ما در ایران خودرو خواستار آنیم که فعالیت و حضورمان در این مرز و بوم باعث افتخار هر ایرانی باشد. برای دستیابی به چنین حد اعلایی از اعتماد متقابل میان گروه صنعتی ایران خودرو و ذینفعان مختلف آن (به ویژه مشتریان، کارکنان و عموم جامعه)، در تلاشیم که مسئولیت های خود را در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی یه صورت متوازن و یکپارچه ایفا کنیم.
در این گستره وسیع، باور داریم که می توانیم حول سه محور ”انسان سالم“، ”جامعه سالم“ و ”محیط زیست سالم“، در توسعه پایدار ملی سهمی متمایز ایفا کنیم. ایران خودرو به صورت مستقیم و غیرمستقیم، صدها هزار فرصت شغلی را در کشور فراهم کرده است. در این گستره وسیع کسب و کار، ایمنی و سلامت کارکنان همواره از اولویت های کار و تولید بوده است. قطعا” ایمنی و سلامت مشتریان در هنگام استفاده از تولیدات شرکت نیز از دغدغه های همیشگی و رو به بهبود طراحی و تولید خودرو در شرکت ما هستند. همچنین مجموعه ما به موفقیت های ارزشمندی در کاهش مستمر آثار منفی زیست محیطی، چه از لحاظ میزان استفاده از منابع طبیعی و انرژی و چه از لحاظ آلایندگی ها و پسماندهای مختلف دست یافته است؛ که البته این روند بهبود با تعیین اهداف به روزتر دنبال خواهد شد. انواع حمایت ها و کمک های بشردوستانه و خیریه که ما به جوامع محلی و برنامه های مختلف اجتماعی و زیست محیطی ارائه کرده ایم، برای همراهی در تخفیف آلام مشترک انسانی در جامعه مان بوده است.
اصطلاح مسئولیت اجتماعی برای ما منعکس کننده طیف کاملی از موضوعات و مسائل مطرح در حوزه مدیریت پایدار و مسئولانه سازمان است. در چنین بستری، در تلاشیم که هر یک از حوزه های کاری در شرکت ایران خودرو و شرکت های گروه، چگونگی ارتباط و نقش خود در مدیریت آثار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ، تصمیمات و فعالیت هایمان را شناخته و در راستای بهبود مستمر و یکپارچه آن ها گام برداریم. به منظور داشتن زبان و نگاه مفهومی مشترک در این حوزه، بر تعریف ارائه شده در استاندارد مسئولیت اجتماعی (ایزو ۲۶۰۰۰) تکیه زده ایم:
اصطلاح مسئولیت اجتماعی برای ما منعکس کننده طیف کاملی از موضوعات و مسائل مطرح در حوزه مدیریت پایدار و مسئولانه سازمان است. در چنین بستری، در تلاشیم که هر یک از حوزه های کاری در شرکت ایران خودرو و شرکت های گروه، چگونگی ارتباط و نقش خود در مدیریت آثار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ، تصمیمات و فعالیت هایمان را شناخته و در راستای بهبود مستمر و یکپارچه آن ها گام برداریم. به منظور داشتن زبان و نگاه مفهومی مشترک در این حوزه، بر تعریف ارائه شده در استاندارد مسئولیت اجتماعی (ایزو ۲۶۰۰۰) تکیه زده ایم:
”مسئولیت اجتماعی عبارتست از مسئولیت پذیری یک سازمان در قبال تاثیرات تصمیمات و فعالیت هایش بر جامعه و محیط زیست از طریق اتخاذ رفتاری اخلاقی و شفاف که:
- در توسعه پایدار سهیم است (از جمله سلامت و رفاه جامعه)؛
- انتظارات ذینفعان در آن لحاظ شده است؛
- منطبق با قوانین جاری بوده و هم سو با عرف رفتار بین المللی است؛
- در کل سازمان یکپارچه شده است و در ارتباطات آن اعمال می شود.“
در چنین بستری، با هدف ایجاد هم افزایی و همسویی در برنامه ها و فعالیت های مختلف گروه، مدل زیر را به عنوان چارچوبی مرجع در گروه صنعتی ایران خودرو در اتخاد رویکرد مدیریت پایدار و مسئولانه سازمان تدوین کرده ایم.