماعی بسیار جدی گرفته است.
این شرکت اجرای برنامه ای به نام «فرعی هیبریدی» یا بسته بندی فناورانه زیست تخریب پذیر که به عدم آلودگی محیط زیست کمک می کند را انجام می دهد.
شرکت پوما که سال هاست در مکزیک مستقر است عناصر ابتکاری را در کفش های خود در ارتباط با عدم آلودگی لحاظ کرده است.
روند رشد شرکت ها در مکزیک به طور مستقیم با پیشرفت های فناوری مرتبط است. آنها می توانند بسیاری از زمینه های جامعه و همچنین محیط زیست را بهبود بخشند. شرکت های فناوری جایگزین هایی را برای شرکت های مختلف ارائه می دهند تا پایداری و توسعه را بدون غفلت از مسئولیت اجتماعی حفظ کنند.
از این حیث می توان متوجه شد که چگونه رشد برخی از شرکت ها همزمان با اقداماتی صورت می گیرد که امکان اجرا را فراهم می کند تا بخش های مختلف جامعه هر روز بهتر شوند و سطح کیفیت زندگی برخی افراد را به دور از مهمترین آنها افزایش دهد.
برنامه هایی که شرکت ها در مکزیک دارند امکان باور به شرکت خصوصی را فراهم می کند. جایی که قدردانی به عنوان عنصری نه تنها برای تولید ثروت، بلکه برای همکاری با نهادهای دولتی در جستجوی راه حل برای مشکلات واقعی هر کشور تعیین می شود.
در مکزیک شرکت های خصوصی یک نهاد آلاینده به حساب نمی آیند و امروزه توزیع سود و توزیع درآمد به سمت برنامه های اجتماعی رشد چشمگیری داشته است.
استراتژیهای شرکتها بر مشروط کردن اقدامات خود به کاهش مالیات و مدیریت انعطافپذیری برای صادرات متمرکز هستند. به لطف مذاکرات دولت و شرکت ها، روند تولید متعادل شده است.
در شرکت های مکزیکی میزان آلودگی، اجرای برنامهها و طرحهایی با هدف نیازمندترین افراد و همچنین افتتاح مجتمعهای صنعتی غیرآلاینده که به هزاران نفر امکان میدهد در مناطق حومه شهر و حتی جاهایی که قبلاً مدرنسازی نشده بود، استخدام شوند. آنها اقداماتی را نسبت به جامعه ایجاد می کنند که به بهبود زندگی بسیاری از مردم کمک می کند.
در این کشور شرکت های دارای مسئولیت اجتماعی در مناطقی که سایر شرکت هایی که هنوز مخالف تغییرات هستند می توانند از مزایای ویژه ای برخوردار شوند که پیشرفت و توسعه را برای جامعه فراهم می کند، به دست می آورند.
این شرکت ها نه تنها شرکت هایی هستند که در تولید کالا و خدمات خود ضمانت دارند، بلکه از طریق حق بیمه های ویژه به جامعه متعهد هستند.
آموزش های محیط زیستی در مکزیک
در مکزیک، دانشمندان، جوامع بومی و اعضای سازمانهای غیردولتی مدتهاست در مورد جنگلزدایی، از بین رفتن تنوع زیستی، آلودگی رودخانهها و دریاها، و تهاجم پروژههای بزرگ و عواقب آن برای سرزمینها هشدار میدهند.
تغییر کاربری زمین همچنان بزرگترین تهدید است، اما فشارهای دیگری مانند آلودگی، برداشت بیش از حد، تغییرات آب و هوا، گردشگری ناپایدار و تهاجم گونههای بیگانه همچنان اکوسیستمهای تحت فشار را تشدید میکنند.
با این وجود در مکزیک فراتر از آموزش سنتی، یعنی واقعیت ساده انتقال دانش، آموزش محیط زیست انسان را با محیط خود، با محیط پیرامون خود مرتبط می کند و به دنبال تغییر نگرش، آگاهی از اهمیت حفظ برای آینده و بهبود کیفیت زندگی است.
تامین آب پاک به مکزیکوسیتی، آلودگی هوا در پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ، جنگل زدایی و فرسایش در مناطق روستایی مکزیک… اینها برخی از مبرم ترین مسائل هستند.
در مکزیک آموزش محیط زیست به عنوان نیاز جامعه برای رسیدگی به مشکلات ناشی از بحران زیست محیطی پدیدار می شود. به طور کلی، هدف اساسی آموزش محیط زیست، آموزش در جستجوی راه حل برای مشکلات زیست محیطی است.
آموزش زیست محیطی فرآیندی است که مادام العمر طول می کشد و هدف آن انتقال آگاهی زیست محیطی، دانش زیست محیطی، نگرش ها و ارزش ها نسبت به محیط زیست برای تعهد به اقدامات و مسئولیت هایی است که دارای استفاده منطقی از منابع و قدرت است.