«رسانه مسئولیت اجتماعی»- مریم شقاقی: کشورهای قاره آسیا نسبت به کشورهای دیگر جهان کمتر به موضوع مسئولیت اجتماعی توجه کرده اند. با این وجود برخی کشورها مانند سنگاپور این موضوع را جدی گرفته و در شرایط کنونی از هر دو شرکت سنگاپوری یک شرکت موضوع مسئولیت اجتماعی را در اولویت خود قرار داده است.
بررسی ها نشان می دهد از هر دو شرکت فعال در سنگاپور یک شرکت نقش فعالی در انجام مسئولیتهای اجتماعی دارد.در ۸۹ درصد از این شرکتها حمایت از کارمندان، ارایه کمکهای مالی بلاعوض به خیریه ها و نیازمندان و جمع آوری منابع مالی برای اجرای طرح های عام المنفعه را به عنوان روشی برای انجام مسئولیتهای اجتماعی در نظر می گیرند.
اقتصاد سنگاپور
سنگاپور یکی از موفقترین اقتصادهای بازار را دارد. اقتصاد این کشور در اصل بر پایه بازرگانی دریایی شکل گرفتهاست. سنگاپور در کنار کره جنوبی، هنگ کنگ و تایوان یکی از چهار ببر آسیا بهشمار میرود اما این کشور توانست سه رقیب خود را از لحاظ درآمد سرانه پشت سر بگذارد. رشد اقتصادی سنگاپور از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۵ بهطور میانگین سالانه ۶ درصد بود و باعث شد تا شیوه زندگی سنگاپوریها به شدت بهبود یابد.
اقتصاد سنگاپور یکی از آزادترین، مبدعترین، رقابتیترین، پویاترین و تجارتپذیرترین اقتصادهای دنیا است. شاخص آزادی اقتصادی در سال ۲۰۱۵ این کشور را در رده دوم جهانی قرار داده و در طول یک دهه گذشته، سنگاپور رده نخست شاخص آسانی انجام کسب و کار را داشتهاست.
این کشور از لحاظ شاخص احساس فساد در کنار نیوزیلند و کشورهای اسکاندیناوی همواره در رده سالمترین کشورها قرار داشتهاست. در سال ۲۰۱۶ واحد اطلاعات مجله اکونومیست، برای سومین سال متوالی سنگاپور را به عنوان گرانترین شهر جهان ردهبندی کرد.
سنگاپور یکی از کشورهای آسیایی پیشرو در مسئولیت اجتماعی
انجام مسئولیت اجتماعی شرکتها در قاره آسیا عمر زیادی ندارد و در سالهای اخیر تلاش زیادی شده است تا شرکتها خود را به عنوان عضوی حقوقی از جامعه در نظر بگیرند و مسئولیت خود را در مقابل جامعه انجام دهند.
مطالعات انجام شده نشان می دهد، از هر ۱۰ شرکت فعال در قاره آسیا، تنها یک شرکت انجام مسئولیتهای اجتماعی را در اولویت برنامه های خود قرار داده و برای انجام مسئولیتهای اجتماعی، استراتژی مشخصی ارایه کرده است.
این مطالعه همچنین نشان می دهد شرکت هایی که انجام مسئولیت های اجتماعی را در برنامه خود قرار داده اند نیز تنها از یک سوم از منابع مالی لازم برای انجام مسئولیت اجتماعی برخوردارند. البته عدم برخورداری از این منابع مالی به معنای عدم دسترسی به منابع مالی در شرکت نیست بلکه به معنای این است که انجام این کار در اولویت شرکتها نیست و سرمایه گذاری روی آن بسیار کم انجام می شود.
در واقع شرکتهای آسیایی زمانی که نیاز به منابع مالی برای اجرای طرح های شرکت باشد، ترجیح می دهند از منابع مالی تخصیص یافته برای مسئولیتهای اجتماعی استفاده کنند و انجام مسئولیت اجتماعی را به تعویق بیاندازند.
