مسئولیت اجتماعی: ضرورت وجود قاعده های اخلاقی در فضای مجازی با توجه به قابلیتهای بی بدیل، گســترده و روزافزون آن، انکارناپذیر به نظر میرسد. یکی از ظرفیتهای مغفول مانده در راستای سامان بخشــی و توسعه اخلاق در فضای مجازی، بهره گیری از نقش مسئولیتهای اجتماعی و تدوین کدهای مرتبط با آن اســت. در این پژوهش برمبنای نظریه داده بنیاد و با استفاده از روش ترکیبی، ابتدا سعی شده اســت با انجام مصاحبه های نیمه ساخت یافته با متخصصان و خبرگان حوزه ارتباطات، کدهای مسئولیت اجتماعی پیشــنهادی آنها در حوزه فضای مجازی استخراج شود و پس از آن با ترتیب دادن یک پیمایش به وسیله پرسشنامه، اولویت کدهای مذکور از منظر کاربران این فضا سنجش شود. تدوین یک نظام اولویت بندی از این جهت حائز اهمیت است که میتواند در سیاستگذاریها، قانونگذاریها و برنامه ریزی های راهبردی، مدنظر و ملاحظه تصمیم گیران و کارگزاران قرار گیرد.
براساس نتایج این پژوهش کدهای مسئولیت اجتماعی پیشنهادی متخصصان در ده مقوله ی »روابط اجتماعی«، »حریم خصوصی، حفاظت و امنیت«، »خانواده و کودکان«، »تبلیغات و تجارت الکترونیک«، »اقدامات و تکنیکهای غیرحرفه ای، آزاردهنده و آسیبزا«، »سواد رسانه ای«، »تولید محتوا«، »مالکیت فکری«، »حق دسترسی« و »سرویس اینترنت و پهنای باند« دسته بندی میشوند. همچنین از منظر کاربران فضای مجازی در مطالعه موردی این تحقیق، کدهای مســئولیت اجتماعی مرتبط با مقوله های »روابط اجتماعی«، »تبلیغات وتجارت الکترونیک« و »حریم خصوصی، حفاظت و امنیت« اولویت بیشتری نسبت به سایرین دارند:
تدوین اولویت بندی کدهای مسئولیت اجتماعی در فضای مجازی
منبع: مجلات علمی دانشگاه تهران/ سید میلاد موسوی حق شناس