«رسانه مسئولیت اجتماعی»- احسان انصاری: برندینگ یا برندسازی به تمام اقداماتی گفته میشود که کسبوکارها انجام میدهند تا تصویری برجسته از محصول، خدمت و مجموعۀ خود در ذهن مخاطبان بسازند. این استراتژی هویتی انسانی با ویژگیهای رفتاری و ظاهری خاص خود به شرکتها میبخشد و ارتباطی حسی بین آنها و مشتریان شکل میدهد.
برند و برندسازی طی سالهای اخیر بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است. برگزاری گسترده و مکرر انواع سمینارها و دوره های آموزش برندینگ و استقبال مدیران، کارشناسان و متخصصان از این برنامهها تأییدکنندهی این ادعا است.
کاپفرر در کتاب مدیریت برند خود این رونق چشمگیر و علاقه به یادگیری و آموزش برندسازی را چنین توجیه میکند: «مباحثی مثل مدیریت ارتباط با مشتری، راهاندازی باشگاه مشتریان، توسعهی پایگاه مشتریان و سایر ابزارها و تکنیکهایی که برای افزایش وفاداری مشتری به کار گرفته میشود، دیر یا زود قابل تقلید هستند و نمیتوانند در بلندمدت نقش مزیت رقابتی را ایفا کنند. در نهایت، چیزی که مشتریان جدید را جذب شما میکند و مشتریان قدیمی را برایتان نگه میدارد، برند شماست.»
از زوایای دیگر هم میتوان به موضوع برندسازی نگاه کرد و اهمیت آن را شرح داد. مثلاً اینکه در دوران معاصر، عرضهی کالا و خدمات به شدت افزایش یافته و حتی اگر محصول خود را با بهترین کیفیت عرضه کنید، احتمالاً کسانی هستند که بتوانند از نظر «ویژگیها و کیفیت محصول» با شما رقابت کنند. در چنین شرایطی برند میتواند جایگاه ارزشمندتر و برجستهتری برای صاحب برند بسازد.
این وضعیت نه فقط برای برند محصول و برند کسب و کار، بلکه برای برند شخصی و سایر انواع برند نیز وجود دارد.
مسئولیت اجتماعی و برندینگ
امروزه تجربه تحولات کسب و کار در عصر اطلاعات در حال تغییر و دگرگونی است. تبلیغات مستقیم و استفاده از ابزارهای تبلیغاتی دیگر معنایی نداشته و استفاده از اینترنت و اینترانت یک راهکار و شیوه جدید را برای تولید و فروش محصولات بوجود آمده است. از طرفی سیاستهای شرکتهای بزرگ تغییر کرده چراکه به طیف وسیعی از ذینفعان خود شامل کارکنان، مشتریان، تولیدکنندگان، سرمایهگذاران، عنصر جامعه و یک ضرورت نگاه می کنند و این امر موضوع مهمی بر ای رشد طولانیمدت برای شرکت، تبدیل شده است.
در حال حاضر شرکت ها و بنگاههای بزرگ با آشنایی با مفاهیم مسئولیت اجتماعی و ارزش آن در ارتقای برند و رشد کسب و کار در صدد افزایش فعالیت در این حوزه هستند که علاوه بر توجه به خواست و رفاه ذینفعان داخلی به عنوان سرمایه های انسانی با اقدامات موثر در جامعه به ذینفعان خارجی و سهامداران خود هم در تمامی اهداف و برنامه ها توجه دارند تا بتوانند با کسب رضایتمندی ذینفعان به رشد و ترقی و افزایش کسب سود دست یابند. زیرا ارتقای برند و رشد تنها کسب سود و افزایش سرمایه نیست بلکه ذینفعان هم از مهمترین فاکتور های موفقیت سازمان، شرکت و بنگاههای اقتصادی به شمار میرود. رقابت در فعالیتهای مسئولیت اجتماعی مهمترین ابزار تبلیغات در عصر حاضر به شمار می رود.
مزایای مسئولیت اجتماعی سازمان در جامعه
امروزه، بیشتر مشتریان اتفاقنظر دارند بر اینکه مسئولیت اجتماعی سازمان، هنگام خرید یا معامله، از معیارهای اصلی محسوب میشود و هر گونه فعالیت و یا هزینه ای در این میان باعث ارتقای برند شده و تبلیغ مستقیمی روی سازمانها و شرکت های بر اساس فعالیت های مسئولانه خواهد شد.
