«رسانه مسئولیت اجتماعی»- منیژه بازیار: کره جنوبی از جمله کشورهایی است که در سال های اخیر در زمینه مسئولیت اجتماعی گام های مهمی برداشته است. این کشور که در دهه های اخیر رشد اقتصادی قابل توجهی را تجربه کرده تلاش کرده در راستای رشد اقتصادی مسئولیت اجتماعی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی را نیز ارتقا بدهد.
در چنین شرایطی فعالیت های شرکت های کره ای فراتر از سودآوری و تولید محصولات است و رویکرد از کسب سود به سمت مسئولیت اجتماعی و فضای اخلاقی تغییر کرده است.
مسئولان کره جنوی بر این باور هستند که هر میزان شرکت ها تلاش بیشتری در حوزه های مسئولیت اجتماعی داشته باشند بین مردم جامعه مقبولیت بیشتری خواهند داشت و مسئولیت اجتماعی در حال حاضر یک ابزار دیپلماتیک در بین کشورهای جهان است و بسیار مهم بشمار می رود.
رشد اقتصادی چشمگیر کره جنوبی
اقتصاد کره جنوبی یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان و چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا است. در طول چند نسل، کره جنوبی توانست از کشوری که در میان ملل فقیر عالم ردهبندی میشد به کشوری توسعهیافته با درآمد بالا تبدیل شود.
برخی این رشد اقتصادی را به یک معجزه تشبیه کردهاند و نام آن را «معجزه رود هان» گذاشتهاند. این معجزه باعث شده کره جنوبی در میان کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و همچنین گروه ۲۰ قرار گیرد. این کشور پس از رکود بزرگ مالی همچنان یکی از سریعترین نرخهای رشد را در میان کشورهای توسعهیافته در اختیار دارد.
مهمترین دلیل رشد صنعتیسازی کره جنوبی اتخاذ راهبرد نگاه به خارج در اوایل دهه ۱۹۶۰ بود. این راهبرد در آن زمان مناسب بود چون کره جنوبی از فقر منابع طبیعی، پسانداز اندک و بازار کوچک داخلی رنج میبرد. راهبرد جدید باعث شد تا رشد اقتصادی در سایهٔ صادرات کالاهایی که متکی به نیروی کار ارزان بودند و کره جنوبی در تولید آنها مزیت نسبی داشت رشد یابد.
ابتکار عمل دولت نقش اساسی در این فرایند داشت. دولت کره جنوبی با تشویق صنعتگران به صادرات باعث شد تا شرکتهای کرهای انگیزهٔ لازم برای بکارگیری فناوریهای نوین را بدست آورند و بهرهوری تولیدی خود را افزایش دهند تا بتوانند در بازار جهانی به رقابت با حریفان مقتدر بپردازند.
کارخانههای کرهای میتوانستند با رعایت آییننامهها و خواستههای دولت از جوایز و امتیازات یارانهای و سرمایهای برخوردار شوند و بدین ترتیب میتوانستند در بازارهای جهانی با سایرین رقابت کنند.
همچنین ورود سرمایهٔ خارجی به کره جنوبی به شدت مورد حمایت دولت قرار میگرفت تا بدین شیوه کمبود پسانداز در کشور جبران شود. کره جنوبی با این روش بود که توانست صادرات خود را افزایش دهد و بعداً به درآمد بالا دست یابد.
شرکت های بزرگ کره جنوبی و مسئولیت اجتماعی
به گزارش«رسانه مسئولیت اجتماعی» شرکتهای مطرح بین المللی در کره جنوبی همواره خود را در معرض ارزیابی سازمانها و موسسات بین المللی در حوزه انجام مسئولیت های اجتماعی قرار میدهند و از فرصتهای پیش رو برای جلب و جذب مشتریان بیشتر در سطح جهانی بهره می جویند.
یکی از این شرکتها، شرکت کره ای هانکوک تایر است که در تولید لاستیک خودرو در جهان سرآمد است.
مطالعه فعالیت ها و موفقیت این شرکتها می تواند سرمشق و الگوی مناسبی برای شرکتهای توانمد داخلی برای فراهم آوردن شرایط و زمینه های مناسب جهت حضور در بازارهای بین المللی باشد.
هانکوک تایر، شرکت پیشرو در صنعت ساخت و تولید تایر اتوموبیل، موفق به کسب بالاترین رتبه و مدال پلاتینیوم در ارزیابی مسئولیت اجتماعی شرکتی در سال ۲۰۲۱ شد.
مدال پلاتینیوم فقط به شرکت هایی تعلق میگیرد که عملکرد آنها در میان همتایانشان، جزء یک درصد برتر باشد.
موسسه اکووادیس، شرکت هانکوک تایر را بابت چگونگی رسیدگی به اهداف دقیق و واضح خود در حوزه مسئولیت اجتماعی و مشارکت فعالانه این شرکت در انواع ابتکارات در حوزه پایداری شرکتی، تحسین کرده است.
