رسانه مسئولیت اجتماعی: همه گیری کرونا روی تمامی بخشهای زندگی ما تاثیر گذاشته ولی در مورد تاثیر آن روی انجام مسئولیت اجتماعی شرکتها اطلاعات زیادی ارایه نشده است.
جینا جاج رئیس مرکز مطالعاتی شرکت “پپسی کو” در این مورد می گوید:« بررسی های قبلی اثبات کرده بود که مصرف کنندگان نسل جوان خواستار حضور فعالانه شرکتها در عرصه های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی هستند ولی در جریان همه گیری کرونا به نظر می رسد این تقاضا افزایش یافته است. مصرف کنندگان خواستار افزایش شفافیت شرکتها در اطلاع رسانی در زمینه انجام مسئولیتهای اجتماعی هستند و انتظارات بالاتری از شرکتهای بزرگ دارند. میزان تقاضا برای محصولات شرکتهایی که در این حوزه فعال هستند به طور محسوسی بالاتر از شرکتهای دیگر است.»
انتظارات جامعه
طبق گزارش منتشر شده توسط مرکز مطالعاتی “الدمن تراست”، مصرف کنندگان خواستار این هستند که برندهای بزرگ مشکلات اجتماعی را حل کنند و تاثیر مثبتی در شکل دهی فرهنگ جامعه داشته باشند.آنها از شرکتها می خواهند در صورت ارائه طرح و برنامه یا متعهد شدن به جامعه، خود را ملزم به اجرای تعهدات بدانند و در مورد نحوه عملکردشان شفاف عمل کنند.
توجه به نیروی کار
اما به نظر می رسد در این دوران رویکرد شرکتها در زمینه انجام مسئولیتهای اجتماعی هم تغییر کرده است. از یک طرف ارایه خدمات بهداشتی و انجام کارهای داوطلبانه بیشتر شده است و از طرف دیگر شرکتهای بزرگ حمایت از نیروی کار و عدم اجرای طرح تعدیل نیرو و تلاش برای حفظ مشاغل در این روزهای سخت کرونایی را در به عنوان یک اولویت در نظر گرفته اند.این خواسته ای است که هم دولتها و هم مردم از شرکتهای بزرگ دارند.
مطالعات نشان داده است تقاضا برای کالاها و خدمات ارایه شده توسط شرکتهایی که در طول یک سال گذشته طرح تعدیل نیرو را اجرا نکرده اند بیش از شرکتهای دیگر است.
محیط زیست
از طرف دیگر همه گیری کرونا باعث شد تا توجه به بحران های زیست محیطی هم بیشترشود و شرکتهای بیشتری تمرکز خود را روی کاهش انتشار کربن، سرمایه گذاری روی انرژی های پاک و تلاش برای حل مشکل محیط زیست قرار دهند.
در پایان می توان این طور ارزیابی کرد که کرونا باعث شده است هم زندگی ما و هم مسئولیت اجتماعی شرکتها تغییر کند . از طرف دیگر این بحران سبب شده تا مردم به انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها و تاثیر گذاری مثبت آنها در جامعه توجه بیشتری داشته باشند.
انتهای پیام/