رسانه مسئولیت اجتماعی: شیو ع کرونا ویروس (کووید-۱۹) جهان را با بحران مواجه ساخته است. در ایران با شیوع این بیماری، طرح های پیشگیرانه قطع زنجیره شیوع کرونا، شامل قرنطینه خانگی، فاصله گذاری اجتماعی، کاهش ساعات کار و فعالیت اصناف، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها اجر ا شده است.
این اقدامات در بخش اقتصادی، عرضه، و تولید و تقاضا را تحت تاثیر قرار داده است و ممکن است منجر به تعطیلی کامل برخی کسب وکارها و مشاغل گردد.
دانشکده کار آفرینی دانشگاه تهران در راستای رسالت آموزشی و مسئولیت اجتماعی ، اقدام به انتشار سلسله گزارش هایی نموده است تا بتواند کمکی هر چند کوچک به کسب وکار ها برای مقابله با این تهدید جهانی ارائه نماید.
گزارش پیش رو با عنوان پنج استراتژی تاب آوری کسب و کارها در شرایط بحران کرونادر سه بخش تدوین شده است. در بخش اول، ریسک های موجود شامل ریسک های سطوح جهانی، ملی و صنعت و ریسک های مشاغل معرفی شده اند. در بخش دوم، وضعیت کسب و کارها بر اساس آمارهای رسمی تحلیل شده است. در این بخش با استفاده از گزارش های رسمی شاپرک (شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت وابسته به بانک مرکزی) و مسیریاب بلد نیمرخی از وضعیت موجود تشریح شده است.
در بخش سوم، برای پاسخ به ریسک ها و چالش ها، استراتژی های تاب آوری کسب و کارها در مدیریت بحران کرونا معرفی می گردد. در این بخش ابعاد پنج گانه استراتژی های تاب آوری شامل ۱(سرمایه انسانی، ۲(بازاریابی و فروش، ۳(زنجیره تامین، ۴(مدیریت مالی و ۵(تفکر استراتژیک و کارآفرینانه معرفی شده است. همچنین در این بخش، نتایج پرسشنامه ای که با هدف ارزیابی ابعاد استراتژی های تاب آوری در سطح کشور توزیع شده است در قالب نمودار میله ای ارائه شده است. در ادامه، اقدامات ابتکاری شرکت های داخلی و بین المللی در مدیریت بحران کرونا معرفی شده است.
گزارش پنج استراتژی تاب آوری کسب و کارها در شرایط بحران کرونا، اردیبهشت ماه سال ۹۹ توسط دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و به همت دکتر علی داوری،دکتر غالمحسین حسینی نیا و دکتر مهدی جعفرزاده و دکتر احسان چیت ساز تهیه و منتشر شده است.
[box type=”download” align=”” class=”” width=””]دانلود کامل مقاله[/box]
انتهای پیام/