به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی شرکت سایپا یکی از شرکت هایی است که در زمینه مسئولیت اجتماعی در سال های اخیر فعالیت داشته است.فعالیت های این بنگاه اقتصادی در این زمینه تنها مختص به تهران نبوده و بلکه در شهرهای مختلف کشور وجود داشته است. نکته دیگر اینکه فعالیت های حوزه مسئولیت اجتماعی سایپا در زمینه های مختلفی صورت گرفته و پراکندگی زیادی داشته است.سایپا از جمله شرکت هایی بوده که همواره روی موضوع مسئولیت اجتماعی تأکید داشته و تلاش کرده گزارش فعالیت هایی که در این زمینه داشته را نیز ارائه کند.
هر چند این گزارش ها در زمینه مسئولیت اجتماعی به صورت منظم و دقیق صورت نمی گیرد اما می توان شرکت سایپا را یکی از بنگاه های اقتصادی در کشور دانست که توجه ویژه ای به مسئولیت اجتماعی دارد.
با این وجود مسیری که این بنگاه اقتصادی در زمینه مسئولیت اجتماعی در پیش گرفته جای تأمل دارد. بسیاری از فعالیت هایی که سایپا در زمینه مسئولیت اجتماعی انجام می دهد هیچ ارتباطی با صنعت خودروسازی ندارد و بلکه بیشتر شکل عام المنفعه و خیرخواهانه دارد. این در حالی است که شرکت های مشابه در کشورهای توسعه یافته بیش از اینکه خود را به صورت نامنظم درگیر موضوعات پراکنده اجتماعی کنند با بالا بردن کیفیت محصولات خود اعتماد اجتماعی مردم جامعه را جلب می کنند.
مهم ترین اولویت های مسئولیت اجتماعی سایپا
با نگاهی به مهم ترین فعالیت هایی که شرکت سایپا در زمینه مسئولیت اجتماعی داشته به پراکندگی این فعالیت ها پی خواهیم برد. مهم ترین اقداماتی که سایپا در سال های اخیر انجام داده به شرح زیر بوده است:
انجام حمایت های مالی از خانواده های نیازمند،ارائه خدمات سلامت، بهداشت و درمان،حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست،کارآفرینی و ارائه راه کارهای شغلی جهت توانمند سازی خانواده های تحت پوشش،فعالیتهای فرهنگی و انجام مطالعات علمی و پژوهشی در جهت رفع و کاهش آسیبهای اجتماعی،
حمایت از تیم روبوکاپ دانشگاه آزاد قزوین جهت حضور در مسابقات جهانی روبوکاپ چین،حمایت از مسابقات جهانی اسنوبرد تهران،حمایت از همایش بزرگ تحقیق و توسعه صنایع و معاد،حمایت از برگزاری جشنواره فیلم فجر،حمایت از برگزاری جشنواره فرهنگی رون،حمایت از دو طرح اطلاع رسانی فرهنگ راهنمایی و رانندگی،حمایت از برگزاری مسابقات آسیایی موتور کراس آسیا،حمایت از انجمن بیماران کبد،
حمایت از برگزاری کنفرانس بین المللی صنایع،حمایت از برگزاری المپیاد علمی ورزشی دانشجویان،حمایت از مسابقه پلیس راهور ناجا،حمایت از انجمن کودکان بیمار سرطانی محک با برگزاری جشنواره آرزوهای آب،حمایت از محیط زیست با برگزاری جشنواره پرنده نگر،حمایت از طرح صحیح برانیم پلی،حمایت از نخستین جشنواره محیط زیست و رسانه،حمایت از برگزاری مسابقه رالی،حمایت از برگزاری هفدهمین کنفرانس بین المللی مکانیک،حمایت از برگزاری سفره ایتام،
احداث مجتمع آموزشی بخش خوزستان،احداث مدرسه قلقاتی زنجان واحداث مدرسه طلوبین سمنان از جمله مهم ترین اقداماتی بوده که شرکت سایپا در طول سال های اخیر انجام داده است.
