رسانه مسئولیت اجتماعی: هیوا زارعی-میراث فرهنگی اروپا یک منبع ارزشمند در زمینه های گردشگری، آموزش، اشتغال و توسعه پایدار است. گردشگری فرهنگی پایدار بخشی حیاتی از استراتژی های توسعه منطقه ای و کلان منطقه ای است. در این راستا فرهنگ هم محرک و هم عامل توسعه پایدار است.
گردشگری:
تعادل بین توسعه و حفاظت از میراث فرهنگی گردشگری راهی عالی برای تشویق و فراهم کردن دسترسی به میراث فرهنگی است، اما چالشهای مرتبط با ازدحام بیش از حد، تملک فرهنگی و از دست دادن اصالت را نیز به همراه دارد. گردشگری پول و شغل را برای شهرها و مناطق به ارمغان می آورد، اما می تواند به زندگی روزمره ساکنان و همچنین فرهنگ و میراث منطقه آسیب برساند. با توجه به تأثیرات منفی احتمالی بیش از حد گردشگری و تأثیر آن بر میراث فرهنگی، برخی از جوامع محلی و کارشناسان میراث گاهی با گردشگری و توسعه مرتبط با آن مخالفت کرده اند.
گردشگری فرهنگی پایدار دیدگاه جدیدی ارائه می دهد، زیرا میراث فرهنگی و جوامع محلی را در مرکز فرآیندهای تصمیم گیری قرار می دهد. مشارکت جوامع محلی و سایر ذینفعان در فرآیندهای تصمیمگیری کلیدی است برای حصول اطمینان از اینکه نتایج به نفع میراث فرهنگی و جمعیت محلی است. هدف گردشگری فرهنگی پایدار اطمینان از شیوه های حفاظتی خوب همراه با تفسیر معتبری است که از اقتصاد محلی حمایت می کند
کارگروه روش باز هماهنگی گردشگری فرهنگی پایدار
برنامه کاری برای فرهنگ که توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای دوره ۲۰۱۵-۲۰۱۸ به تصویب رسید شامل یک گروه کاری متشکل از کارشناسان اروپایی در زمینه گردشگری فرهنگی پایدار تحت رویکرد روش باز هماهنگی بود.
گزارش حاصل شامل اولین تعریف گردشگری فرهنگی پایدار، همچنین توصیهها و دستورالعملهایی برای سیاستگذاران و ۲۷ مطالعه موردی است که بهترین شیوهها را در میراث فرهنگی ملموس و ناملموس نشان میدهد.
پروژه های منتخب
پروژه SPOT: این پروژه که تحت برنامه افق ۲۰۲۰ تأمین مالی شده است، با هدف توسعه رویکردی جدید برای درک و پرداختن به گردشگری فرهنگی و ترویج توسعه مناطق محروم است.
SmartCulTour: این پروژه که تحت بودجه افق ۲۰۲۰ تامین می شود، از توسعه در مناطق اروپایی با دارایی های فرهنگی مهم، ملموس و ناملموس، از طریق گردشگری فرهنگی پایدار حمایت می کند.
IMPACTOUR : این پروژه که تحت بودجه Horizon 2020 تأمین می شود، سهامداران و محققان گردشگری فرهنگی را که رویکردها و روش های جدیدی برای حمایت از گردشگری فرهنگی اروپا دارند، به هم متصل می کند. هدف این پروژه تقویت احساس تعلق و ارزش گذاری برای فرهنگ های اقلیت است.
مقاصد عالی اروپایی (EDEN)EDEN: مدل های گردشگری پایدار را در سراسر اتحادیه اروپا ترویج می کند. از طریق این ابتکار، کشورهای شریک “مقصدهای برتر” را انتخاب و ترویج می کنند. EDEN توجه را به مقاصد نوظهور و غیر سنتی اروپایی جلب می کند و ارزش ها و شخصیت آنها را برجسته می کند. همچنین به عنوان یک پلت فرم برای به اشتراک گذاشتن شیوه های خوب بین مقاصد اهدا شده عمل می کند. کمیسیون اروپا و نهادهای ملی گردشگری هر سال موضوعی را انتخاب می کنند. گردشگری فرهنگی موضوع EDEN در سال ۲۰۱۷ بود.