«رسانه مسئولیت اجتماعی»-پیمان جهانیان:ایرانسل به عنوان یکی از شرکت های بزرگ تلفن همراه در سال های اخیر فعالیت هایی را در زمینه مسئولیت اجتماعی انجام داده است. فعالیت های این شرکت نیز در زمینه های مختلف صورت گرفته است.
با این وجود با نگاهی به فعالیت های این شرکت در زمینه مسئولیت اجتماعی به این نتیجه می رسیم که ایرانسل در قامت فعالیت های مسئولیت اجتماعی بیشتر به برندسازی و سود مالی فکر می کرده است. نمونه بارز این موضوع این است که این شرکت در گزارش مسئولیت اجتماعی خود حمایت مالی از دو تیم پرسپولیس و استقلال را مطرح کرده است.
این در حالی است که ایرانسل در واقع اسپانسر این دو باشگاه بوده و لوگوی این شرکت نیز در روی پیراهن این دو تیم نقش بسته است. در نتیجه نام این کار مسئولیت اجتماعی نیست و بلکه تبلیغات و برندسازی در بازار است.
مروری اجمالی بر فعالیت های ایرانسل در زمینه مسئولیت اجتماعی
ایرانسل در گزارش خود از اقداماتی که در زمینه مسئولیت اجتماعی انجام داده آورده است:
این شرکت همواره تلاش کرده تا با استفاده از رسانههای عمومی، بهویژه بستر شبکه تلفن همراه در حوزه ورزش، اقبال عمومی هموطنان به این عرصه را افزایش داده و به معرفی هرچه بهتر فعالیتها و رویدادهای ورزشی کشور به جوانان ایرانی بپردازد.
این شرکت علاوه بر حمایتهای معنوی، با حمایتهای مالی خود از تیمهای بزرگ ورزشی کشور و فعالیت گسترده در زمینه ارائه محتواها و خدمات ارزش افزوده ورزشی و فرهنگی بر بستر ویترین ایرانسل، در طول ۵ سال گذشته و با حرکت در راستای مسئولیت های اجتماعی خود، به عنوان راهبر بازار تلفن همراه کشور، فصلی جدید را در تعامل با متولیان عرصه ورزشی و عرصههای دیگر آغاز نموده است.
نگاهی به تاریخچه حمایتهای ورزشی ایرانسل نشان میدهد که این شرکت، فعالیتهای خود را محدود به یک رشته ورزشی خاص نکرده و علاوه بر حمایت از تیم ملی والیبال کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا، حمایت از تیم ملی فوتبال کشورمان،حمایت از تیمهای فوتبال استقلال و پرسپولیس، حمایت از رقابتهای جهانی کونگ فو توآ ، حمایت از مسابقات پرشین کنگ فو فول کنتاکت قهرمانی بانوان کشور و حمایت از سه دوره مسابقات قهرمانی رالی کشور را نیز در کارنامه خود دارد.
اپراتور دوم کشور با سوابقی چون عقد قرارداد با سازمان لیگ حرفهای فوتبال کشور به عنوان حامی مالی لیگ برتر فوتبال با نام لیگ برتر خلیج فارس، «جام ایرانسل» و حمایت مالی از تیمهای بزرگ ورزشی کشور و فعالیت گسترده در زمینه ارائه محتواها و خدمات ارزش افزوده ورزشی و فرهنگی، پیشینهای ارزنده در این زمینه از خود بر جای گذاشته است.
ایرانسل انجام وظایف اجتماعی خود را محدود به حمایت از فعالیتهای ورزشی نکرده و با حمایت از رویدادهای مختلفی همچون نخستین جشنواره فعالان سایبری ایثار و شهادت، نمایشگاه رسانههای دیجیتال و دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی صنایع مخابرات و اطلاعرسانی برای شش سال پیاپی ، نشان داده در حوزههای مرتبط با فناوری نیز فعال است.
