رسانه مسئولیت اجتماعی – مریم شقاقی : نام شاخص ESG، از حروف اول کلمات محیط زیست (Environment)، جامعه و وظایف اجتماعی (Social) و حاکمیت (Governance) گرفته شده است. موضوع شاخص ESG و ویژگیهای آن، در حوزه اخلاق کسب و کار قرار میگیرد و دانستن آن برای کارفرمایان و سرمایه گذاران اهمیت زیادی دارد.
در واقع این شاخص، معیاری کمی برای سنجش وجدان کاری شرکتهای کسب و کار در زمینه محیط زیستی، مسئولیت اجتماعی و چگونگی ساختار قدرت در حاکمیت شرکت است.
گزارش ESG و ارتباطات
گزارش و ارتباطات ESG برای به دست آوردن ارزش و کاهش خطرات مرتبط با سرمایه گذاری ها و فعالیت های ESG ضروری است. در حالی که بسیاری از افراد صرفاً بر ارائه گزارش ESG تمرکز میکنند، اهمیت ارتباطات مؤثر و اینکه چگونه میتواند به ارزش کمک کند ، نیز مهم است .
اهمیت گزارش و ارتباطات ESG
ارتباطات ESG بیش از یک گزارش سالانه است. ESG یک ابزار استراتژیک برای انتقال تلاش های پایداری یک شرکت به مخاطبان مختلف هستند. ارتباط موثر شامل ارسال پیامهای مناسب، داستان سرایی مداوم و استفاده از کانالهای مختلف برای تعامل با سرمایهگذاران، مشتریان، کارمندان، جوامع و قانونگذاران است. و با به اشتراک گذاشتن پیشرفت ها، چالش ها و اهداف آینده، سازمان ها می توانند اعتماد ایجاد کنند، شهرت خود را افزایش دهند و روابط مثبت را تقویت کنند.
گزارش و ارتباطات ESG برای نشان دادن ارزش و تاثیر ابتکارات پایداری یک شرکت بسیار مهم است. با برقراری ارتباط موثر اطلاعات مربوط به ESG، کسب و کارها می توانند شهرت خود را افزایش دهند، با ذینفعان اعتماد ایجاد کنند و خطرات را کاهش دهند. این میتواند منجر به افزایش اعتماد سرمایهگذار، بهبود وفاداری مشتری و تصویر عمومی مثبتتر شود.
ایجاد ارزش: گزارش ESG می تواند به شما کمک کند تا ارزشی را که فعالیت های ESG شما برای ذینفعان ایجاد می کند، شناسایی کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید.
کاهش ریسک: ارتباط موثر می تواند با رسیدگی به نگرانی ها و ایجاد اعتماد به کاهش خطرات کمک کند.
تعامل با ذینفعان: تعامل با سهامداران از طریق گزارش و ارتباطات ESG می تواند روابط مثبت و حمایت را تقویت کند.
چالش های کارت های گزارش ESG
کارت های گزارش ESG می توانند چندین چالش را برای مشاغل ایجاد کنند. فقدان یک چارچوب استاندارد، مقایسه شرکتها در صنایع را دشوار میکند، در حالی که پیچیدگی این گزارشها میتواند مانع درک ذینفعان شود. علاوه بر این، کارتهای گزارش ممکن است برای بسیاری از شرکتها، بهویژه کسبوکارهای کوچکتر، مرتبط نباشند یا منتهی به نتیجه معناداری نشوند.
عدم استانداردسازی: هیچ استاندارد پذیرفته شده جهانی برای کارت های گزارش ESG وجود ندارد و مقایسه شرکت ها در صنایع را دشوار می کند.
پیچیدگی: کارت های گزارش ESG می توانند برای ذینفعان بسیار پیچیده و یا درک آن دشوار باشد.
ارتباط محدود: برای بسیاری از شرکتها، بهویژه کسب وکارهای کوچکتر، کارتهای گزارش ممکن است قابل اجرا نباشند.
استراتژی برای گزارش و ارتباطات ESG
برای ارتباط موثر عملکرد ESG خود، از پیچیدگی بیش از حد خودداری کنید و رویکرد خود را با نیازهای خاص ذینفعان خود تنظیم کنید. به برجسته کردن مهمترین مسائل تمرکز کنید، تأثیر خود را اندازهگیری و ارتباط برقرار کنید، و استفاده از قالبهای مختلف را برای دستیابی به مخاطبان گستردهتر در نظر بگیرید. تعامل با ذینفعان همچنین به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که ارتباطات شما مرتبط و موثر است.
