یادداشت…
مسئولیت اجتماعی والدین در مقابل کودکان در وضعیت شیوع کرونا…
بیماری همهگیر کرونا به دلیل ایجاد اختلالات در زندگی روزمره، اضطراب در مورد بیماری و انزوای اجتماعی، سلامت روان کودکان را تحت تأثیر قرار داده است.
از آنجایی که ویروس کرونای جدید که کوید-۱۹ نامیده میشود همچنان در حال گسترش است، لازم است که بزرگسالان با آرامش در این زمینه با کودکان صحبت کنند.
به طور کلی شیوع بیماری کرونا در این روزها دلهره،ترس و اضطراب زیادی را در فاصله ای کوتاه میان مردم به وجود آورده است،اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدید آمیز می باشد که گاهی حالت های شدید و طولانی پیدا میکند و برای افراد ایجاد رنج میکند و زندگی شخصی افراد را دچار اختلال میکند. این اختلال تمامی ردههای سنی اعم از کهنسالان، بزرگسالان و کودکان را تحت الشعاع قرار داده است.
کودکان با توجه به سن،از نظر واکنش های مغزی و رشد تفاوت های روحی و روانی متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارند برقراری ارتباط موثر با کودکان و کاهش اضطراب و چالش هایشان در این قرنطینه خانگی باید بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد.
در این روزها توجه والدین به اخبار های کرونایی و استفاده از شبکه های اجتماعی و مجازی و رد و بدل شدن صحبت هایی در بین آنها درباره این موضوع می تواند این اضطراب را تشدید و در کودکان نمایان کند.
اضطراب مثل تب یک نشانه است. وقتی تب میکنیم میدانیم که بدن نیروهای جسمی خود را برای مبارزه با یک عفونت مثل سل آماده میکند.
اضطراب معرف وجود یک مبارزه روانی یا ذهنی در درون کودکست، نشانه های اضطراب در کودک را جدی بگیرید و برای برطرف کردن دلایل آن کوتاهی نکنید. بزرگسالان باید درک کنند که کودکان ممکن است به روشهای متفاوتی به استرس پاسخ دهند. کودکان ممکن است بدرفتاری کنند، وابستهتر شوند، گیج شوند، عصبی و پرتکاپو شوند، سختگیرتر شوند، بدخلق یا زودرنج شوند. بزرگسالان باید گفتگو را با بچههای خود آغاز کنند و آنها را ترغیب کنند تا افکار و احساسات خود را بیان کنند. درباره همه احساساتی که یک کودک ممکن است داشته باشد صحبت کنند. همینطور مهم است که بزرگسالان به کودکان کمک کنند تا راهی برای غلبه بر احساساتشان پیدا کنند. در اینجا چند ایده ذکر شده است:
– با یک بزرگسال مورد اعتماد صحبت کنند ..
– نفس عمیق بکشند.
– نقاشی کنند .
– در مورد احساسات شان داستان بنویسند.
کودکان توجه زیادی به نحوه صحبت کردن بزرگسالان در مورد ویروس کرونا دارند.
دکتر کارن روگرز روانشناس بالینی در بیمارستان کودکان لس آنجلس میگوید: «یکی از مهمترین نکاتی که باید مدنظر داشت این است که کودکان از بزرگسالان برای درک جهان استفاده میکنند.»
والدین بهتر است حقایق ویروس کرونا را با توجه به تناسب سنی کودکان برای آنها توضیح دهند.و با توضیح مسائل بهداشتی و ایمنی در محافظت آنها از خودشان به آنها کمک کنند.
یکی از موارد استرس زا و اضطرابی دیگر که می تواند درگیری فکری برای کودکان ایجاد کند تعطیلی مدارس و دور شدن از دوستان شان می تواند باشد.
با توجه به صحبت های دکتر روگرز: «ما انسان ها به عنوان موجودات اجتماعی، به روابط اجتماعی نیاز داریم.» این اختلال (قرنطینه خانگی) در زندگی روزمره میتواند برای کودکانی که برای داشتن احساس امنیت به ثبات نیاز دارند، استرسزا باشد. ممکن است کودکان کم سن و سال تر با این تغییرات دچار سردرگمی شوند و از خودشان بپرسند که آیا دوستانشان هنوز دوست آنها هستند یا خیر؟
ماندن در خانه و عدم برقراری ارتباط اجتماعی احتمالاً برای کودکان در هر سنی استرسزا خواهد بود، بنابراین بزرگسالان باید راهکارهایی را برای مقابله با این شرایط به کودکان بدهند. حفظ یک برنامه زمانی (مانند انجام تکالیف مدرسه هنگام صبح، بیرون رفتن بعد از ناهار) میتواند به کودکان و بزرگسالان کمک کند تا احساس کنند شرایط بیشتر قابل پیشبینی است.
