شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۳

توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی حلقه مفقوده برنامه های درسی

رسانه مسئولیت اجتماعی: در برنامه های درسی هر کشوری باید به گونه‌ای طراحی شود که نیازهای آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان را به بهترین شکل ممکن برآورده کند. در ایران نیز برنامه درس ملی با وجود اینکه با هدف بهبود کیفیت آموزش و تربیت نسل‌های آینده تدوین شده است امامانند هر برنامه‌ای، ممکن است ناکارآمدی‌هایی در […]

تاریخ انتشار: 7 مهر 1403 - 11:34 ق.ظ
کد خبر: 100770

رسانه مسئولیت اجتماعی: در برنامه های درسی هر کشوری باید به گونه‌ای طراحی شود که نیازهای آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان را به بهترین شکل ممکن برآورده کند.

در ایران نیز برنامه درس ملی با وجود اینکه با هدف بهبود کیفیت آموزش و تربیت نسل‌های آینده تدوین شده است امامانند هر برنامه‌ای، ممکن است ناکارآمدی‌هایی در اجرای آن وجود داشته باشد. دلایل ناکارآمدی برنامه درس ملی در ایران می‌تواند چندین جنبه مختلف داشته باشد:
۱٫ عدم تطابق با نیازهای جامعه
۲٫ مشکلات ساختاری و مدیریتی
۳٫ کمبود منابع و امکانات
۴٫ مشکلات مربوط به معلمان و کادر آموزشی
۵- ارزیابی و نظارت ناکافی
۶٫ عدم توجه به مهارت‌های زندگی و مهارت‌های قرن ۲۱
۷- فشارهای اجتماعی و سیاسی
۸٫ مقاومت در برابر تغییر

مقاومت فرهنگی و اجتماعی: برخی افراد و نهادها ممکن است در برابر تغییرات و نوآوری‌های آموزشی مقاومت کنند.

همچنین مقاومت در سیستم آموزشی: برخی از مدیران و معلمان ممکن است به دلیل عادت به روش‌های قدیمی، در برابر اجرای برنامه‌های جدید مقاومت کنند.
به نظر نویسنده آموزش و پرورش ایران مدرن است ولی دارای کج قوارگی هایی است که با باز آفرینی مدرسه، یعنی ایجاد تغییرات بنیادی در ساختار و روش‌ها می تواند به بهبود کیفیت آموزش و پرورش کمک کند.
توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی دو مفهوم کلیدی هستند که در برنامه‌های درسی مدرن باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود.

این مفاهیم به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا به شهروندانی آگاه و مسئول تبدیل شوند که می‌توانند در بهبود جامعه و حفظ محیط زیست نقش مؤثری ایفا کنند.

توسعه یافتگی در جزئیات است و برای رسیدن به توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی در برنامه درسی در ابعاد سه گانه اقتصادی : بهبود کیفیت زندگی وافزایش رفاه اقتصادی، بعد اجتماعی: تضمین عدالت اجتماعی، کاهش نابرابری‌ها و بهبود شرایط زندگی برای همه افراد جامعه و در بعد زیست‌محیطی: حفظ و مدیریت منابع طبیعی و کاهش اثرات منفی بر محیط زیست می توان نیازهای حال حاضر را بدون به خطر انداختن توانایی نسل های آینده برای برآورده کردن نیازهای خود تامین کرد.
تربیت شهروندان مسئول، توسعه مهارت‌های زندگی ، تشویق به نوآوری و کارآفرینی اجتماعی و پاسخ به نیازهای جهانی مانند تغییرات اقلیمی، نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی، آموزش مفاهیم توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به شهروندان جهانی تبدیل شوند که نه تنها از نظر علمی و فنی توانمند هستند، بلکه از نظر اجتماعی و زیست‌محیطی نیز آگاه و مسئولیت‌پذیرند. این اقدام نه تنها به بهبود کیفیت آموزش کمک می‌کند، بلکه به توسعه پایدار جامعه و حفاظت از محیط زیست نیز یاری می‌رساند./خبرآنلاین

محمد ملاکی- پژوهشگر فلسفه تعلیم و تربیت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۴ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۱۱۱

ارسال دیدگاه

صفحه نخست درباره ما تماس با ما ارسال گزارش RSS

آدرس: تهران، بزرگراه شهید لشگری، کیلومتر 14، جنب بانک ملت،ساختمان اداری و تجاری چیتگر، طبقه اول، واحد 12

شماره تماس: 02144182504

09907007190

از این که با استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، در گسترش مسئولیت اجتماعی ما را یاری میدهید، از شما سپاسگذاریم