مسئولیت اجتماعی: در انجام مأموریت داده شده به دفتر مسئولیتهای اجتماعی با هدف کمک به توسعه و توانمندسازی عمومی، از آنجا که این موضوع گستره ی بسیار بزرگی را در بر می گیرد که انجام آن نیازمند برنامه ریزی اصولی و تعیین اقدامات کوچک و محدود ولی بهم پیوسته است، برای فعّال سازی پتانسیل های موجود در اتاق جهت آغاز فعّالیت عملی این دفتر، در اوّلین گام تصمیم گرفته شد طرح حاضر با اهداف و الزاماتی که توضیح داده می شود اجراء گردد.
شایسته است در ابتدا به این مهمّ اشاره شود که این سند صرفاً بیانگر مکانیزم اقدام برای فعّال نمودن دفتر مسئولیت های اجتماعی است و از بیان آمار و ارقام و شرح و تفصیل توضیحات طولانی که در گزارش های تئوریک معمول است، خودداری شده است تا ضمن ارائه صریح و روشن کارهای اجرائی، بتوان شکل و شیوه ی اقدامات را از ابتدا تا انتها بر اساس یک برنامه ریزی عملیاتی نشان داد.
هدف بنیادین در این طرح، تمرکز بر توسعه اقتصادی و سپس توسعه فرهنگی روستاها است. انجام این طرح بر این باور استوار است که هرگونه توسعه در کشور بدون آن که از روستا آغاز شود بی نتیجه خواهد بود زیرا با توجّه به پیشینه ی تاریخی و شرایط اقلیمی، خاستگاه اوّلیه اعظم تولیدات اقتصادی که وابسته به منابع طبیعی و انسانی اعم از محصولات کشاورزی، معدنی، مواداوّلیه صنعتی و نیروی کار است، روستاها و مناطق غیرشهری می باشند.
امروز شاهد نتایج منفی چنددهه سرمایه گذاری دولتی و صرف بودجه های کلان از دارائی های ملّی برای توسعه روستایی هستیم که نه تنها با هدر رفتن منابع گزاف به توسعه روستاها منجر نشده، که تخریب فرهنگی و ازکارافتادگی و مهاجرت بی رویه روستائیان بی کار و گاه بدهکار به شهرها را نیز درپی داشته است. این وضعیت حاصل برنامه ریزی غلط برای توسعه نامتوازن، آن هم بدون مشارکت دادن مردم در طرّاحی و اجرای آن برنامه ها بوده است.
اکنون فرصت چندانی برای جبران باقی نمانده است. توانمندسازی اقتصادی روستائیان، اصل اوّل در تنظیم این سند است. استعدادهای فراوان در روستاها وجود دارد که هنوز کاملاً از بین نرفته و شرط بکارگیری و احیاء و تقویت بنیه اقتصادی روستا و روستائیان، بازگرداندن اعتماد از دست رفته است.
رویکرد عملیاتی دفتر مسئولیتهای اجتماعی برای اجرای این طرح، جلب مشارکت فعّالانه روستائیان و بهره گیری از همکاری سایر تشکّل ها و ذینفعان اجتماعی است. پس از گفتگو، رایزنی و توافقات انجام شده با فعّالان اقتصادی و مدیران توانمندی که علاقه و آمادگی خودشان برای همکاری با اتاق را با حضور فعّال در جلسات اصلی کمیسیون مسئولیتهای اجتماعی و کمیته های فرعی آن نشان داده بودند، این طرح تنظیم گردیده است. همکاران، شرکا و ذینفعان این طرح عبارتند از:
- کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد
- مرکز توانمندسازی کسب و کارهای نوین سلامت جهاد دانشگاهی
- کمیته امداد امام خمینی
- دفتر امور روستایی استانداری
- دفتر زنان و خانواده استانداری
- جامعه یاوری خراسان
- شبکه توسعه دستبافته های داری خراسان رضوی
- زمینه ی مشارکت جمعی با مباشرت گروه بالا پس از گفتگوها و جلسات متعدد فراهم شده و اهداف و راه کارهای موردنظر در این طرح نیز بصورت بالقوّه مورد تأیید ایشان قرارگرفته است که پس از مستندسازی و انعقاد تفاهم نامه و تعیین مسئولیت های هریک، عملیات اجرائی آغاز خواهد شد.در این پروژه موضوعات بسیار مهمّ و قابل توجّه اجتماعی که بر اساس باورها و اعتقادات دینی و آداب و رسوم و سنّت های میهنی رواج دارد و بر طبق قوانین و مقرّرات عرفی و حقوقی در جامعه جریان دارد، موردتوجّه قرارگرفته است. افزایش جمعیت و بالارفتن سطح زندگی شهری امر مدیریت و کارگردانی امور شهرها را بصورتی پیچیده و تخصّصی درآورده لذا لازم است امکانات و روش هایی بکارگرفته شود تا بتوان در کمال آرامش و با ایجاد حسّ اطمینان و امنیّت، ارتباط اقتصادی بین شهر و روستا را تحت کنترل درآورد.
