رسانه مسئولیت اجتماعی:محمد فاضلی، جامعه شناس درنشست بست مفهومی و نظری مسئولیتهای اجتماعی گفت: مسئولیت اجتماعی شرکتی، خیریه نیست.
این سوءتعبیر در ایران وجود دارد که سال هاست مسئولیت اجتماعی را مترادف با امور خیریه قلمداد می کنند.
در چنین شرایطی شرکتی در یک منطقه محیط زیست را تخریب می کند، گازهای آلوده کننده وارد هوا می کند، در یک منطقه محیط زیستی جاده می سازد و مجموعه ای از تخریب های محیط زیستی و اجتماعی را انجام می دهد و در عین حال به عنوان امور خیریه مدرسه و درمانگاه می سازد. اتفاق جالبی که در این چرخه رخ می دهد این است که یک شرکت با گازهای آلوده به ریه های مردم منطقه آسیب می زند اما در همان منطقه به نام امور خیریه یک درمانگاه می سازد که مردم را مداوا کنند.
این به نوعی تقلیل مسئولیت اجتماعی به امور خیریه است.
این نوع نگاه بیشتر صدقه دادن به ازای سودی است که یک شرکت قرار است به دست بیاورد.
بدون تردید نام این رویکرد مسئولیت اجتماعی نیست.
یکی از رسالت های اصلی انجمن جامعه شناسی این است که این مسأله را روشن کند که شرکت هایی که قانون شکنی می کنند، منابع زیست محیطی را تخریب می کنند و در مقابل برخی اقدامات خیریه هم انجام می دهند در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی حرکت نمی کنند.
مسئولیت اجتماعی شرکتی نمادی از سطح بالاتری از عقلانیت توسعه است.
مسئولیت اجتماعی از نقطه ای آغاز می شود که در مرحله نخست شرکت ها وظیفه و رسالت خود را به خوبی انجام بدهند.
هدف اصلی همه شرکت ها کسب سود است.
با این وجود در این زمینه باید همه استانداردها وقوانین را رعایت کنند و با شفافیت و صداقت برنامه های خود را پیش ببرند.
شرکت ها در راستای مسئولیت اجتماعی شرکتی می بایست به ازای منابعی که از جامعه استفاده می کنند به جامعه سود برسانند.
از سوی دیگر باید کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام بدهند.