«رسانه مسئولیت اجتماعی»:انجام مسولیتهای اجتماعی توسط شرکتها در چین قدمت زیادی ندارد و از سال ۲۰۰۶ ما شاهد افزایش توجه به مسئولیت اجتماعی بوده ایم.
بررسی ها نشان داده اضافه کردن مفهوم مسئولیت های اجتماعی در قانون شرکتها در سال ۲۰۰۶ که توسط دولت انجام شد زمینه را برای اجباری شدن انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها فراهم نکرد. با این وجود زلزله ای که در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد هم تاثیر معنا داری در افزایش فعالیت شرکتها در این حوزه و افزایش سطح آگاهی مردم در این زمینه داشت.
در جریان این زلزله ۷۰ هزار نفر از جمعیت چین جان خود را از دست دادند و بالغ بر ۵ میلیون نفر بی خانمان شدند و بازسازی این مناطق و سکنی دادن به این جمعیت عظیم پروژه بزرگی برای شرکت بود. در این زمان بود که شرکتهای بزرگ با اهدا کردن بودجه بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار به حمایت از مردم پرداختند و توانستند گامی بزرگ در تعریف و تشریخ ضرورت انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها بردارند.
در واقع بعد از این حادثه طبیعی بود که مردم و شرکتها و حتی دولت به موضوع مسئولیتهای اجتماعی شرکتها توجه بیشتری کردند و میزان کمک های مالی ارایه شده توسط شرکتها و میزان سرمایه گذاری آنها در زمینه آموزش و مهارت اموزی افزایش پیدا کرد.
از طرف دیگر بزرگتر شدن طبقه متوسط اقتصادی هم در این کشور تاثیرزیادی در این تحول بزرگ داشت. زیرا طبقه متوسط، طبقه ای آگاه و تحصیل کرده بودند و با علم روز آشنا بودند و این مطالبه را از شرکتها داشتند که در مقابل مردم و جامعه مسئولیت پذیر باشند.
از طرف دیگر این گروه خواهان ارتقای استانداردهای زندگی خود بودند و شرکتها به عنوان اشخاص حقوقی فعال در جامعه را برای پیشبرد اهدافشان مسئول می دانستند.
نقش دولت درنهادینه شدن مسئولیت اجتماعی در چین
بررسی تاریخچه فعالیت شرکتهای چینی در عرصه مسئولیتهای اجتماعی نشان داده است که نقش دولت در این عرصه غیر قابل اغماض است.
از یک طرف بخش زیادی از شرکتهای بزرگ چینی وابسته به دولت هستند و تاکید روی انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط دولت باعث شده است تا آنها هم در این زمینه فعالیت بیشتری بکنند و از طرف دیگر بسیاری از شرکتهای بزرگ در این کشور برای جلب حمایت دولت از طرح های پیشنهادی آنها برای انجام مسئولیتهای اجتماعی حمایت می کنند.
به عنوان مثال زمانی که دولت چین طرح کاشت درخت برای مبارزه با آلودگی هوا را مطرح کرد اغلب شرکتهای بزرگ در این کشور وارد عرصه سرمایه گذاری در این حوزه شدند و میلیونها درخت در کشور کاشته شد.
پررنگ شدن مسئولیت اجتماعی در دوران پساکرونا
شرکتهای چینی در سالهای اخیر مسئولیتهای اجتماعی خود را تعریف کرده بودند و مشخص بود که هر شرکت در کدام حوزه فعالیت می کند ولی به نظر می رسد همه گیری کرونا تغییرات زیادی در این ساختار ایجاد کرده است. بررسی ها نشان داده است بودجه مسئولیت های اجتماعی تخصیص یافته توسط شرکتها کاهش پیدا کرده است و سهم کمتری از این پولها برای انجام فعالیتهای خیریه اختصاص پیدا می کند در مقابل شرکتها طرح های مشترکی را برای انجام مسئولیت های اجتماعی تعریف کرده اند که اجرای انها می تواند باعث ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد شود و منافع زیادی را نصیب مردم کند.
بر این اساس استفاده بهینه از بودجه مسولیت اجتماعی شرکتها در روزگاری که جهان با چالشهای بزرگی از قبیل چهارمین انقلاب صنعتی روبرو است و این چالش می تواند موجبی از بحران و بیکاری را برای کشور به همراه بیاورد یک ضرورت مهم در کشور چین است.
یک نشریه به شرکتهای فعال در چین پیشنهاد کرده است تا با استفاده از ابزارهای مالی موجود، اقدام به انجام فعالیتهای عام المنفعه کنند و فعالیتهای داوطلبانه، ارایه خدمات آموزشی و ایجاد فرصتهای شغلی برای نیروهای کاری را در دستور کار خود قرار دهند. بر طبق این گزارش حمایت از نیروهای کاری یک شرکت و ارایه خدمات مالی به آنها می تواند به عنوان اولین و اصلی ترین مسئولیت اجتماعی شرکتها محسوب شود و روزهای خوبی را برای کشور چین به همراه بیاورد.
نکته دیگر این است که دولت چین تاکید کرده است توجه به مسایل زیست محیطی و سرمایه گذاری در حوزه های مرتبط با محیط زیست اولین و اصلی ترین طرحی است که در سال جاری اجرا خواهد شد و تمامی شرکتهای بزرگ وظیفه دارند بخشی از بودجه مسئولیتهای اجتماعی خود را در این زمینه صرف کنند.
استفاده از انرژی های پاک در شرکت و کاهش انتشار کربن می تواند تاثیرات زیادی روی محیط زیست داشته باشد و به همین دلیل اجرای این طرح ها باید در دستور کار شرکتها قرار بگیرد.
مردم و مسئولیت اجتماعی شرکت ها در چین
در سالهای اخیر انجام مسئولیتهای اجتماعی شرکتها در چین با سرعت زیادی رشد کرده و دلیل این مساله افزایش آگاهی مردم در مورد این مساله و افزایش سطح تقاضا در مورد حضور شرکتها در انجام مسئولیتهای اجتماعی است.
طبق گزارشهای ارایه شده توسط یک مرکز مطالعاتی۷۰ درصد مصرف کنندگان چینی، کالاهای مورد نیاز خود را از شرکتهایی می خرند که در حوزه مسئولیتهای اجتماعی فعال باشند و زمینه فعالیت آنها در عرصه اجتماعی با دیدگاه آنها همسو باشد.
به عنوان مثال اگر فردی دغدغه مسایل زیست محیطی را دارد، ترجیح می دهد تا محصولات و خدمات مورد نیاز خود را از شرکتهایی خریداری کند که در این زمینه فعال هستند یا اگر فردی دغدغه مسایل آموزشی را دارد، تمایل دارد کالاهای مورد نیازش را از شرکتی بخرد که آموزش و مهارت آموزی را به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود انتخاب کرده است.
از سوی دیگر مصرف کنندگان چینی عملکرد شرکتها در حوزه مسئولیتهای اجتماعی را با شرکتهای خارجی فعال در چین یا شرکتهای خارجی فعال در حوزه کاری شرکت چینی در دیگر کشورهای آسیایی مقایسه می کنند و انتظار دارند شرکت چینی معادل یا بیش از همتای خارجی خود به انجام مسئولیتهای اجتماعی اهمیت دهد و خدمات رسانی به جامعه را در دستور کارش قرار دهد.
همین مطالعه به خوبی نشان می دهد چرا فعالیت شرکتها در این زمینه اهمیت دارد و چرا در سالهای اخیر فعالیت شرکتهای چینی در این حوزه رشد کرده است.