سرمایهگذاران معتقدند که تعهد به تغییرات اجتماعی و توجه به ذینفعان، راهی عالی برای موقعیتیابی هر شرکتی به منظور موفقیت بلندمدت است. با برقراری توازن بین تمرکز بر سودآوری یک سازمان و مسئولیت اجتماعی سازمان فرصتهای بهتری میتوانند برای شرکتها ایجاد نمایند.
موفقیت هر شرکتی بهشدت تحتتأثیر افرادی است که در آن شرکت کار می کنند .اگر به طور مداوم سازمانها فرهنگ مرتبط با مسئولیت اجتماعی را برای کارکنان گسترش دهند و آن را تبیین و مشارکت دهند این سازمانها در فرایند جذب و استخدام افراد توانمند و برتر موفق بوده و همچنین در حفظ این افراد برای پیشرفت و توسعه کسب و کار موفق خواهند بود.
کارکنان با مشاهدهی ابتکارات و فعلیت های مسئولیت اجتماعی، انگیزه و تعهد بیشتری نسبت به سازمان خواهند داشت. حمایت از ابتکارات اجتماعی کارکنان نیز میتواند افتخار، وفاداری و انگیزه را در بین اعضای تیم یک سازمان ایجاد کند که این امر، به نوبهی خود، باعث تعهد و افزایش بهره وری و بازده فعالیت در بین اعضای تیم خواهد شد.
در عصر حاضر با توسعه رسانه ها و اهمیت فعالیت های مسئولانه، مصرفکنندگان جذب شرکتهایی میشوند که به عنوان یک شهروند شرکتی شایسته معرفی شده اند؛ علاوه بر این، حمایت از مشتری کلید جذب مشتریان جدید است. مشتریان وفادار از راه صحبت با افراد دیگر (دوستان، خانواده و به اشتراک گذاری تجارب در شبکههای اجتماعی) درمورد محصول و نظرات مثبت کسبوکار تبلیغی سازنده بوده و با عث رونق فعالیت ها می شود.
اگر سازمان ها به طور مرتب در عمل، به اقدامات مسئولیت اجتماعی سازمان ادامه دهد، به مشتریان، سرمایهگذاران و کل جهان این تصور را القا میکند که از نظر اقتصادی توانایی و پتانسیل کسب درآمد را دارد. این امر، به نوبهی خود، میتواند باعث جذب و جلب سرمایهگذاران جدیدر سازمانها شود.
در بسیاری از موارد، شرکتها پی میبرند که وقتی فعالیت هایی که با مصرف بهینهی انرژی را به کار میگیرند و بازیافت دارند، در واقع این روش هزینههای بهرهبرداری سازمان را کاهش میدهند و به نفع محیط زیست نیز هستند؛ همچنین، مسئولیت اجتماعی سازمان شفافیت با تحلیلگران سرمایهگذاری، سهامداران و اعضای جامعه را افزایش میدهد و این امر، به نوبهی خود، باعث بهبود اعتبار شرکت و افزایش ارزش کلی آن میشود.
چند دههای از نگرشها و نظریات مسوولیت اجتماعی سازمانها نمیگذرد اما با توسعه اقتصاد در جهان امروز خواستههای ذینفعان نسبت به سازمانها افزایش یافته و به عنوان یکی از ارزشهای سازمانی تبدیل شده است و این موضوع و سایر موضوعات مرتبط به عنوان مسوولیت اجتماعی سازمانها در مقابل ذینفعان مطرح است، از طرف دیگر یکی از عوامل ارتقای تصویر ذهنی و برندینگ هم اهتمام ویژه به مقوله مسئولیت اجتماعی است که سازمانها و نهاد هارا وادار می سازد بیش از پیش در اهداف و برنامه های خود بخش ویژه ای را در این خصوص اختصاص دهند و در آینده نزدیک رقابت شرکتها در این حوزه خواهد بود و سازمانی که برای هر قدم خود اهداف مسئولانه ای در نظر گرفته در جامعه مقبولیت داشته و کسب و کار آن گسترش می یابد.