باتوجّه به مقدمه ای که بیان شد دفتر مسئولیتهای اجتماعی براساس مأموریت محوّله، در اوّلین گام اقدام به شبکه سازی می کند و یک ساز و کار اجرائی و عملیاتی را ایجاد می نماید که آن را بازار روستایی می نامیم. این بازار با رعایت هویت و کالبد شهری و روستایی، در جهت جلب رضایت مردم از طریق رفع برخی نیازهای مصرفی آنها، با همکاری و استفاده از تجارب و نظرات مجموعه تشکّل ها و سازمان هایی که در این پروژه همکاری دارند، اقدام به بازارسازی و بازاریابی و عرضه انواع محصولات تولیدشده در روستاها می نماید.اجرای این پروژه، درآمد پایدار و حداکثری را برای تولیدکنندگان روستایی عضو شبکه به همراه دارد زیرا با حذف سیستم دلالی سنّتی و پرهیز از سلف خری و از بین بردن واسطه گری ناعادلانه، بیشترین منفعت به دست تولیدکننده روستایی می رسد.
یقین دارد با کمک به اقتصاد روستا از طریق پیدا کردن بازار و کمک به فروش بیشتر محصولات و رساندن سود افزون تر به تولیدکننده ی روستایی، به تدریج اعتماد روستائیان تقویت می شود و استمرار جریان عرضه و تقاضای محصولات روستایی تضمین خواهد شد و از این رهگذر تاحدودی می توان به توسعه پایدار اقتصادی روستا کمک کرد.
طرح در پنج مرحله و طی زمان بندی سه ماهه به اجرا درخواهد آمد.
الف) انعقاد تفاهم نامه گروهی و تقسیم کار
ب) شناسایی روستاهای منتخب
پ) اعتمادسازی، شبکه سازی و عضوگیری
ت) مکان یابی و جذب سرمایه گذار
ث) هماهنگی و مدیریت اجرائی
- این پروژه با ایفای نقش توسّط دفتر مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بعنوان هماهنگ کننده و طرّاح نرم افزارهای مدیریتی و تدوین گر اسناد ناظر بر اجرای پروژه، به اجرا در می آید و هرکجا لازم باشد از تمام توان و انگیزه های شخصی و گروهی دست اندرکاران این پروژه نیز برای موفقیت کامل آن مایه گذاشته می شود.همکاران و هم پیمانان اجرای این پروژه، تلاش می کنند دست نیاز برای هیچ خواسته ای بسوی کسی دراز نکنند و اعلام نیاز را مترادف با انحراف از مسیر و تن دادن به تأخیرهای مخرّب و حتی سوء استفاده های احتمالی برخی فرصت طلبان می دانند. لذا پس از انعقاد تفاهم نامه، با توکّل به خدای متعال و بهره گیری از استعدادها و انگیزه های راستین و معنوی مشارکت کنندگان بویژه جلب مشارکت مستقیم روستائیان عزیز، مبنای ایجاد و اداره ی امور بازار روستایی، خودکفایی کامل نرم افزاری و سخت افزاری و عدم تحمیل هرگونه بار مالی به سازمان های حامی خواهد بود.
