مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: رشد اقتصادی صنایع سبز نشاندهنده افزایش اقبال عمومی به این صنایع و توجه عمومی به مسئولیت اجتماعی است.
اهمیت توجه به مسئولیت اجتماعی شرکتی و سازمانی از نگاه مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی
به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی،پنجمین همایش راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی با موضوع صنعت سبز در ۵ دی ماه سال جاری در محل سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پنجمین همایش راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی با موضوع صنعت سبز؛ رویکرد سازمانها و دولتها ضمن خوش آمدگویی به حاضرین به اهمیت توجه به مسئولیت اجتماعی شرکتی و سازمانی اشاره کرد و اظهار داشت:
مسئولیت اجتماعی شرکتی و سازمانی از ۲ منظر اجتماعی و شرکتی دارای اهمیت است که از منظر اجتماعی، شرکت ها به میزان سودآوری خود باید به منابع عمومی و اجتماعی توجه داشته باشند، همچنین شرکت ها به دلیل انجام عملیات های خود تبعات اجتماعی و زیستمحیطی دارند که این مورد نیز حائز اهمیت است.
از منظر شرکتی نیز ایفای مسئولیت اجتماعی موجب ارتقای برند، تقویت وفاداری مشتریان، افزایش جذابیت شرکت برای سرمایه گذاری و استفاده از برخی معافیتها می شود.
وی در رابطه با رویکردهای مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی شرکتی و سازمانی گفت:
یکی از این رویکردها، دوسو توانی سازمانی است؛ یعنی سازمان ها علاوه بر درآمدزایی، سر ریز درآمد های خود را صرف مسائل اجتماعی می کنند.
بنابراین در سازمان ها به ویژه سازمان های توسعه ای برخی از درآمد های ایجاد شده به سمت مناطق کم برخوردار و فعالیت های زیست سازگار می رود.
سازمانهای هیبریدی
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی سازمانهای هیبریدی را تعریف کرد و افزود:
سازمان های هیبریدی گونه ای از سازمان های دوسوتوان هستند که از یک سو دارای ماموریت فرهنگی – اجتماعی و زیست محیطی و از سوی دیگر، دارای ماموریت کسب و کار و درآمد زایی هستند.
به عبارتی این شرکت ها مزیت رقابتی را تنها در سودآوری، کیفیت کالاها و خدمات نمی دانند، بلکه مزیت رقابتی آن توانایی تغییرات اجتماعی و زیست محیطی است.
سازمانهای دوناتی
کیانی بختیاری با اشاره به سازمانهای دوناتی گفت:
در سازمانهای دوناتی هدف اول حفظ پایداری محیط زیست و عدم تجاوز از سقف زیستمحیطی و هدف ثانویه کسب درآمد است.
رهبران سازمانهای دوناتی، ملاحظات زیستمحیطی در تمامی تصمیمات خود وارد میکنند در نتیجه، سازمانهای دوناتی سازمانهایی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی هستند.
وقتی سودآوری هدف دوم می شود
وی با تعریف سازمان های شهروند شرکتی اظهار داشت:
در سازمان های شهروند شرکتی، شرکتها دیگر، یک ماهیت حقوقی ندارند که هدف اول آن سودآوری و پاسخگویی به سهامداران باشد، بلکه به شهروندانی تبدیل شدهاند که در قبال جامعه مسئول هستند و باید به شهروند شرکتی خوب تبدیل شوند.
کیانی بختیاری ویژگیهای شهروند شرکتی خوب را به صورت زیر عنوان کرد:
- برنامهریزی در جهت حداقلسازی تأثیرات منفی کسبوکار بر محیط و اجتماع و کارکنان
- استفاده از منابع شرکت برای منافع اجتماعی
- ایجاد زنجیرههای خلق ارزش پایدار
- نوآوری اجتماعی
این یک ارزش بین اللملی است که سازمان ها در تلاشند که در جوار انجام مسئولیت اجتماعی به مسائل سود آوری دست یابند.
اقتصاد سبز چیست؟
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن تعریف اقتصاد سبز، گفت:
اقتصاد سبز، اقتصادی است که در آن رشد از طریق سرمایهگذاری سبز و پیادهسازی اقداماتی که منجر به سرمایهگذاریهای مسئولیتپذیر هم در بخش خصوصی و هم دولتی شود، تحقق یابد.
وی صنعت سبز را تعریف کرد و افزود:
صنعت سبز، به صنعتی اطلاق می شود که در تأمین مواد اولیه، فرایندهای تولید، مدیریت چرخه مواد و محصولات و مدیریت پسماندها، بهگونهای عمل میکند که کمترین آثار زیستمحیطی را به جا میگذارد.