برخی از کشورها در این قاره موفق تر از دیگر کشورها عمل می کنند. نمونه بارز آن کشور سنگاپور است. بررسی ها نشان می دهد از هر دو شرکت فعال در این کشور یک شرکت نقش فعالی در انجام مسئولیتهای اجتماعی دارد.در ۸۹ درصد از این شرکتها حمایت از کارمندان، ارایه کمکهای مالی بلاعوض به خیریه ها و نیازمندان و جمع آوری منابع مالی برای اجرای طرح های عام المنفعه را به عنوان روشی برای انجام مسئولیتهای اجتماعی در نظر می گیرند.
در کشور سنگاپور دو نفر از هر پنج نفر از افراد حرفه ای فعال در مشاغل مختلف، خواستار مشارکت در کارهای داوطلبانه به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی شرکت هستند.
مطالعات انجام شده نشان می دهد در سنگاپور شرکتهایی که در حوزه مسئولیتهای اجتماعی فعال تر هستند، کارایی بالاتری دارند و کارکنان شرکت هم مشتاق تر در محیط کار حاضر می شوند. کارکنان این شرکت ها هم برای مشارکت در مسئولیت های اجتماعی شرکت تمایل زیادی نشان می دهند.آمارها نشان می دهد ۶۶ درصد از کارکنان شاغل در شرکتهای فعال در عرصه مسئولیتهای اجتماعی تمایل زیادی برای انجام کارهای داوطلبانه عام المنفعه دارند.
سنگاپور سازگارترین کشور آسیا با محیط زیست
سنگاپور بهترین کشورهای آسیایی در زمینه محیط زیست است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط دانشگاه ییل آمریکا که کشورهای مختلف جهان را بر اساس سلامت طبیعی و اکوسیستمشان بررسی کرده است ، سنگاپور رتبه ۱۴ جهان و رتبه اول آسیا را به خود اختصاص داده است.
این در حالی است که سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا فاصله بسیار زیادی با سنگاپور دارند ، مالزی رتبه ۶۳ ، تایلند ۹۱ ، اندونزی ۱۰۷ و ویتنام رتبه ۱۳۱ جهان را دارند.
در کنار طبیعت زیبایی که سنگاپور دارد ساختارهای جدیدی که در این کشور ساخته می شود هم رنگ و بوی سرسبزی دارند و کاملا سازگار با محیط زیست هستند. این عجیب نیست که سنگاپور را شهری در میان باغ می خوانند.
سازگاری با محیط زیست در سنگاپور فقط به اماکن مختلف شهری ختم نمی شود ، این سازگاری را می توان در فروشگاهها و هنگام خرید نیز مشاهده کرد. امروزه ، برندهای مختلفی هستند که محصولات سازگار با محیط زیست را به فروش می رسانند. برندهای مخصوص لباس ، لباسهایی را ارائه می دهند که از مواد ارگانیک ساخته شده اند.
در برخی از فروشگاهها می توانید کلکسیونی از لوازم و تجهیزات مخصوص ورزش یوگا و پیلاتس را بیابید که از کتان های ارگانیک و بامبو ساخته شده اند.
گلخانهها و فضاهای سبز یکی از مهمترین عناصر تشکیلدهنده شهر سنگاپور است چنان که گویی شهر در یک باغ سبز احاطه شده است. مقامات رسمی شهر در یک دهه اخیر تلاش کردهاند پیوند سنگاپور با طبیعت را بیش از پیش محکم کرده و شهر را در مسیر سبزسازی بیشتر هدایت کنند.
اقدامات این افراد نه تنها به زیستپذیر شدن بیشتر شهر کمک کرده است بلکه سلامت اکوسیستم را نیز در پی داشته است. در نتیجه، نسبت به دهههای قبل، سنگاپور با چشماندازی سبزتر از همیشه جلوهنمایی کرده و شهر را در مسیر برخورداری از محیطی بیوفیلیک هدایت کرده است.
مقامات رسمی شهر به منظور مبارزه با پیامدهای منفی شهرنشینی و حفظ پایداری محیط زیست، شبکهای از پارکهای طبیعی را به وجود آوردهاند که از طریق کاستن باد و گرما اثرات جانبی را به حداقل میرسانند و به عنوان موانعی در مقابل موارد مهاجم عمل میکنند.
علاوه بر این، پارکهای فوق زمینه را برای افزایش تنوع زیستی بومی فراهم میآورند و مهمتر از همه اینکه فضاهایی تفریحی برای مردم ایجاد میکنند.