-
شرح خلاصه مراحل پروژه:
الف) انعقاد تفاهم نامه گروهی و تقسیم کار
همچنان که در مقدمه گفته شد، توافق بر سر اهداف مشترک و تقسیم بندی مسئولیت ها و تخصیص امکانات موردنیاز پروژه متناسب با امکانات هریک از مشارکت کنندگان، با تنظیم یک تفاهم نامه چندجانبه صورت خواهد گرفت و مستند به تعهّدات هریک از ذینفعان، شرایط و چگونگی اجرای کار بصورت مشارکت گروهی تعیین می گردد. در این تفاهم نامه هیچگونه بار مالی و بودجه ای به اتاق بازرگانی تحمیل نخواهد شد.ب) شناسایی روستاهای منتخب
مشارکت مستقیم و نقش آفرینی روستاها در این پروژه، در نهایت به ایجاد بازار پایدار برای محصولات تولیدی روستائیان اعم از محصولات کشاورزی، دامی، لبنی، صنایع دستی، فرش، گیاهان دارویی و دیگر تولیدات محلّی منجر خواهد شد. با توجّه به سیاست کلّی تفاهم نامه و در اثر اجرای این پروژه با هدف تأمین نیازهای گوناگون مصرف کنندگان شهری، ضمن مراجعه و گفتگو و جلب نظر اهالی، استعدادها و مزیت های اختصاصی روستاهای استان شناسایی می شوند. بدیهی است این مشارکت دارای منافع و خدمات متقابل خواهد بود بدین ترتیب که شخصیت اجرائی بازار روستایی که در اثر اجرای این پروژه متولّد می شود علاوه بر پوشش حمایتی روستاهای عضو شبکه بازار برای فروش محصولاتشان در شهر، انواع نیازمندی کالایی و خدماتی آنها را نیز تأمین و برایشان به روستا ارسال می نماید.
پ) اعتمادسازی، شبکه سازی و عضوگیری
در این مرحله با استفاده از تسهیلگران و مدیران روستایی که قبلاً از طریق جهاد دانشگاهی و کمیته امداد آموزش دیده و بسیج شده و شبکه ارتباطی قابل اعتمادی را بوجود آورده اند، نسبت به معرّفی اهداف طرح و شناسایی انواع کالا و محصولات و خدمات روستایی قابل عرضه و متقابلاً دریافت نیازمندی ها و خواسته های روستائیان اقدام می شود. همچنین با آموزش و برگزاری جلسات توجیهی در روستا، ضمن مستندسازی اقداماتی که لازم است اجرا شوند، عضوگیری بعمل می آید تا به رابطه همکاری و تجارت متقابل، اعتبار و شکل رسمی داده شود. ایجاد اعتماد از طریق تفهیم رابطه مستقیم بین تولیدات روستایی و مصرف شهری و رساندن حداکثر سود حاصل از فروش به صاحب اصلی و اوّلیه این محصولات در روستا صورت می گیرد.
- ت) مکان یابی و جذب سرمایه گذاردر مراجعات به شهرستان ها و مناطق روستایی، علی رغم وجود توان مناسب تولید، ضعف در بازاریابی و فروش محصولات بعنوان عامل اصلی عقب ماندگی اقتصادی بسیاری از تولیدکننندگان مناطق روستایی شناسایی شده است. در این پروژه با برندسازی و شناسایی مخاطبان و تبلیغات مناسب همراه با ارائه علمی شناسنامه محصولات، نواقص و ضعف مورد اشاره جبران می شود. تخصیص مکان مناسب و متمرکز و هدایت مصرف کنندگان و برقرارکردن جریان تولید و رونق فروش، قلب تپنده ی عملیات اجرائی این پروژه خواهد بود. برای پشتیبانی های تدارکاتی و انبارش و حمل و نقل و بسته بندی و سایر خدمات فروش، نیاز به برخی هزینه های اوّلیه است که مدیریت اجرائی بازار روستایی با جذب سرمایه گذار (ترجیحاً از طریق خیرین) نسبت به رفع نیاز مالی اجرای پروژه اقدام می نماید.
ث) هماهنگی و مدیریت اجرائی
شکل دادن به سازمان اجرائی بازار روستایی در دو سطح انجام می شود. در سطح اوّل، تولیدکنندگان روستایی در قالب یک شرکت تعاونی، رکن اصلی بازار روستایی را تشکیل می دهند و این تعاونی صاحب اصلی منافع بازار روستایی است. سطح دوم، مدیریت اجرائی بازار روستایی است که با نظارت و انتخاب کمیته ای متشکّل از نمایندگان ذینفعان تعیین می گردد. گردش کار و سیاست های مدیریتی در چارچوب یک آیین نامه خواهد بود که به تصویب ذینفعان می رسد. به دلیل اشراف ذینفعان به مسائل قانونی و حقوقی و مدیریتی، سیاستگزاری و اداره امور بازار روستایی برعهده سطح دوم می باشد و تعاونی مورد اشاره فقط نقش شبکه ارتباطی و تقسیم منافع اقتصادی عادلانه روستائیان عضو را برعهده دارد.