همچنین اپراتور دوم کشور از مسابقات چهار جانبه روباتیک که توسط کمیته ملی روبوکاپ ایران در تهران برگزار شد، حمایت ویژه کرد و تامین بخشی از جوایز دومین مراسم جایزه ملی پروژه برتر کشور را نیز بر عهده گرفت.
علاوه بر این، ایرانسل از اولین و دومین کنگره حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به طور خاص حمایت کرده و همچنین حمایت از سندیکای تولیدکنندگان و جشنوارههای مرتبط با محتوای تلفن همراه و شهروند الکترونیک، جشنواره ارتباطات و فناوی اطلاعات یادواره شهید قندی، نمایشگاه ویژه هفته دفاع مقدس در دهکده مقاومت و همکاری با شهرداری تهران را نیز درکارنامه خود دارد.
سلامت هموطنان، همواره یکی از دغدغه های ایرانسل بوده و این شرکت همواره نسبت به ایجاد سایتهای استاندارد مورد تایید سازمان انرژی اتمی از لحاظ بیضرر بودن تشعشعات اقدام کرده است.
سردرگمی ایرانسل در زمینه فعالیت های مسئولیت اجتماعی
با نگاهی به فعالیت هایی که ایرانسل در زمینه مسئولیت اجتماعی انجام داده چند نکته به ذهن متبادر می شود. نخست اینکه فعالیت های این شرکت در زمینه مسئولیت اجتماعی دارای هارمونی و نظم نیست و به صورت پراکنده و متفرقه صورت گرفته است.در نتیجه نوعی سردرگمی در فعالیت های این شرکت در زمینه مسئولیت اجتماعی مشاهده می شود.
نکته دیگر اینکه اقدامات ایرانسل سطحی و تبلیغاتی است و شکل پایدار ندارد. حمایت از نمایشگاه ها و یا مسابقات روباتیک اقدامی کوتاه مدت و بیشتر نمایشی است و به مسئولیت اجتماعی نزدیک نیست. به نظر می رسد اگر ایرانسل در واقع قصد دارد رسالت مسئولیت اجتماعی خود را انجام بدهد باید در زمینه هایی سرمایه گذاری کند که نخست در اولویت باشد و سپس شکل پایدار و دائمی به خود بگیرد.
نکته دیگر اینکه ایرنسل در زمینه اولویت بندی ها برای فعالیت های خود دچار مشکل است. در شرایطی که جامعه با چالش های جدی اقتصادی مواجه است ایرانسل بیشتر فعالیت های حوزه مسئولیت خود را به فضای لوکس و پربازدید با جنبه تبلیغاتی تقلیل داده است. نکته ای که می تواند بین این شرکت و توده جامعه فاصله ایجاد کند.
ایرانسل حوزه های لوکس و تبلیغاتی را هدف قرار داده است
مسأله مهمی که در زمینه فعالیت های شرکت ایرانسل وجود دارد این است که این شرکت فعالیت های مسئولیت اجتماعی خود را به حوزه های پر بازدید و لوکس مانند ورزش کشانده تا در زمینه برندسازی و سود آوری بیشتر حرکت کند.
در نتیجه این شرکت با یک تیر دو نشان می زند. در مرحله نخست با عنوان اینکه در زمینه مسئولیت اجتماعی فعالیت می کند به سمت اقناع سازی افکار عمومی حرکت می کند و در مرحله دوم از این فضا به سود برند سازی استفاده می کند.
نکته مهمی که این شرکت در این زمینه به آن توجه نکرده این است که با توجه به شرایط اقتصادی نامطلوب اقشار مختلف اجتماعی حضور در فضای های لوکس برای دیده شدن نه تنها به جایگاه این شرکت در بین افکار عمومی کمک نمی کند و بلکه ممکن است به این جایگاه آسیب نیز بزند.
در نهایت باید عنوان کرد که فعالیت هایی که ایرانسل به نام مسئولیت اجتماعی انجام می دهد ماهیت اصیل ندارد و بیشتر جنبه تبلیغاتی و برندسازی برای این شرکت دارد.اتفاقی که نشان دهنده نگاه لوکس مدیران این شرکت به مقوله مسئولیت اجتماعی است.