علاوه بر این، شفافیت در سیاست های جامع درهرمحورمانند مدیریت حقوق بشر، محیط زیست، ایمنی عمومی و سلامت نیز منجر به شناخته شدن آن به عنوان عضوی از۱٪ شرکت برتر در بین ۴۵۷ شرکت تولید کننده محصولات لاستیکی در سراسر جهان شده است.
این اولین بار نیست که هانکوک تایر توسط موسسه اکووادیس مورد ارزیابی قرار می گیرد در سال ۲۰۱۹، نیز این شرکت در ارزیابی اکووادیس، مدال طلا به دست آورد.
به این معنی که عملکرد شرکت در حوزه مدیریت پایداری جزء ۵٪ برتر در میان شرکت های مرتبط بود. در سال ۲۰۲۰ ، وقتی مدال پلاتین بعنوان بالاترین اعتبار به سیستم رتبه بندی اضافه شد تا شرکتهای ۱٪ برتر خاص ،شناخته شوند ، بلافاصله مدال پلاتین به هانکوک اهدا شد. کسب این مدال نشان داد که شرکت هانکوک تایر به عنوان شرکتی با قابلیت مدیریت پایداردر سطح جهانی است.
سو ییل لی ، رئیس و مدیرعامل شرکت هانکوک می گوید: «ما مفتخریم که سه سال متوالی بالاترین رتبه را از سوی اکووادیس دریافت کرده ایم. این نشان دهنده رهبری ما در ایجاد یک اکوسیستم پایدار برای صنعت تایر است. ما به تعهد خود برای مدیریت پایدار، نه تنها برای اطمینان از رشد در آینده، بلکه برای ایجاد جهانی سبزتر ادامه می دهیم».
سامسونگ به عنوان شرکتی در ابعاد جهانی با رویکرد مسئولیت اجتماعی
شرکت سامسونگ اعلام کرده است در صدد ساخت کنترل های خورشیدی برای تلویزیون های تولیدی خود است و این کنترل ها با پلاستیک های بازیافتی ساخته می شود. این شرکت در انجام مسئولیتهای انسان دوستانه هم فعالیت خواهد کرد که بر طبق این برنامه بالغ بر ۱.۷ میلیون دلار برای کمک به مردم افریقا اختصاص خواهد داد تا از این مبلغ برای تامین نیاز غذایی مردم فقیر در این قاره استفاده شود. دلیل اجرای این طرح هم گزارشهای ارائه شده توسط سازمان های جهانی در مورد خطر افزایش گرسنگی در دنیا است.
سامسونگ در نظر دارد برای ارتقای سطح عدالت اجتماعی و برابری در دنیا ،کمکهای مالی به سازمانهای فعال در این حوزه ها ارائه کند.از طرف دیگر بودجه ای برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و خدمات آموزشی به کودکان در روزهای کرونایی و پسا کرونا اختصاص پیدا می کند.
در گزارش شرکت سامسونگ در مورد طرح های مسئولیت اجتماعی این شرکت آمده است:« در سال جاری تمرکز اصلی روی اقتصاد پایدار است و به همین دلیل این سیاست روی برنامه های تولیدی ما تاثیر خواهد گذاشت. در سال جاری دیگر انجام مسئولیتهای اجتماعی به عنوان یک کار جانبی برای شرکت معرفی نمی شود، بلکه در تمامی برنامه های تولیدی و صنعتی، مسئولیت اجتماعی مد نظر قرار می گیرد.اینکه شرکتی در حوزه مسئولیتهای اجتماعی فعال نباشد و روی جامعه ای که در آن زندگی می کند تاثیر گذار نباشد، یک ضعف برای شرکتها محسوب خواهد شد و حتی می تواند روی روند رشد شرکت در سالهای بعد تاثیر منفی بگذارد».
بر اساس گزارش شرکت سامسونگ،تمرکز روی تولید تجهیزات دوستدار محیط زیست، کاهش انتشار کربن، ارایه خدمات آنلاین به مناطق دورافتاده و ارائه کمک های انسان دوستانه به مناطق فقیر به منظور تامین خدمات بهداشتی و درمانی در دستور کار است. سامسونگ متعهد است در مسیر اقتصاد پایدار حرکت کند و در جهت کاهش ردپای کربن حرکت کند.
با نگاهی به وضعیت مسئولیت اجتماعی در کره جنوبی می توان به این نتیجه رسید که نگاه دوراندیشانه و بلند شرکت های کره جنوبی در زمینه مسئولیت اجتماعی باعث شده شرکت های این کشور دارای اعتبار جهان شوند.از سوی دیگر تعهد این شرکت ها به مسئولیت اجتماعی به جذب مشتری در سطح جهانی برای این شرکت ها منجر شده است.