در سطح مدیریت اجرائی بازار روستایی، زیر مجموعه های زیر تعریف و تشکیل می گردد:
واحد تحقیق و توسعه
- استاندارد سازی و کنترل کیفیت
- برندسازی
- طرّاحی و سفارش
- آموزش و اشتغال
- بازرگانی داخلی و خارجی
- واحد تحقیق و توسعه
- مطالعه و یافتن شیوه های نوین بازارسازی، بازاریابی و بازاررسانی و مقایسه آن با موارد مشابه و موفّق در داخل و خارج از کشور، مطالعات آماری و پژوهش های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، تدوین مبانی و شکل جدید توسعه بر اساس تحوّل بازار از سنّتی به پیشرفته و مبتنی بر اقتصاد دیجیتال، یافتن نیازهای آینده جوامع مصرف کننده و کشف پتانسیل های روستایی که فرصت ظهور پیدانکرده، پیشنهاد راه و روش برای توسعه و سودآوری بازار روستایی و موضوعاتی از این قبیل را واحد تحقیق و توسعه انجام خواهد داد. بودجه موردنیاز برای استخدام کارشناسان خبره و سایر نیازمندی های این واحد از محل سهم درآمدی مدیریت اجرائی از بازار روستائی، بصورت خودکفا تأمین خواهد شد.
- استاندارد سازی و کنترل کیفیت
- رقابت با کالاهای شناخته شده با کیفیت بالا و گران قیمت مستلزم افزایش کیفیت محصولات قابل عرضه در بازار روستایی و توان پاسخگویی به نیاز مشتریان و ارائه خدمات پس از فروش می باشد. در بازار روستایی
- استانداردهای لازم برای تولید محصولات روستایی مطابق با خواست مشتریان و با درنظرگرفتن راه های افزایش بهره وری تولید و کاهش قیمت با مشارکت خود روستائیان تدوین و نظارت و کنترل پیوسته محصولات از مبداء تا بازار نیز در این واحد انجام می شود. بودجه موردنیاز برای انجام وظایف این واحد از محل سهم درآمدی مدیریت اجرائی از بازار روستائی، بصورت خودکفا تأمین خواهد شد.
- برندسازی
- بازار روستایی فقط به عرضه و فروش محصولات روستایی بصورت معمول اکتفاء نمی کند. برای گسترش توان تولید و افزایش کیفیت و توسعه بازار از سطح خرد محلّی به منطقه ای و سراسری و حتّی پیش بینی صادرات خارجی، برندسازی بصورت تخصّصی و تجاری از مهمترین مأموریت های مدیریت اجرائی بازار روستایی است. ایجاد و تقویت و به شهرت رساندن یک برند اختصاصی برای بازار روستایی، ضامن معرّفی و افزایش کیفیت و گسترش فروش محصولات این بازار می باشد.
- طرّاحی و سفارش
- باتوجّه به شرایط اقتصادی و نوسانات نرخ ارز و تأثیر آن بر افزایش بسیار زیاد قیمت کالاهای وارداتی غیر اساسی، فرصت بسیار خوبی بوجود آمده تا استعدادهای موجود برای جایگزینی کالاهای خارجی توسّط ساخت داخل بکار گرفته شود. طرّاحی کالاها و بسته بندی مطابق میل و سلیقه مصرف کنندگان و گرفتن سفارش اختصاصی برای تولید محصولات موردنیاز، تأثیر قابل توجّهی بر توسعه اقتصادی و تولیدی محصولات روستایی دارد. باتوجّه به مقرون به صرفه بودن تولید در روستا، سفارش کالا با طرح خاص و عرضه آن در بازار روستایی، تحوّل شگرفی در جلب اعتماد مردم و ارزش گذاری برای کالای ایرانی ایجاد می کند. بدیهی است برای ارائه طرح های نو و بازارپسند از همکاری متخصّصان رشته های مربوطه، کارشناسان جامعه شناسی و هنرمندان باتجربه استفاده خواهد شد. هزینه های لازم برای این قسمت نیز از محل سهم درآمدی مدیریت اجرائی از بازار
- روستائی، بصورت خودکفا تأمین خواهد شد.
