«رسانه مسئولیت اجتماعی»- مریم شقاقی: نوزدهمین همایش ملی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران به همت دانشگاه شهید چمران اهواز در روزهای سوم و چهارم اسفند ماه برگزار خواهد شد.
در این همایش که با حضور اندیشمندان و صاحب نظران در حوزه اجتماعی و آموزشی برگزار خواهد شد موضوعاتی مانند ویژگی های یک نظام تربیتی مسئولیت پذیر،نهادینه کردن مسئولیت اجتماعی در بین دانش آموزان،نقش آموزش عالی در جهت دهی مسئولیت پذیری اجتماعی دانشجویان و اعضای هیئت علمی،تربیت معلم و مسئولیت اجتماعی معلمان،مبانی فلسفی،جامعه شناختی و روانشناختی مسئولیت اجتماعی،توجه به ماهیت جهانشمولی مسئولیت اجتماعی در برنامه درسی،مسئولیت اجتماعی نظام آموزشی در دستیابی به توسعه پایدار و … مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
دکتر نعمت فاضلی جامعه شناس و استاد دانشگاه در زمینه برگزاری این همایش گفت:مسئولیت اجتماعی و برنامه درسی چیزی به جز کلیدی ترین مفهوم این رویکرد یعنی یادگیری نیست.یادگیری یک مفهوم مهم برای انسان در دنیای مدرن و از قابلیت های وجودی انسان است. رشد و شکوفایی و توسعه همه جانبه جامعه انسانی به میزان توجه به یادگیری در هر جامعه ای بستگی دارد.برنامه درسی نیز حول موضوع یادگیری سامان پیدا کرده است.مسئولیت اجتماعی به معنای این است که کنش گران، محققان و دانشجویان در برابر جامعه مسئولیت دارند تا سطح کیفی زندگی مردم را افزایش بدهد و از رنج های آنها بکاهند.یادگیری می تواند به این آرمان بلند انسانی کمک کند.اگر کنش گران و محققان در زمینه برنامه درسی بتوانند یادگیری را در جامعه تثبیت کنند می توانند خدمت بزرگی در راستای اعتلای جامعه ایران انجام بدهند.
دکتر علیرضا صادقی استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این زمینه گفت: از عنوان همایش چنین مفهومی به ذهن متبادر می شود که برنامه درسی باید پاسخگوی مسائل اجتماعی باشد و مسئولیت اجتماعی دارد.برخی از نظریه پردازان این شأن را برای برنامه درسی قائل نیستند و معتقدند برنامه درسی در ادامه جامعه است و باید توجیه گر موضوعات مورد نیاز جامعه باشد. در مقابل نظریه های متعدد و متنوعی وجود دارد که این شأن را برای مدرسه و برنامه درسی قائل می شود.نظریه های پست مدرن، انسان گرایی و به خصوص نظریه بازسازی اجتماعی اجزا و مجریان جامعه را مکلف می کند که به مسائل اجتماعی پاسخگو باشند.به همین دلیل برنامه درسی هم باید در طرح مسائل و هم در حل مسائل اجتماعی نقش آفرینی داشته باشد.
دکتر زهرا گویا استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز در زمینه موضوع این همایش گفت:در دوران سخت همه گیری کرونا که آموزش بیشتر از طریق فضای مجازی انجام می شد قابلیت های برنامه درسی را در راستای مواجه شدن با مسائل اجتماعی مشاهده کردیم.به همین دلیل نوع درک،اجرا و نتیجه گیری از برنامه درسی براساس شرایط مختلف تغییر می کند.نکته مهم این است که برنامه درسی و آموزش در فضای واقعی جز جدایی ناپذیر مسئولیت اجتماعی است.برنامه درسی بدون توجه به مسئولیت اجتماعی می تواند ناکارآمد،تخیلی و حتی توهمی باشد.
دکتر محمود مهر محمدی استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز درباره اهمیت موضوع برنامه درسی و مسئولیت اجتماعی گفت:فلسفه وجودی نهاد یا زیرنظام های اجتماعی با مسئولیت های اجتماعی خاصی گره خورده است.زیرنظام اجتماعی آموزش نه تنها از این قاعده مستثنا نیست و بلکه در راستای توسعه جامعه از ارزش مضاعف نیز برخوردار است.در نظام آموزش قرار است منابع انسانی که زیرساخت توسعه جامعه به شمار می رود پرورش پیدا کند. به همین دلیل زیرنظام اجتماعی آموزش از همه زیرنظام های اجتماعی اهمیت بیشتری است و به عنوان زیرنظام مادر و مولد شناخته می شود.در نتیجه مسئولیت اجتماعی حساس و خطیری متوجه حوزه مطالعات برنامه درسی قرار دارد.
لازم به ذکر است آخرین مهلت ارسال پوسترها و اصلاحات به این همایش تا روز چهارشنبه۱۲ بهمن و آخرین مهلت ثبت نام نهایی روز پنج شنبه۲۰ بهمن ماه۱۴۰۱ خواهد بود.