مسئولیت اجتماعی شرکت ها، مفهومی است که در چند دهه اخیر، توجهات جهانی بسیاری را به خود جلب کرده و رزونانس جدیدی را در اقتصاد جهانی به وجود آورده است.
به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی، فاطمه قاسمی حسین آبادی یکی از پژوهشگران این عرصه در پژوهشی با عنوان “مسئولیت اجتماعی شرکت ها و نحوه سنجش آن” دریافته است که شرکت ها برای پایندی به مسئولیت های اجتماعی و افشای این امر، انگیزه ها و دلایل متفاوتی می توانند داشته باشند که تجارب بین المللی، اندازه شرکت و وابستگی های صنعتی می توانند برخی از این دلایل باشند.
دو دلیل اصلی که برای افشای مسئولیت اجتماعی شرکت های آمریکایی بیان شده است عبارتند از: ۱) علامت دهی (فرایندی که شرکت ها گزارشگری مستقل مسئولیت اجتماعی شرکت را به کار می گیرند تا به عنوان یک سیگنال در مورد تعهد برتر خود به CSR از آن استفاده کنند) و ۲) تولید سبز/ بازار سبز/ دوستی با طبیعت: فرایندی که شرکت ها از گزارش های مستقل مسئولیت اجتماعی شرکت استفاده می کند تا به عنوان یک شهروند خوب معرفی شوند، حتی اگر ثبت های زیست محیطی و اجتماعی قدرتمندی نیز نداشته باشند.
این پژوهشگر معتقد است:
نوع و محتوای گزارش CSR موضوعی است که اتفاق نظر چندانی در مورد آن وجود ندارد؛ بر اساس چارچوب پیشنهاد شده در این پژوهش، شرکت ها باید سه نوع اطلاعات را برای هر مورد CSR افشا کنند: ۱) چشم انداز ها و اهداف۲) رویکرد مدیریت ۳) شاخص های عملکرد.
جهت مطالعه متن کامل این مقاله می توانید آن را از اینجا دریافت کنید.