- آموزش و اشتغال
آموزش یکی از جدّی ترین و اصولی ترین اهداف مدیریت اجرائی بازار روستائی است. آموزش تولید، آموزش تأمین و خرید، آموزش پشتیبانی و لجستیک، آموزش بازاریابی و فروش و آموزش های کیفی و بهداشتی جزئی جدایی ناپذیر از وظایف مدیریت اجرائی بازار روستایی است. ایجاد شغل های جدید در محیط روستا و در شبکه ی بازار روستایی از تبعات اجرای این پروژه است. جوانان بی کار روستایی برای دریافت آموزش های لازم و ارائه انواع خدمات تولیدی و بازاریابی و فروش در اولویت قراردارند. در انجام این وظیفه از تمام امکانات علمی و آموزشی شرکاء و ذینفعان پروژه استفاده خواهد شد و علاوه بر کمک های داوطلبانه شرکاء، تأمین بودجه برای هزینه های موردنیاز آموزشی از محل سهم درآمدی مدیریت اجرائی از بازار روستائی، بصورت خودکفا تأمین خواهد شد.
- بازرگانی داخلی و خارجی
پس از راه اندازی و کسب تجربه های لازم و جا افتادن اوّلین بازار روستایی در مشهد بعنوان مرکز استان، ایجاد شبکه زنجیره ای بازارهای روستایی در سطح گسترده و در پهنه ی ملّی دور از انتظار نیست. توفیق در اجرای این پروژه می تواند آنچنان تحوّلی در تولیدات روستایی بوجود بیاورد که مدیریت بازرگانی داخلی و خارجی را اجتناب ناپذیر خواهد ساخت. آینده روشن بازار روستایی قطعاً استعداد معرّفی محصولات با کیفیت و ارزان قیمت را به بازارهای خارجی نیز خواهد داشت و چه توفیقی بهتر از این که تلاش و همّت جامعه ی سختکوش روستائی ایران بتواند معرّف فرهنگ و هنر ملّی میهن عزیزمان به سراسر دنیا باشد. اگر رقابت ناسالم در حوزه ی عمل و تنگ نظری در مدیریت بهینه، مانع اجرای درست پروژه نشود، این آرزو دیر نخواهد بود که به عمل درآید. در آن صورت بخش خصوصی قدرتمند به پشتوانه توسعه معتدل و منطقی اقتصاد روستایی، باید روابط بازرگانی و اقتصادی کارگزاری ها و سفارت خانه های ایران در سایر کشورها را نیز مدیریت کند.
مکانیزم اجرائی
پس از موافقت اصولی با این پروژه و امضای تفاهم نامه ای که قبلاً مورد اشاره قرارگرفت، مراحل پنج گانه با تقسیم کار و تعیین وظایف شرکاء و ذینفعان آغاز خواهد شد. در طی همین مدت آئین نامه اجرائی و الزامات مدیریتی با نظر و توافق طرف های ذینفع تدوین و تصویب شده و برنامه زمان بندی و راه کارهای عملیاتی برای موارد زیر در آن مشخّص می شود.
- تأمین کالا توسّط شبکه های روستائی که با حمایت مدیریت اجرائی بازار ایجاد و توسّط خود روستائیان اداره می شود صورت می گیرد.
- انتخاب و سفارش کالا توسّط مدیریت اجرائی بازار صورت می گیرد.
- کالاها دارای شناسنامه هویتی و توضیحات کامل روستای مبداء خواهند بود.
- قیمت گذاری توسّط کمیته ارزیابی بازار براساس حسابداری نوین و محاسبه قیمت تمام شده و سود عادلانه صورت می گیرد.
- چینش و ارائه محصولات در بازار بر اساس رویه های نوین عرضه و روانشناسی مصرف کننده صورت می گیرد.
- عملیات مالی در دفاتر رسمی حسابداری با نظارت بازرس و حسابرس قانونی ثبت می گردد.
- از سیستم های انبارداری و فروش مکانیزه بهره برداری می شود.
- اطّلاعات بازار و نیازهای مصرف کنندگان به مبادی تولید منتقل می شود تا در بهبود کیفیت و کنترل کمیت مؤثر باشد.
- برنامه های انگیزشی برای ایجاد رقابت سالم بین روستاها و تولیدکنندگان روستایی اجرا می شود. تولیدکنندگان رتبه بندی و محصولات آنها درجه بندی می شود.
- مواد اوّلیه تولید و بسته بندی محصولات توسّط مدیریت اجرائی بازار با پشتیبانی سرمایه گذار پروژه دراختیار تولیدکنندگان روستایی قرار داده می شود.
- سفارش تولید و ذخیره سازی بر مبنای نیازسنجی و تقاضای بازار بصورت علمی و با مدیریت انبارداری انجام می شود.