از پیچیدگی های بیش از حد خودداری کنید: در گزارش کارت های پیچیده ESG غرق نشوید. روی عناصر اصلی عملکرد خود تمرکز کنید.
رویکرد خود را تنظیم کنید: نیازها و علایق خاص ذینفعان خود را بشناسید تا ارتباطات خود را مطابق با آن تنظیم کنید.
روی مسائل کلیدی تمرکز کنید: مسائل زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی مادی را که بیشترین ارتباط با کسب و کار و ذینفعان شما دارد را برجسته کنید.
اندازه گیری و ارتباط: تأثیر ESG خود را تا جایی که ممکن است کمی کنید و این اطلاعات را با سهامداران به اشتراک بگذارید.
فرمتهای مختلف را در نظر بگیرید: فرمتهای مختلف مانند اینفوگرافیک، ویدیو یا پستهای رسانههای اجتماعی را کاوش کنید تا به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید.
تعامل با سهامداران: فعالانه به دنبال بازخورد از ذینفعان باشید تا اطمینان حاصل کنید که ارتباطات شما مرتبط و موثر است.
مطالعه موردی: رویکرد نوآورانه یک شرکت
به عنوان نمونه ، یک شرکت در بخش مراقبت از پوست و لوازم آرایشی طبیعی و ارگانیک از یک رویکرد منحصر به فرد برای گزارش ESG استفاده کرد. این شرکت یک کارت چهار در شش با اطلاعات کلیدی و یک کد QR ایجاد کرد.
این کارت در هر سفارش گنجانده شده بود و به مشتریان امکان می داد به راحتی به اطلاعات دقیق در مورد تلاش های پایداری شرکت دسترسی داشته باشند.
این رویکرد نه تنها شهرت برند را افزایش داد، بلکه یک مزیت رقابتی نیز ایجاد کرد.
در قسمت جلوی کارت، موارد مهم فهرست شده است که توسط E، S و G سازماندهی شده است.پشت کارت دارای کدهای QR بود که دقیقاً به همین ترتیب سازماندهی شده بودند، که بیننده را به آن بخش از گزارش آنلاین ESG مرتبط می کرد.
گزارشدهی و ارتباطات مؤثر نیازمند یک رویکرد استراتژیک است که بر خلق ارزش، مشارکت ذینفعان و ارتباطات مناسب تمرکز دارد. با درک نیازها و علایق خاص ذینفعان خود، در نظر گرفتن فرمتهای ارتباطی مختلف و جستجوی فعال بازخورد، میتوانید اطمینان پیدا کنید که تلاشهای شما به طور مؤثر نتیجه خواهد داشت .
- تمرکز بر ارزش: گزارش و ارتباطات ESG باید بر انتقال ارزشی که فعالیتهای شما برای ذینفعان ایجاد میکند متمرکز شود.
- رویکرد خود را تنظیم کنید: نیازها و علاقه های ذینفعان خود را بشناسید تا ارتباطات خود را به طور مؤثرتری تنظیم کنید.
- فرمت های مختلف را در نظر بگیرید: فرمت های مختلف را برای دستیابی به مخاطبان گسترده تری پیدا کنید.
- تعامل با سهامداران: فعالانه به دنبال بازخورد باشید و با ذینفعان در ازتباط باشید.
نتیجه گیری
گزارش و ارتباطات ESG برای کسب و کارهایی که به دنبال ایجاد ارزش و کاهش خطرات هستند ضروری است. شرکتها با تمرکز بر مسائل کلیدی، اندازهگیری میزان تأثیر، درگیر کردن ذینفعان و تنظیم ارتباطات، میتوانند به طور موثر دستاوردهای پایداری خود را منتقل کنند و شهرت ESG قوی ایجاد کنند. به یاد داشته باشید، گزارش ESG فقط تولید یک سند رسمی نیست. این در مورد بیان داستان پایداری شرکت شما به روشی است که با مخاطبان شما طنین انداز شود.
با اتخاذ یک رویکرد استراتژیک برای گزارشدهی و ارتباطات ESG، میتوانید به طور موثر ارزش را به دست آورید، خطرات را کاهش دهید و روابط قوی با سهامداران خود ایجاد کنید.