«رسانه مسئولیت اجتماعی»- احسان انصاری: هشتمین نشست مدیران رسانه با موضوع «مسئولیت اجتماعی و رسانه» روز یکشنبه هشتم بهمن ماه با سخنرانی سید رضا جمشیدی رئیس انجمن مسئولیت اجتماعی ایران و مدیر مسئول رسانه مسئولیت اجتماعی در موسسه فرهنگی الفبای سبز تهران برگزار شد.
جمشیدی در این نشست گفت:در اصول رسانه چهار شاخص مهم اطلاع رسانی،آموزش،سرگرمی و مسئولیت اجتماعی وجود دارد.چالشی که امروز در کشور وجود دارد درباره مفهوم مسئولیت اجتماعی است.متأسفانه در زمینه تشریح و تبیین مفهوم مسئولیت اجتماعی تلاشی صورت نگرفته است. موضوع مسئولیت اجتماعی بنگاه یک موضوع تخصصی در حوزه مسئولیت اجتماعی است که بخشی از مسئولیت اجتماعی عام است که به اختصار csr گفته می شود.در این مفهوم بنگاه ها دارای وظایف و تکالیفی هستند که می بایست نسبت به جامعه خود عمل کنند. در مفهوم مسئولیت اجتماعی به صورت عام مسائل حاکمیتی،جامعه،تشکل ها و گروه های مدنی نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: در زمینه مسئولیت اجتماعی رسانه ما باید از جنبه های مختلف به این مسأله بپردازیم.نخست وظایفی است که رسانه ها در مقابل جامعه دارند وباید در این زمینه تلاش کنند.در نظریه مسئولیت اجتماعی آمده که رسانه ها حق دارند از سازمان های مختلف انتقاد کنند و آنها را به چالش بکشند.با این وجود رسانه ها نیز در مقابل نیازهای جامعه مسئول هستند و باید در این زمینه پاسخگو باشند.به همین دلیل نیز رسانه نمی تواند به هر شکلی که تمایل دارد عمل کند و نسبت به عملکرد خود پاسخگو نباشد.ما به این موضوع باور داریم که در شرایط کنونی پاشنه آشیل مسئولیت اجتماعی بنگاه ها عدم اطلاع رسانی دقیق و صحیح است.به همین دلیل رسانه ها باید چارچوب مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی را به جامعه منتقل کنند تا بنگاه ها بتوانند در این چارچوب حرکت کنند.
رئیس انجمن مسئولیت اجتماعی ایران تصریح کرد:مسئولیت اجتماعی هزینه نیست و بلکه تولید ارزش و سرمایه برای جامعه است.به صورت کلی مسئولیت اجتماعی از چهار عنصر اقتصادی،اجتماعی،زیست محیطی و ذینفعان تشکیل می شود.مسئولیت اجتماعی به دنبال این است که فراتر از استانداردهای لازم در جامعه عمل کند.نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که مسئولیت اجتماعی باید به صورت داوطلبانه صورت می گیرد و به همین دلیل گواهی ندارد.امروز مهم ترین هدف مسئولیت اجتماعی خلق ارزش مشترک و تدوین مدل مسئولانه در فرایند مدیریت یک سازمان است.این در حالی است که بیشترین انتظارات مسئولیت اجتماعی در محیط پیرامونی صنایع و کارخانجات است.
وی خاطرنشان کرد:هنگامی که عنوان می شود مسئولیت اجتماعی باید خلق ارز مشترک کند به معنای این است که فرایندی شکل بگیرد که همه از آن سود ببرند.حاکمیت و دولت،جوامع محلی و افراد بومی،محیط زیست و اقتصاد بنگاه باید در این فرایند از مسئولیت اجتماعی سود ببرند.در چنین شرایطی است که بنگاه دیگر نیاز به اخذ گواهینامه ندارد و بلکه به صورت داوطلبانه هم به خود سود رسانده و هم به جامعه.در چنین شرایطی رسانه ها موظف هستند بنگاه هایی که خود را مدعی انجام مسئولیت اجتماعی می دانند رصد کنند که کدام اقدام واقعی و همراه با سود برای جامعه است و کدام بنگاه تلاش می کند از طریق مسئولیت اجتماعی بقیه را دور بزند و منافعش را تأمین کند.رسانه ها در چنین شرایطی نقش کلیدی دارند و مشخص می کنند که کدام بنگاه اقتصادی در راستای مسئولیت اجتماعی حرکت می کند و کدام بنگاه منافع خود را به منافع جامعه ترجیح می دهد.
جمشیدی تصریح کرد: رسانه بین درون و بیرون سازمان ارتباط برقرار می کند و به همین دلیل نقش تریبون مسئولیت اجتماعی را برای بنگاه های اقتصادی ایفا می کند.این در حالی است که رسانه نسبت به اقدامی که انجام می دهد نیز مسئولیت دارد و باید نسبت به آن پاسخگو باشد.در این فرایند اقتصاد رسانه نیز تأمین می شود و می تواند متخصصان بهتری را جذب کند.