رسانه مسئولیت اجتماعی: فضیلت در سازمانها به ایجاد، ترویج، حمایت، و پرورش رفتارها، عادتها، اعمـال، و تمایلات رفیع و متعـالی از قبیـل انـسانیت، صـداقت، بخـشش، اعتماد، و وفاداری در سطح فردی و جمعی دلالت میکند. سرمایه اجتماعی و مسئولیت اجتماعی نیز دو عامل مهماند که نقش اساسی در سازمانها و جامعه دارند. هدف از این پژوهش تبیین اثر سرمایه اجتماعی بر فضیلت سازمانی با نقش میانجی مسئولیت اجتماعی بود. نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت روش کار توصیفیـ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش مشتریان بانک تجارت شهر اردبیل بودند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، فضیلت سازمانی استفاده شد. روایی با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و پایایی به وسیله آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. جهت تجزیهوتحلیل فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار اسپیاساس و اسمارت پیالاس تجزیهوتحلیل شد. بر اساس یافتههای پژوهش، سرمایه اجتماعی بر فضیلت سازمانی تأثیر مثبت و معنادار میگذارد و بین ابعاد سرمایه اجتماعی اعتماد تأثیرگذارترین بعد بر فضیلت سازمانی است. مسئولیت اجتماعی نیز بین سرمایه اجتماعی و فضیلت سازمانی نقش میانجی ایفا میکند و بین ابعاد مسئولیت اجتماعی هم بعد اخلاقی بیشترین تأثیر را بر فضیلت سازمانی میگذارد. یافتـههـای ایـن پـژوهش مـیتوانـد در حرکت سازمانها به سمت توجه بیشتر به فضیلتگرایی مؤثر واقع شود.
خلاصه ماشینی: مرور پژوهش های داخلی و خارجیـ همچون پژوهش قلیچ و مشبکی (١٣٨۵)، پیران و همکارانش (١٣٩١)، حسن زاده و همکارانش (١٣٩٣)،ساباتنی ١ و همکارانش (٢٠٠٨: ۴۵٨) نشان میدهد که به بررسی اثر هم زمان سرمایۀ اجتماعی و مسئولیت اجتماعی بر فضیلت سازمانی پرداخته نشده است . معیار R٢ و Q٢ برای برازش مدل ساختاری (به تصویر صفحه رجوع شود) تحلیل داده ها و یافته ها یافته های پژوهش حاکی از آن است که دو متغیر سرمایۀ اجتماعی و مسئولیت اجتماعی به طور مشترک واریانس فضیلت سازمانی را تبیین میکنند. نتایج آزمون های فرضیه های اصلی (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به مقدار آماره t، که از ١/٩۶ در سطح اطمینان ٩۵ درصد بزرگ تر است ، طبق جدول ۵، سرمایۀ اجتماعی بر فضیلت سازمانی و مسئولیت اجتماعی تأثیر مثبت و معنادار میگذارد. Wetzels et al b: ضریب مسیر میان متغیر میانجی و وابسته Sa: خطای استاندارد مسیر متغیر مستقل و میانجی Sb: خطای استاندارد مسیر متغیر میانجی و وابسته (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به مقدار آماره Z محاسبه شده ، که بزرگ تر از ١/٩۶ در سطح اطمینان ٩۵ درصد است ، تأثیر میانجی متغیر تأیید میشود و نشان میدهد که مسئولیت اجتماعی بین سرمایۀ اجتماعی و فضیلت سازمانی نقش میانجی ایفا میکند. همچنین ، با توجه به تحلیل مسیر غیر مستقیم میزان تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر فضیلت سازمانی از طریق مسئولیت اجتماعی برابر با ٠/٣۴ است (٠/٣۴ = .
[box type=”download” align=”” class=”” width=””]دانلود فایل PDF[/box]
منبع: مدیریت سرمایه اجتماعی _ ناصر سیف الهی