به عنوان مثال:
یکی از این کارها کاشت و پرورش گیاهان در خانه است، احتمالاً آنها از اینکه موجودی را با دست خود مراقبت کنند و نگرانش باشند لذت خواهند برد، مفاهیم جدید از مسئولیتپذیری را یاد خواهند گرفت و از رشد گیاهشان غرق شادی خواهند شد.
علاوه بر این، بزرگسالان میتوانند برایشان توضیح دهند که این اختلال گرچه دشوار است، اما موقتی و کوتاه است.
و بگذارید فرزندتان احساسات خود را بروز بدهند چرا که با تعطیلی مدارس، تفریحات داخل مدرسه، کنسرتها، مسابقات ورزشی و فعالیتهایی که بچهها پیش از این در آن شرکت می کردند، لغو شده و بنابراین کودکان به دلیل دست دادن تمام این فعالیت ها احساس نا امیدی می کنند.. مهمترین توصیه دکتر دامور این است که اجازه بدهید فرزندانتان غمگین باشند. «در زندگی یک نوجوان، از دست دادن اینها غم بسیار بزرگی است، بسیار بزرگتر از آنچه که ما بهعنوان افراد بزرگسال دارای تجربه ممکن است احساس کنیم. بنابراین، آنها را از لحاظ عاطفی حمایت کنید، انتظار این که بهخاطر از دست دادن زندگی عادی و روزمرهشان خیلی غمگین و خسته شوند را داشته باشید و سعی در عادی کردن شرایط کنید.» در چنین شرایطی، همدلی و حمایت بهترین راه است.
اگرفکر میکنید کودکانتان در هضم احساسات دشوارشان با مشکل روبهرو هستند، برای ایجاد راهحل ازخود کودک سرنخ بگیرید. سعی کنید میان زیاد صحبت کردن درباره احساسات و یافتن موضوعاتی برای معطوف کردن حواس او به امری دیگر، تعادل برقرار کنید. هر چند روز یکبار یک بازی خانوادگی انجام دهید یا با همدیگر آشپزی کنید. درمورد نوجوانان و استفاده مداوم از اینترنت انعطافپذیرتر باشید، ولی آنها را کاملا به حال خود رها نکنید . با نوجوانان رو راست باشید و به آنها بگویید که درک میکنید در این شرایط زمان بیشتری دارند، ولی دسترسی بیوقفه به صفحات مجازی و رسانههای اجتماعی هم ایده چندان خوبی نیست. از نوجوان خود بپرسید: «به نظر خودت چه کار باید بکنیم؟ یک برنامهریزی برای خودت انجام بده و با هم در موردش صحبت کنیم تا من هم نظر خودم را بگویم.»
همچنین،برای بزرگسالان، انجام صحیح مسائل بهداشتی و الگوسازی صحیح آن برای کودکان، مانند شستشوی مداوم دستها، بهترین راه برای واداشتن کودکان به انجام آن است.
لازم است که کارها مستمر باشد و به کودکان یادآوری و آموزش داده شود که پس از بازی بیرون از منزل یا پیش از صرف غذا دستهایشان را با آب گرم و صابون بشویند و سعی کنند چشمها، بینی و دهان خود را لمس نکنند.
پس تلاش کنید در این مدت ارتباط کودکان از طریق راه هایی همچون فضای مجازی یا تماس تلفنی با دوستانشان برقرار باشد، به آنها بگویید این وضعیت گذراست و بزرگتر ها در حال تلاشند تا مشکل حل شود و به بچه ها آسیبی نرسد.
توجه کنیم که بساط زندگی مان پهن هست و خیلی از خاطرات خوب و خوش ما در همین شرایط های سخت شکل گرفته است و می گیرد..و شرایط های خوب و بد خواهد گذشت و زندگی جریان دارد.
منابع استفاده شده :
سایت اینترنتی «یونیسف برای همه کودکان»
سایت اینترنتی
Children Hospital Los Angeles
Chla.org
شیوا شرقی پیله رود
- لیسانس علوم ارتباطات اجتماعی-روابط عمومی(جهاددانشگاهی دانشگاه تهران)
- کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی(دانشگاه آزاد تهران مرکز)
- دانشجوی دکترای فرهنگ و ارتباطات
سوابق پژوهشی :
- چاپ ٢ مقاله علمی و تخصصی در نشریه انجمن روابط عمومی ایران با عنوان های تبلیغات متکی بر روابط عمومی و نقش مدیریت ارتباطات در سازمان ها
- چاپ ٢ مقاله اجتماعی در نشریه دنیای قلم با عنوان های جوانان و پول
- درج دو مقاله علمی در سایت روابط عمومی نوین ایران با عنوان های نقش ارتباطات قدرتمند و موثر در روابط عمومی ها و مردم و روابط عمومی ها
سوابق شغلی:
مدرس دانشگاه جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران مدرس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ٣۴ و واحد ٢۶ تهران مدرس دانشگاه آزاد تهران مرکز( ۶ ترم)