رسانه مسئولیت اجتماعی: در مطالعه مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها به یک تقسیم بندی اولیه و البته بسیار مهم می رسیم . تقسیم بندی که می تواند دامنه تمامی فعالیتهای شرکت را تعریف کند و نشان دهد هر شرکت چگونه در مورد مسئولیتهای اجتماعی خود تصمیم گیری می کند.
بررسی ها نشان داده است تمامی مسئولیتهای اجتماعی انجام شده در شرکتها در یکی از این زیر بخش ها قرار می گیرد و شناسایی آنها می تواند به شرکتها در تحلیل شرایط کمک کند.
مسئولیتهای اجتماعی را می توان در پنج دسته بسیار مهم در نظر گرفت که هر فعالیتی که شرکتها انجام می دهند در واقع زیر مجموعه ای از این دستههای اصلی است.
اولین حوزه از مسئولیتهای اجتماعی، حوزه های انسان دوستانه است که شامل فعالیت شرکتها در خیریه ها و ارایه کمکهای بشردوستانه به مردم می شود. این فعالیتها را می توان پرداخت وجه نقد به نیازمندان، ارائه کالا یا ارائه خدمات به نیازمندان و حتی راه اندازی بنیادهایی که چنین خدماتی ارائه دهند، دانست.
دومین دسته فعالیتهای اجتماعی داوطلبانه است.به عنوان مثال یک شرکت از کارمندان خود می خواهد در یک فعالیت اجتماعی داوطلبانه که منفعت عام دارد شرکت کنند. البته شرکت دستمزد را به نیروهای خود پرداخت می کند ولی سود این کار نصیب جامعه می شود.
سومین دسته فعالیتهای اقتصادی با توجه به مسئولیتهای اجتماعی است. به این معنی که به فرایند تولید و تامین مواد اولیه مورد نیاز توجه شود و در تمامی مراحل تولید توجه به حقوق افراد مدنظر قرار گیرد. مثلا استفاده از مواد اولیه با کیفیت که در مراکز قانونی تهیه شده است. یا استفاده از موادی که برای تهیه آن از کودکان کار یا فعالیتهای غیر قانونی استفاده نشده است.
دسته بعدی از مسئولیتهای اجتماعی را می توان مسئولیتهایی دانست که با هدف تبلیغات و معرفی شرکت و کالاهای شرکت به دیگران انجام می شود. در سالهای اخیر بخشی از فعالیتهای انجام شده توسط شرکتها که به عنوان مسئولیتهای اجتماعی آنها بوده است، تنها با هدف تبلیغات انجام شده است، ولی مطالعات جدید نشان داده است این هدف درستی برای انجام مسئولیتهای اجتماعی نیست و در بسیاری از موارد نتیجه معکوس دارد.
پنجمین حوزه از مسئولیتهای اجتماعی را می توان فعالیتهای مرتبط با بازاریابی دانست. به این معنا که شرکت محصولاتش را به خیریه هایی می دهد که در حوزه ارائه همان محصولات خاص فعالیت میکنند. این کار باعث می شود تا ضمن معرفی محصول به مصرف کننده، افرادی که در آن حوزه کاری خاص فعالیت می کنند، از کیفیت محصول آگاه شوند وآن را به مشتریان بالقوه معرفی کنند.