سبزسازی صنایع موجود و توسعه صنایع سبز؛ ۲ رویکرد دولتها در صنعت سبز
کیانی بختیاری رویکرد دولتها در صنعت سبز را به ۲ دسته تقسیم کرد و گفت:
۱- رویکرد اول، سبزسازی صنایع موجود از طریق اصلاح فرایندهای صنایع است بهگونهای که در مراحل قبل، حین و پس از تولید محصول یا ارائه خدمت، کمترین آثار زیستمحیطی ممکن پدید آید.
کیانی بختیاری برخی از اقدامات اساسی در سبزسازی را شامل استفاده از منابع تجدیدپذیر، به حداقل رساندن استفاده از سوختهای فسیلی و همچنین، به حداقل رساندن تولید گازهای گلخانهای عنوان کرد.
۲ – توسعه صنایع سبز است که به معنای توسعه کسبوکارها و صنایعی است که هدف آن ها ایجاد پایداری در محیط زیست است، و شامل صنایعی نظیر بازیافت مواد، مدیریت ضایعات، تصفیه آب، حملونقل ضایعات و غیره هستند.
رویکرد دوگانه زدایی دولت ها درقبال رشد اقتصادی و محیط زیست
وی با اشاره به رویکرد دوگانه زدایی دولت ها درقبال رشد اقتصادی و محیط زیست، بیان کرد:
در صنعت سنتی، فعالیت صنعتی به معنی خیر در رشد اقتصادی و شر برای محیط زیست است. اما در صنعت سبز، دوگانه خیر اقتصادی و شر اقتصادی از بین میرود و زوج جدیدی تشکیل میشود که خیر اقتصادی و خیر محیط زیستی است.
در مقوله دوگانه زدایی، دولتها، سیاستگذاران و فعالان صنعتی در تلاشند که نرخ رشد فشار بر محیط زیست، همواره کمتر از نرخ رشد اقتصادی باشد.
انواع دوگانه زدایی دولت ها در صنعت سبز را شامل دوگانه زدایی مطلق ونسبی است:
دوگانهزدایی مطلق:
فشار بر محیط زیست ثابت است یا حتی به موازات رشد اقتصادی، فشار بر محیط زیست کاهش مییابد.
دوگانه زدایی نسبی:
وقتی رخ میدهد که فشار بر محیط زیست وجود دارد ولی با نرخی پایینتر از رشد اقتصادی اتفاق میافتد.
رویکرد دولت ها به صنایع دوستدار محیط زیست؛ علت چیست؟
کیانی بختیاری در ادامه صنایع دوستدار محیط زیست تعریف کرد و افزود:
صنایع دوستدار محیط زیست صنایعی است که از مواد اولیه پایدار برای تولید محصولات دوستدار محیط زیست استفاده میکنند؛ یعنی محصولاتی که هم در چرخه تولید، هم مصرف و هم بازیافت، آسیبی به محیط زیست وارد نمیکنند.
وی در خصوص علت رویکرد دولت ها به صنایع دوستدار محیط زیست گفت: رشد اقتصادی صنایع سبز نشاندهنده افزایش اقبال عمومی به این صنایع و توجه عمومی به مسئولیت اجتماعی است. علاوه بر این، در آینده صنایع غیرسبز، بهطور روزافزونی مورد اقبال کمتر عمومی قرار خواهند گرفت. علاوه بر این برا ی کشورهای در حال توسعه، الزامات قانونی در مورد گازهای گلخانهای طبق توافقنامههای بین المللی ایجاد شده است.
همچنین کیانی بختیاری در صحبت های پایانی خود به بیان برنامه دولت ها برای توسعه الزامات زیست سازگار در خصوص آینده مسئولیت اجتماعی پرداخت.
مسیر رو به رشد صنعت سبز
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان صحبت های خود به صورت جمع بندی کوتاه با اشاره به برنامه دولت ها برای توسعه الزامات زیست سازگار در خصوص آینده مسئولیت اجتماعی، اظهار داشت:
مسئولیت اجتماعی به یک الزام برای شرکتها تبدیل و استانداردهای قانونی آن تدوین شده است.
همچنین شرکت ها به گزارش دهی مسئولیت اجتماعی مکلف شدهاند.
افزون بر این، مصرفکنندگان به شرکتهای متعهد به مسئولیت اجتماعی، صنعت سبز و سبزسازی صنایع، اقبال عمومی بیشتری نشان می دهند و در نتیجه مسئولیت اجتماعی و صنعت سبز به بخشی از مدل کسبوکار شرکتها تبدیل خواهد شد و قطعا صنعت سبز و سبزسازی صنایع در مسیر رشد قرار می گیرد.