رسانه مسئولیت اجتماعی: یکی از ویژگیهای زندگی اجتماعی ظهور بحرانهای مختلف است و ازجمله این بحرانها میتوان به کرونا اشاره کرد که به عنوان یک بحران بهداشتی شناخته میشود اما تاثیرات خود را بر همه ابعاد زندگی انسانها و همه نهادها از قبیل خانواده، آموزش، اقتصاد، سیاست و.. گذاشته است.
درچنین شرایطی یکی از انتظارات بهحق مردم تسهیل دسترسی به خدمات مورد نیاز است تا بتوانند با کمترین آسیب از این شرایط بحرانی عبورکرده و خدمات موردنیاز را دریافت کنند. با توجه به ویژگیهای بحران شیوع کرونا که ماندن در خانه ازجمله این ویژگیهاست معمولا نیاز مردم به مراکز ارائهکننده خدمات بیشتر میشود، چرا که ماندن طولانیمدت در خانه و نداشتن این تجربه در کنار ضعف مهارتهایی از قبیل خودمراقبتی، تابآوری فردی و اجتماعی، مداخله در بحران، گفتوگو، حل تعارض و… احتمال ظهور و بروز تنشها و آسیبهای اجتماعی از قبیل اقدام به خودکشی، طلاق، خشونتهای خانگی، تنشهای حاد خانوادگی و… را افزایش میدهد.
بدون شک در این شرایط تشکیلات مختلفی میتوانند به مردم کمک کنند که یکی از آنها اورژانس اجتماعی است. با توجه به اخباری که توسط مسوولان سازمان بهزیستی کشور و استانها ارائهشده، همکاران اورژانس اجتماعی(مددکاران اجتماعی و روانشناسان) از ابتدای شیوع این ویروس فعالیتهای خود را ادامه داده و حتی مشمول دورکاری هم نشدند.
در ابتدای شیوع ویروس کرونا و بعد از هماهنگیهای انجامشده پیامکی توسط وزارتبهداشت برای همه افرادی که در کشور تلفن همراه داشتند ارسال شد که چنانچه با مواردی از قبیل خشونتهای خانگی مواجه شدند با اورژانس اجتماعی تماس بگیرند. این پیامک فرصتی بود تا بسیاری از مردمی که اورژانس اجتماعی را نمیشناختند با این تشکیلات آشنا شوند و چهبسا تمایلشان برای استفاده از خدمات افزایش پیدا کند.
طبق گزارشی که سازمان بهزیستی کشور به یکی از رسانهها ارائه کرده بود، اشاره شد: «در یک سال گذشته میزان خشونتهای خانگی و تماسها با سامانه۱۲۳ افزایش یافته که البته بخشی از این تماسها بهدلیل خشونتهای خانگی از جمله همسرآزاری و کودکآزاری و بخش دیگری بهدلیل توسعه خدمات از سوی اورژانس اجتماعی بوده است.»
آنچه مشخص است در زمان شیوع ویروس کرونا، فعالیت اورژانس اجتماعی همچنان ادامه داشته و دارد و متناسب با ضرورت و نیاز هموطنان و افراد در معرض آسیب و آسیبدیدگان اجتماعی در سطح جامعه خدمات مختلف ارائه میکند. ازجمله شناسایی افراد در معرض آسیب و آسیبدیده اجتماعی، همکاری در دسترسی آسانتر این افراد ازجمله کودکانکار خیابانی و زنان آسیبدیده اجتماعی، به اقلام بهداشتی، ارائه خدمات به افرادی که اقدام به خودکشی میکنند یا دچار تنشهای خانوادگی ازجمله خشونتهای خانگی میشوند.(بهصورت حضوری یا با تلفن۱۲۳ و خودروهای خدمات سیار یا در پایگاههای خدمات اجتماعی)
بنابراین وجود اورژانس اجتماعی یک نقطه قوت است که مردم میتوانند از خدمات رایگان، شبانهروزی و تخصصی درکشور برخوردار شوند اما سختی کار همکاران، فراگیرنبودن این خدمات در همه نقاط کشور، فقدان امنیت شغلی کارکنان و تهدیدهای کار با افرادی که شناسایی میکنند، همچنین انتظارات فراوان از کارکنان اورژانس اجتماعی و استرسهای وارده بر خانواده این افراد ازجمله مشکلات دیگری است که در حوزه اجرا وجود دارد.
حسن موسویچلک / رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران
منبع: جام جم