«رسانه مسئولیت اجتماعی»- آرش کیانفر:تندیس فروشی و اهدای تندیس صوری در زمینه مسئولیت اجتماعی موضوعی است که مدت هاس که در فضای مسئولیت اجتماعی شرکت ها وجود دارد. مسأله ای که علی رغم تذکر و اطلاع رسانی رسانه های گروهی در این زمینه هنوز جدی گرفته نشده است.
براساس اخبار غیر رسمی به تازگی در سالن همایش های صداوسیما همایشی به نام مسئولیت اجتماعی برگزار شده که در یک اقدام عجیب به همه کسانی که در همایش حضور داشته اند تندیس مسئولیت اجتماعی اهدا شده است.اقدام سوال برانگیزی که شائبه تندیس فروشی و اهدای تندیس مبتنی بر رابطه را تقویت می کند.
هنوز هیچ واکنش رسمی نسبت به این اقدام و برگزار کنندگان این همایش صورت نگرفته و مشخص نیست برگزار کنندگان این همایش با چه اهدافی این همایش را برگزار کرده و به همه هشتاد نفری که در سالن حضور داشته اند تندیس اهدا کرده اند.
تاکنون اخبار ضدو نقیضی در این رابطه منتشر شده بود که برخی افراد با تماس با مدیران شرکت ها تلاش می کنند از آنها مبالغی را دریافت کنند و به ازای آن در همایش هایی که در زمینه مسئولیت اجتماعی برگزار می شود تندیس مسئولیت اجتماعی اهدا کنند تا این شرکت ها در تبلیغات خود از آن استفاده کنند.اخباری که هیچ گاه به صورت جدی مورد توجه نهادهای نظارتی قرار نگرفت.
برخی افراد که در گذشته دارای مسئولیت هایی درسطوح مختلف بوده اند به دلیل جدید بودن فضای مسئولیت اجتماعی و اینکه هنوز این مفهوم به صورت جدی مورد توجه افکار عمومی قرار نگرفته تلاش می کنند از آب گل آلود به سود خود ماهی بگیرند.
این افراد کسانی هستند که به خوبی از مناسبات بنگاه های اقتصادی و شرکت ها اطلاع دارند و در گذشته با آنها در رابطه بوده اند. به همین دلیل به برند شدن یک شرکت در زمینه مسئولیت اجتماعی و پیامدهایی که می تواند داشته باشد آگاهی دارند.
در نتیجه تلاش می کنند با برگزاری جشنواره هایی که چرایی برگزاری آنها به خوبی مشخص نیست و یا با نیت قبلی صورت می گیرد به برند سازی در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکت ها بپردازند.
نکته قابل تأمل این است که برخی از شرکت ها برای اینکه تندیس مسئولیت اجتماعی را به دست بیاورند حاضر هستند هزینه های هنگفتی به برگزارکنندگان جشنواره ها پرداخت کنند. هزینه هایی که برگزار کنندگان را به ادامه این شیوه اشتباه ترغیب می کند.
پروسه تندیس فروشی
تندیسفروشی یا لوح فروشی پدیده است که در آن یک شخص یا یک سازمان، در ازای پرداخت پول یا ارائه منافع دیگر، یک نشان برتری در زمینه کاری و حرفهای خود دریافت کند. تندیسفروشی پدیدهای شوم و تحتالشعاع قرار دهنده دستاوردهای واقعی و بر اساس لیاقت شمرده شده و در برخی از جوامع موضوعی قابل جرمانگاری است.
تندیسفروشی به روشهای مختلف و متنوع در ایران و کشورهای دیگر انجام میشود، اما یک ساز و کار کلی در همه روشها این است که شرکت برگزارکننده مراسم اهدا جوایز و در واقع فروشنده افتخار تقلبی، با اشخاص و سازمانهای زیادی تماس میگیرد و آنها را «برنده» یک عنوان کلی و پرطمطراق معرفی میکند. سپس از فرد خریدار این عنوان، درخواست پول یا به شکل مستقیم یا به بهانه پوشش هزینههای برگزاری مراسم یا اسکان میکند.
در اغلب رویدادهای تندیسفروشی داوری یا محک خاصی در کار نیست و تقریباً هر کس که مبلغ مورد نظر برگزارکننده را پرداخت کند، «مفتخر» به دریافت جایزه، لوح تقدیر، تندیس، پلاک، مدال یا اشیا زینتی دیگر میشود.
شکل رایج این اتفاق شوم، این روزها به شکل برگزاری همایش به عنوان مثال، کارآفرینی اتفاق می افتد و افراد مختلفی که دارای کسب و کار های مختلفی در سایز های کوچک تا بزرگ هستند می توانند با پرداخت مبلغی که از سمت برگزار کننده همایش مشخص میشود، مفتخر به دریافت جایزه شده و حتی به عنوان کارآفرین برتر در آن همایش معرفی شوند.
واکنش ها نسبت به تندیس های صوری
بنابه گفته معاون سازمان توسعه تجارت، مجموعه های غیرقانونی متعددی به صورت قارچ گونه در بخش هایی از کشور پیدا می شوند که با فرصت طلبی و با هدف سودجویی و بکارگیری ابزارهای تبلیغاتی گسترده، سعی می کنند با عناوین مختلف و اعطای انواع تندیس ها در سایه دعوت از برخی مدیران ارشد و مقامات بلندپایه کشور، بخش تولیدی و خدماتی کشور را متقاعد کنند که در ازای پرداخت مبلغی قابل ملاحظه از یک جشنواره غیرقانونی، تندیس «برند برتر» یا حتی «برند ملی» دریافت کنند که در واقع شرکتهایی که فریب این مجموعه های سودجو را میخورند، جز تندیسی بی ارزش که به قیمتی گزاف خریداری شده و هیچ پشتوانه قانونی ندارد، چیز دیگری حاصل نکرده اند.