اصول کار
اصول اجرای این طرح مبتنی بر توجّه و تأکید بر روی موضوعات زیر است:
۱ ـ زیبایی
طرّاحی مکان بازار روستایی با حفظ هارمونی و همگرایی در تجهیزات و لوازم و استفاده از مفاهیم زیست محیطی و طبیعی، عواملی است که آن را زیبا و مورد پسند جلوه خواهد داد.
۲ ـ بهداشت
استفاده از لباس فرم، کلاه بهداشتی، آموزش توسّط کارشناسان اداره بهداشت، رعایت اصول بهداشتی در شست و شوی وسایل و محلّ کار، نصب علامات و تابلوهای تشویق کننده برای رعایت نظافت، عادت و رفتار مناسب و اهمیّت دادن به بهداشت فردی و عمومی از اصول کاری بازار روستایی است.
۳ ـ نشاط آفرینی
بکاربردن رنگهای شاد، استفاده از موسیقی مناسب، نورپردازی، تهویه مطبوع و توجّه ویژه به کودکان موجب افزایش نشاط و روحیه شاد در مراجعه کننده می باشد و این کمال مطلوب هرکسی است که به این ملّت و این آب وخاک علاقمند است.
۴ ـ ایجاد احساس احترام و برخورداری ازحقوق شهروندی
آموزش فروشندگان توسّط مدیریت های خاصّ (مثلاً فنّی و حرفه ای) جهت رعایت حرمت مراجعین و ارائه حدّ اعلای خدمات به مشتریان موضوعی است که ضمن رعایت حقّ شهروندی، در مردم احساس احترام و آرامش ایجاد می نماید و در بالابردن سطح اخلاق و امنیت اجتماعی مؤثر است.
۵ ـ ایجاد شوق برای دوست داشتن روستا
ارائه و معرّفی ویژگی ها و مزیت های روستاها و تأکید بر اینکه سلامت و پیشرفت شهر در گرو همکاری تک تک شهروندان است آنها را به فرهنگ ملّی بیشتر علاقمند کرده و حسّ تعلّق برای حفاظت از امکانات و ساختارهای عمومی را درایشان بوجود می آورد. این امر می تواند با هدایت و رهنمودهای شهرداری و چاپ و تکثیر بروشورهای زیبا در مورد روستاهای استان و ارائه آن بصورت رایگان به مراجعه کنندگان و مشتریان عملی گردد.
برای احداث اولّین بازار روستایی نقاطی در سطح شهر مشهد با توجّه به موارد زیر انتخاب و پیشنهاد می گردد.
- نقاطی که با درنظر گرفتن عرض مسیرهای عبور و مرور مزاحمتی در تردّد ایجاد ننماید و باعث کندی جریان حرکت در سطح شهر نشود.
- نقاطی که با توجّه به نیاز مردم، بصورت پیوسته در طول سال در معرض عبور و مرور طیف معتدلی از شهروندان باشد و بتواند با توجیه اقتصادی ادامه ی فعّالیت بازار را ممکن سازد.
- نقاطی که فعّالیت بازار روستایی در آنجا تصویری زیبا را نیز در خاطر شهروندان و حتّی مسافران و زائران باقی گذارد و بتواند الگوی مناسبی برای سایر شهرهای کشور باشد.
توجیه اقتصادی و اجتماعی
نکته ای که بسیار قابل توجّه است و از اهمیّت فراوان برخوردار می باشد این است که به علّت دائمی بودن این بازار و اقتصادی بودن قیمت ها، برای عرضه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب رقابت سالم بوجود می آید. راه اندازی بازاری موسوم به بازار روستایی هم از نظر روانشناسی اجتماعی و هم از نظر تمرکز توجّه به جامعه روستایی و تولیدات آن، نقش بسزایی در ترویج کالا و محصولات ایرانی دارد و سبب می شود برای تأمین نظر مصرف کنندگان، از طریق آموزش و اعمال استانداردهای تولید، سطح کیفی محصولات و کالاها نیز ارتقاء یابد. تشکیل شبکه های روستایی و براه افتادن جریان کار و تولید و عرضه مستمر و مدیریت این بازار توسّط بخش خصوصی با حمایت دستگاه های اجرائی و شهرداری، کمک موثر به رونق کسب و کارهای خرد اعم از روستایی، حاشیه شهر و کسب و کارهای خانگی می باشد./ کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی