به گزارش سرویس اقتصادی رسانه مسئولیت اجتماعی شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین شرکت خودروساز در خاورمیانه یکی از شرکت هایی است که در زمینه مسئولیت اجتماعی فعالیت می کند و در این زمینه اقدامات موثری نیز انجام داده است.اینکه بنگاه های اقتصادی و شرکت های بزرگ کشور به مسئولیت اجتماعی اهمیت می دهند و خود را موظف به قرار دادن مسئولیت اجتماعی در اهداف راهبردی خود می دانند یک اتفاق مبارک برای کشور است.
با این وجود رویکردی که این شرکت ها نسبت به مسئولیت اجتماعی دارند باید متناسب با سود جمعی و توسعه پایدار باشد. این در حالی است که رویکرد مسئولیت اجتماعی ایران خودرو جای سوال و تردیدهایی دارد.اقداماتی که اگر چه در راستای مسئولیت اجتماعی تعریف می شود اما با رسالت اصلی شرکت ایران خودرو که تولید خودرو با کیفیت است متفاوت است.
تلفات بالای جاده ای در سال۱۴۰۱ و کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل
به نظر می رسد با توجه به آمار ارائه شده از کشته شدگان جاده ای در نوروز۱۴۰۱ مهم ترین اقدامات ایران خودرو در زمینه مسئولیت اجتماعی باید معطوف به خدمات جاده ای و ایجاد امکانات برای کاهش آسیب های جاده ای باشد.در نوروز۱۴۰۱ بیش از۷۰۰ نفر در جاده های کشور کشته شدند که یکی از دلایل اصلی آن کیفیت پایین خودروها بوده است.
سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا با انتقاد از اینکه در صنعت خودرو اصلاً وضعیت خوبی نداریم، گفت: ما خودرو ملی نداریم، خودرو چینی داریم اگر خودرو ملی داشتیم نباید با بالا رفتن قیمت دلار خودرو در کشور بالا برود، اگر خودروسازها ایمنی و کیفیت خودرو را بالا نبرند، جلوی شمارهگذاری خودرو گرفته میشود.به گفته او ۵۴ میلیون راننده دارای گواهینامه و ۳۸ میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم که ۳۵ درصد آن فرسوده است، ۸۰ درصد ناوگان عمومی هم دچار فرسودگی است واز ۱۲ میلیون موتورسیکلت درحال تردد ۱۰ میلیون ۵۰۰ هزار موتور سیکلت فرسوده است که بخشی از این فرسودگی به تحریمها و بخشی به مدیریت برمیگردد.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه بیشتر مشکلات راهور در بخش تصادفات است گفت: ۳۰ سازمان در تصادفات نقش دارند اما ۸ سازمان از جمله پلیس راهور، امداد و نجات، اورژانس، بیمارستانها و هلالاحمر نقش اساسی دارند.هادیانفر معتقد است که مدیریت، قوانین و مقررات، عامل انسانی، راه و مسیر در تصادفات ۵ عامل اصلی است و خسارتهای ناشی از تصادفات ۸ درصد از تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص میدهد یعنی مبلغی حدود ۵.۳ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد میکند و حدود ۹ تا ۱۱ درصد بودجه کشور صرف تصادفات میشود.
همچنین اسماعیل حسین زهی نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از کیفیت پایین خودروهای داخلی معتقد است:« کیفیت پایین خودروهای داخلی و وضعیت نامساعد راههای مواصلاتی از عوامل مؤثر در بالا بودن آمار جان باختگان در تصادفات جادهای است متأسفانه ماشینهای تولید داخل نیز از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نبوده و بارها از تریبونها مختلف به این موضوع اشاره شده است.
بحث بعدی وضعیت جادههای مواصلاتی است.دولت باید برای استانداردسازی راههای مواصلاتی تلاش ویژهای داشته باشد. اگر خسارتی که سالیانه بیمهها بابت تصادفات جادهای پرداخت میکنند را بسنجیم بعضاً بیشتر از آن چیزی است که ما در طول چند سال برای ساخت جادهها و راههای مواصلاتی سرمایه گذاری میکنیم».
اقدامات سوال برانگیز ایران خودرو در زمینه مسئولیت اجتماعی
«پویش دوچرخهسواری » به مناسبت روز ملی هوای پاک،پاکسازی دامنههای قله دماوند توسط تیم مدیریت مسئوولیت پذیری اجتماعی،همراهی ایران خودرو با زلزله زدگان سرپل ذهاب،ساخت مدرسه شهدای ایران خودرو در روستای دایه آباد لار، حمایت از زنان کارآفرین بلوچ و تحویل نخستین سری خودروی دنا پلاس مزین شده به قرآن با جلد سوزن دوزی شده به مشتریان از جمله اقداماتی است که شرکت ایران خودرو در گذشته در زمینه مسئولیت اجتماعی انجام داده است. البته این شرکت در زمینه محیط زیست و کاهش آلاینده ها نیز اقدامات مثبتی انجام داده است.
با این وجود باید بین رسالت اصلی ایران خودرو با توجه به تلفات جاده ای و اقداماتی که در راستای مسئولیت اجتماعی انجام داده تفکیک قائل شد.رسالت اصلی ایران خودرو در زمینه مسئولیت اجتماعی تولید خودرو با کیفیت عالی برای کاهش تلفات وآسیب های ناشی از تصادفات است. بدون تردید مطالبه اصلی مردم از شرکت های بزرگی مانند ایران خودرو حرکت در مسیر این رویکرد است. در نتیجه راه اندازی پویش دوچرخه سواری و پاک سازی دامنه های قله دماوند که البته جای تقدیر دارد جزئی از رسالت های اصلی ایران خودرو نیست و این شرکت در مسیر صحیحی در زمینه عمل به تعهدات اجتماعی خود قرار نگرفته است.
یک بنگاه اقتصادی زمانی می تواند در راستای مسئولیت اجتماعی خود مانور تبلغیاتی بدهد که وظایف و رسالت اصلی خود را در برابر جامعه انجام بدهد.تنها در چنین شرایطی است که اقداماتی که به صورت مسئولیت اجتماعی انجام می دهد برای مردم جامعه قابل قبول و نشان دهنده تعالی چنین شرکتی است.
ایران خودرو چه آلترناتیوهایی در اختیار دارد؟
در شرایط کنونی و با توجه به وضعیت اقتصادی مردم اگر شرکت ایران خودرو قصد دارد به مسئولیت اجتماعی خود عمل کند در مرحله نخست باید کیفیت خودروهای تولیدی خود را افزایش بدهد تا در این راستا میزان تلفات جاده ای در کشور کم شود.
از سوی دیگر اقدامات مسئولیت اجتماعی ایران خودرو باید معطوف به خدمات جاده ای به مردم باشد. به عنوان مثال به جای اینکه ایران خودرو در زمینه محیط زیست سرمایه گذاری کند می بایست پایگاه های امدادی بیشتری در جاده ها تأسیس کند تا آسیب دیدگان جاده ای با چالش های کمتری مواجه شوند.
از سوی دیگر ایران خودرو می توان با استقرار آمبولانس و تجهیزات پزشکی در جاده های خطرناک به مسئولیت اجتماعی خود عمل کند.همچنین می تواند به وسیله امکانات و نیروهای مجرب تعداد امداد خودروها را در جاده های کشور افزایش داده و به حدی برساند که مردم با کمترین مشکل در جاده های کشور تردد کنند. بدون تردید اگر ایران خودرو در این مسیر حرکت کند بیشتر به انجام مسئولیت اجتماعی خود نزدیک شده تا اینکه اقداماتی مانند پویش هوای پاک راه اندازی کند.