رسانه مسئولیت اجتماعی:وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، بیان کرد: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی خواهد بود و تعهد به مسئولیت اجتماعی در برنامه های 4سال آینده پژوهشگاه ها و دانشگاه ها قرار دارد.
به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی: حسین سیمایی صراف در نشست علنی صبح امروز (سه شنبه، 30 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح برنامهها و سوابق خود برای تصدی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عنوان کرد: سخنان خود را با قدرشناسی آغاز می کنم، قدرشناسی از تمام وزیران ادوار آموزش عالی از ابتدا تاکنون که امیدوارم میراث دار امینی برای زحمات و خدمات آنان باشم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: نمایندگان با جدیت پیگیر مسائل کشور و حوزه های انتخابیه بوده و چالش های حوزه آموزش عالی را شناسایی کرده اند و خوشبختانه راه های قانونی و حقوقی مناسبی برای برخی از این چالش ها طراحی کرده اند که نمونه آن ها قانون برنامه هفتم توسعه بود که منابع و راهکارهای مناسبی را برای رشد و بالندگی دانشگاه فراهم کرده است.
وی ادامه داد: قانون جهش تولید دانش بنیان به خصوص مواد 11 و 13 منابع مالی در اختیار می گذارد، همچنین قانون جهش تولید مسکن راهکار مناسبی را برای تعیین مسکن دانشگاهیان فراهم نموده است البته در اجرا ظاهرا به برخی ابهامات برخورد کرد که ما نتوانستیم با تفسر حقوقی ابهامات مورد بحث را برطرف کنیم بنابراین از مجلس استفسار خواهیم کرد تا مشکل حل شود.
سیمایی صراف گفت: برای بخش فرهنگی برای اولین بار بودجه مناسبی در نظر گرفته شده است که این بودجه به نحو مطلوب اختصاص داده شده است.
بنده مفتخرم که فرزند نهاد علم بوده و تحصیل مستمر در دو نهاد علمی بودم و از اساتید علوم انسانی در دانشگاه های برتر کشور و حوزه های علمیه استفاده کرده و در محضر بزرگان حقوق، حکمت، فلسفه کسب فیض کرده ام.
گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است
وی اظهارکرد: در تمام کمیسیون های مجلس اعلام داشتم که گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است که در 4 سال آینده پژوهشگاه ها، دانشگاه ها و سایر مراکز دانشگاهی بیش از هر زمان دیگر مسئولیت اجتماعی خود را برعهده خواهند گرفت.
دانشگاه ها معطوف به مسائل خواهد بود و نسبت به نیازها و مسائل حساس کشور توجه جدی صورت خواهد گرفت البته پیش نیاز مهم برای تحقق مسئولیت اجتماعی این است که کرامت انسانی دانش وران و دانشجویان را به رسمیت بشماریم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: احترام به کسانی که در خدمت علم هستند باید صورت گیرد، نگرانی از معاش و معیشت با کرامت انسانی و کرامت دانشگاهیان سازگار نیست.
وضعیت استاد و دانشجو اقتضا می کند که استدلال، آزادی پرسش گری و پاسخگویی را به رسمیت بشناسیم.
البته برخی از مشکلات که در کمیسیون های مجلس بیان شد را بی توجه نخواهیم بود اما لازم است که این چالش ها شناسایی و کارشناسی شود.
وی عنوان کرد: پیوند مناسبی میان تقاضا و عرضه در آموزش عالی وجود ندارد، همچنین انسجام ساختاری بین مراکز آموزش عالی با دستگاه های بهره بردار مشاهده نمی شود، از طرفی در حوزه مهارت ضعیف هستیم و با مدرک، بی مهارت به جامعه تحویل می دهیم لذا بازار، خریدار فارغ التحصیلان ما نیست.
همچنین کثرت مهاجرت دانش آموختگان قصه پر غصه ای است که ما هزینه می کنیم اما دیگران نفع آن را می برند.
سیمایی صراف بیان کرد: وای به روزی که فقر منابع انسانی از فقر منابع اقتصادی پیشی بگیرد در حالی که منشا قدرت نرم و قدرت سخت متکی به منابع انسانی است.
چالش دیگر نیز اقبال نسبت به علوم پایه و علوم انسانی با کاهش محسوسی مواجه است.
در حوزه علوم تجربی 650 هزار نفر تقریبا داوطلب داریم در حالی که حوزه علوم پایه و علوم انسانی نزدیک به 400 هزار نفر داوطلب هستند و با توجه به اینکه حوزه علوم انسانی و علوم پایه زیربنای توسعه می باشند باید توجه جدی به این مسئله شود./خانه ملت