جابه جایی اولویت های مسئولیت اجتماعی در سایپا
اقدامات شرکت سایپا در زمینه مسئولیت اجتماعی اگر چه نشان دهنده حسن نیت مدیران این بنگاه اقتصادی نسبت به مسائل اجتماعی است اما با واقعیت های مسئولیت اجتماعی همخوانی ندارد. این اقدامات بیش از آنکه مبتنی بر مسئولیت اجتماعی باشد خیرخواهانه،بدون برنامه،پراکنده و بدون استراتژی بوده است. این در حالی است که حرکت در مسیر مسئولیت اجتماعی نیازمند داشتن استراتژی برای رسیدن به توسعه پایدار است. نکته دیگر اینکه مهم ترین مسئولیت اجتماعی شرکت سایپا به عنوان یکی از دو غول خودروسازی کشور ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی خود است. اتفاقی است که رخ نداده و متأسفانه در سال های گذشته جان بسیاری از هم وطنانمان را در جاده های کشور گرفته است.
کار به جایی رسیده است که رهبر انقلاب نیز نسبت به کیفیت خودروهای داخلی انتقاد کردند و خواستار بازنگری در این زمینه شدند. در چنین شرایطی سوال این است که چرا شرکت سایپا به مهم ترین مسئولیت اجتماعی خود که بالا بردن کیفیت خودروهای تولیدی خود است بی توجه یا کم توجه است اما در زمینه هایی فعالیت می کند که جز وظایف این شرکت نیست؟آیا شرکت سایپا در اولویت بندیهای اجتماعی خود دچار اشتباه شده است و اصل ماجرا را رها کرده و به فرع چسبیده است؟
در پاسخ باید گفت به نظر می رسد این اتفاق رخ داده و سایپا به جای انجام وظایف اصلی خود تلاش می کند با اقدامات خیرخواهانه که گاهأ ارتباطی نیز با ماهیت این شرکت ندارد برای خود در بین افکار عمومی جامعه جایگاه پیدا کند. این در حالی است که جایگاه این شرکت و دیگر شرکت خودروساز کشور به دلیل سطح پایین تولیدات خود روز به روز در بین مردم جامعه تنزل پیدا کرده است.
سایپا چگونه می تواند مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهد؟
سایپا باید در چهار حوزه کلیدی مسئولیت اجتماعی اعم از مسئولیت اجتماعی نسبت به کارکنان،مسئولیت اجتماعی نسبت به سهام داران،مسئولیت اجتماعی نسبت به مشتریان و مسئولیت اجتماعی نسبت به جامعه برای خود استراتژی تدوین کند و در این مسیر حرکت کند. به نظر می رسد با بالا رفتن کیفیت محصولات این شرکت و رضایت بیشتر مردم از خودروهای تولیدی این شرکت به صورت همزمان میزان رضایت در این چهار حوزه بالا خواهد رفت. مدیریت توسعه و خدمات اجتماعی عامالمنفعه بنگاههای اقتصادی نگرشی مسئولانه و فراتر از حداقل الزامات قانونی است. دراینارتباط مسئولیت اجتماعی به عنوان یک مهارت مدیریتی و بهرهگیری از منابع محیطی و همترازی توسعه در تمامی ابعاد تعریف میشود.مسئولیت اجتماعی بنگاه به معنای الزام به پاسخگویی گروههای ذینفع خارجی، بهبود زیست جمعی و جلوگیری از بحرانها، حفظ سلامت عمومی و توان شناختی در فرآیند تفکر مدیریتی و تصمیمگیری راهبرد پایدار توسعه است؛ بنابراین مدیریت تعارضات و همراه کردن جامعه محلی با اقدامات توسعهای و صنعتی نگاه کلان مدیریتی میطلبد.
مسئولیت اجتماعی سازمانی، مجموعهای است از تعهداتی که یک سازمان در حفظ و کمک به جامعه انجام میدهد و از سود حاصل از فعالیتهای خود در حوزههای اجتماعی و فرهنگی برای مردم هزینه میکند.
شناخت همهجانبه جامعه محلی و شبکهسازی اجتماعی توسط بنگاههای صنعتی و اقتصادی با نگاه دانایی محوری موجب پایداری توسعه میشود. بدون تردید اگر شرکت سایپا قصد دارد مسئولیت اجتماعی خود را در حوزه های مختلف و نسبت به جامعه انجام دهد باید در اولویت بندی های خود در این زمینه تجدید نظر کند و تمرکز خود روی وظایف اصلی خود نسبت به جامعه بگذارد.