دبیر و عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تبریز تاکید کرد، مسئولیت اجتماعی باید در راستای فقرزدایی باشد.
به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی، رویکردهای مسئولیت اجتماعی شرکتی در کشور ما به یک پارادایم غالب در عرصه مدیریت بنگاه ها تبدیل شده است. شرکتها استفاده از ابزار و رویکرد حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی را آغازنموده اند. اصل کسب و کار مسئولانه نقش بسزایی در دستیابی به اهداف ملی را دارد و این موضوع موجب هم افزایی صنعت، دولت و جامعه میشود. کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی،صنایع ،معادن و کشاورزی ایران به مانند مرکز جامعه کسب و کار، در راستای به اشتراک گذاری و تبادل اقدامات پیاده سازی مسئولیت اجتماعی شرکتی، عمل میکند؛ این کمیسیون به شرکتها امکان ارتباط سازنده، یادگیری، به اشتراک گذاری و تجربه رویکرد حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی را میدهد. به همین دلیل در اغلب اتاق بازرگانی استان ها کمیسیون هایی با عنوان کمیسیون مسئولیت اجتماعی برای تحقق مفهوم مسئولیت اجتماعی شکل گرفته است. اتاق بازرگانی تبریز یکی از این اتاق ها است که با تشکیل کمیسیون مسئولیت اجتماعی و فعالیت در این زمینه دستآوردهای مهمی به دست آورده است. به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی عملکرد اتاق بازرگانی تبریز در این زمینه«رسانه مسئولیت اجتماعی» با رضا کامی دبیر و عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تبریز گفت وگو کرده که در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید.
*عملکرد اتاق بازرگانی تبریز در زمینه مسئولیت اجتماعی به چه صورت بوده و چه اولویت هایی در دستور کار قرار دارد؟
مسئولیت اجتماعی یکی از مولفه هایی است که در برنامه کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت اتاق تبریز وجود دارد و در این زمینه برنامه ریزی صورت گرفته است.به عنوان مثال اتاق بازرگانی تبریز در زمینه کمک به آزادی زندانیان و همچنین کمک به افراد مستمند فعالیت های سازنده ای را انجام می دهد.با توجه به آسیب های فردی و اجتماعی که بازداشت و زندانی کردن افراد برای جامعه و زندگی فرد و خانواده محکوم به همراه خواهد داشت اتاق بازرگانی تبریز برای جلوگیری از کلیه این آسیب ها در خصوص آزادی و سپس اشتغال مددجویان فعالیت می نماید و در راستای آسیب زدایی از خانواده مددجویان اقدام می نماید.از سوی دیگر اتاق بازرگانی تبریز در زمینه فراهم کردن حضور خیرین در مسائل عام المنفعه تلاش زیادی انجام داده است. بنگاه اقتصادی نمی تواند از اجتماع فرار کند و جامعه نیز نمی تواند بدون بنگاه اقتصادی وجود داشته باشد. بنابراین یک ارتباط دو طرفه بین واحد های تجاری و اجتماع وجود دارد.جهشی که هم اکنون به آن نیازمندیم، درک این مسأله است که رفتار مسئولیت پذیر دیگر فقط یک الگوی رفتاری تحسین برانگیز نیست، بلکه بخشی از راهبرد شرکتها به شمار میآید. بنابراین باید به مسئولیت اجتماعی شرکت ها فراتر از چارچوبهای سنتی بنگریم و بپذیریم که این پدیده یک امر اساسی و راهبردی در پیشرفت اقتصادی و کسب و کار کشور است.
*اتاق بازرگانی تبریز در راستای مسئولیت اجتماعی خود در مقابله با کرونا چه اقداماتی انجام داد؟
اتاق تبریز از ابتدای شیوع پاندومی کرونا همه ظرفیت های خود را در اختیار کادر درمان قرار داد. از سوی دیگر تعدادی از شرکتهای خصوصی آذربایجانشرقی از ماه ها قبل و در ابتدای مطرح شدن موضوع واردات واکسن کرونا، برای واردات این واکسن اقدام کرده و جزو اولین شرکت هایی بوده اند که درخواست هایی را به سازمان غذا و دارو و دیگر ارگان های مرتبط ارائه داده اند. کرونا و یا هر حادثه طبیعی و غیر طبیعی دیگر آزمونی است که در آن توانایی یک جامعه در برابر مسئولیت پذیری اجتماعی و رعایت حقوق دیگران سنجیده می شود، لیکن هر فرد در جامعه باید به این باور برسد که ضمن رعایت نکات بهداشتی فردی و اجتماعی زمینه سلامت خود و دیگر افراد جامعه را متعهد شده و فراهم نماید. امروزه جامعه در شرایط اضطراری مبارزه با کرونا قراردارد و بیش از هر زمان دیگری لازم است تا افراد به رعایت حقوق یکدیگر در حفظ سلامت و امنیت اجتماعی اهمیت قائل باشند و بدون شک در این شرایط رعایت نکات بهداشتی یک فریضه واجب دینی و عمل به توصیه ها و آموزه های قرآنی است.مسئولیت اجتماعی یک چارچوب و محدوده اخلاقی است که در آن وظایف مختلفی که تمامی آن ها دارای منافع برای جامعه هستند، بر عهده فرد، سازمان و یا نهادی خاص گذاشته می شود. این مفهوم به صورت دقیق تر به معنای انجام وظایف فردی به وسیله تک تک افراد جامعه است که انجام این وظایف باعث می شود تا تعادل مناسبی بین اکوسیستم و اقتصاد جامعه برقرار شود. استفاده از لفظ وظیفه نشان می دهد که هر فرد در حالت عادی باید به این وظایف واقف بوده و نقش خود را در حفظ این تعادل به صورت مشخص پذیرفته و ایفا کند.
*اتاق بازرگانی تبریز در موضوع آموزش مسئولیت اجتماعی و کمک به مسائل آموزشی چه اقداماتی انجام داده است؟
مسئولیت اجتماعی فردی شامل شرکت هر فرد در اجتماعی که در آن زندگی میکند است. می توان گفت نسبت علاقهمندی هر شخص به اتفاقاتی که در جامعه میافتد و شرکت فعال برای حل برخی از مشکلات محلی است. هر جامعه ای زندگی خود را دارد که این نیز دائم در حال تغییر است و هر کدام از ما میتوانیم به طرق مختلف در این تغییر شرکت کنیم، مثلاً با شرکت درکارهای عام المنفعه و نیز سروسامان دادن به محله ای که در آن زندگی میکنیم و یا با شرکت در برگزاری مراسمها؛ مسئولیت اجتماعی فردی را میتوان با کارهای خیریه برای حل مشکلات و مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی و محیطی تعریف کرد. بخشش و کار خیر راههای مختلفی دارد. به عنوان مثال در شرکت ها فراهم کردن آرامش و آسایش کارمندان و یا در حوزه فردی بخشیدن کالا یا پرداخت وجه نقد برای کمک به طبقات نیازمند. در جامعه هوشمند می توانیم با اطمینان خاطر بیشتری قدم برداریم. مسئولیت اجتماعی میتواند برای ما تکیه گاه باشد. مسئولیت اجتماعی در جامعه ای که قوی باشد قدرتمندی بیشتری برای اعمال مدیریت در حوزه های مختلف خواهد داشت و چه خوب است که ما هم این موضوع را در جامعه مان تقویت کنیم.
-
مثلا مسئولیت اجتماعی در راستای فقرزدایی باشد. این رویکردی بوده که در اتاق بازرگانی تبریز مورد استفاده قرار گرفته است.
انتهای پیام////