رسانه مسئولیت اجتماعی: طی دو دهۀ اخیر، لزوم پاسخگویی شرکتهای نفتی در قبال پیامدهای چشمگیر اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی عملکرد خود، صنعت نفت و گاز را به شفافسازی اقدامات خود از طریق انتشار گزارش پایداری سوق داده است. این در حالی است که پیچیدگیهای ناشی از توجه همزمان به خواستههای متنوع و گاهی متناقض ذینفعان، محدودیت منابع و لزوم اطمینان از همراستایی اقدامات منتهی به توسعه پایدار با راهبردهای سازمان مدیران شرکتهای نفتی را در تعیین محتوای گزارش پایداری با ابهاماتی روبهرو کرده است. پژوهش حاضر با اتکا به شیوهنامه برنامه جهانی گزارشدهی ـ اختصاصی صنعت نفت و گاز (جیآرآی)، بهرهگیری از کارت ارزیابی متوازن و روش تصمیمگیری چندشاخصه دیمتل در محیط خاکستری، سعی در تعیین معیارهای کلیدی عملکرد پایدار شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران برای انعکاس در گزارش پایداری این شرکت دارد. طبق یافتههای پژوهش، در این شرکت از میان معیارهای متنوع پیشنهادی جیآرآی، ۲۲ معیار از انطباق بیشتری با اصول محتوایی گزارشدهی پایدار برخوردار بودند. بهعلاوه، معیارهای جنبه زیستمحیطیتوسعهپایدارنسبت بهمعیارهایدوجنبهاقتصادیواجتماعی، سهم بیشتریداشتند.
منبع: دانشگاه تهران / رحیم فوکردی_مینو محتاط