«رسانه مسئولیت اجتماعی»-احسان انصاری:گزارش پایداری شرکتی فرآیندی است که در آن شرکت ها به طور منظم اهداف پایداری و پیشرفت خود را در دستیابی به آن را منتشر می کنند. این به ذینفعان و علی الخصوص به مردم کمک می کند تا بفهمند چگونه یک شرکت در اقتصاد جهانی پایدار مشارکت می کند. گزارش های پایداری ممکن است شامل اطلاعاتی در مورد استفاده شرکت از منابع، اثرات مثبت و منفی عملیات آنها بر محیط زیست و استراتژی های آنها برای پایدارتر شدن در آینده باشد.
«پایداری شرکتی» به رویکردی برای انجام کسبوکار اشاره دارد که با دنبال کردن استراتژیهای زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی یا حاکمیتی بهطور مسئولانه، ارزش سهامداران، کارکنان، مصرفکنندگان و اجتماعی پایدار و بلندمدت را ایجاد میکند پایداری شرکت یک نگرانی فزاینده در میان سرمایه گذارانی است که نه تنها به دنبال سود اقتصادی بلکه به دنبال منافع اجتماعی هستند.
در این زمینه باید به سه رکن اساسی توجه کرد. سه رکن برای پایداری شرکت ها؛ محیط زیست، مسئولیت اجتماعی و اقتصاد است. ارکانی که هر کدام نیازمند بررسی و تأمل است.شرکتها باید پایداری زیستمحیطی خود را بهبود بخشند.موضوع مسئولیت اجتماعی نشان دهنده شیوه هایی است که به نفع کارکنان شرکت، مصرف کنندگان و جامعه است و رکن اقتصادی به حفظ شیوه های حسابداری صادقانه و شفاف و انطباق با مقررات اشاره دارد.اولین قدم در راستای تدوین گزارش پایداری انتخاب چارچوب مناسب است. برای هر سازمان، موضوعاتی مانند مدیریت داده و گزارش دهی امری اجتناب ناپذیر است. با ظهور استانداردها، چارچوب ها و دستور العملهای مختلف در سالهای اخیر، انجام این کار دشوارتر شده است. دولتها و سیاست گذاران در همه جای دنیا در مورد ضرورت گزارشدهی پایداری توافق دارند و معتقدند باید استانداردی جهانی در در مورد نحوه انجام آن مشخص شود.
هدف اصلی چارچوبهای گزارش دهی پایداری تبدیل موضوعات نظری به اقدامات عملی است. در واقع چارچوب گزارش پایداری به سازمان کمک میکند تا با مشخص کردن اولویتها، به اهداف تعیین شده برای اندازه گیری و بهبود تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی خود دست یابد.
عوامل موثر بر ریسک سرمایه در بنگاه های اقتصادی
ریسک را به صورت کلی می توان به دو نوع ریسک سیستماتیک و ریسک غیر سیستماتیک تقسیم بندی کرد. ریسک سیستماتیک به ریسک حاصل از اثر عوامل کلی بازار اطلاق میشود که به طور هم زمان بر قیمت تمام اوراق بهادار موجود در بازار مالی تأثیر می گذارد.
عواملی چون ورشکستگی بانکها تحولات اقتصادی سیاسی و اجتماعی مانند تغییرات نرخ ارز، چرخه های تجاری تورم سیاستهای پولی و مالی دولتها باعث ایجاد ریسک سیستماتیک در سیستم های مالی و اقتصادی می شود. طبق نظریه نوین سید سهام حتی با استفاده از استراتژی صحیح تخصیص دارایی نمی توان ریسک سیستماتیک را از طریق متنوع سازی کاهش داد. از آنجا که ریسک سیستماتیک تحت تأثیر عوامل کلان اقتصادی حادث میشود میتوان شاخصی از ریسک سیستماتیک برای هر سهم محاسبه کرد.
ریسک غیرسیستماتیک ناچیز است و به همین دلیل میتوان از آن صرف نظر کرد. ریسک غیر سیستماتیک ریسکی است که بر یک شرکت خاص یا حتی کل یک صنعت خاص تأثیر می گذارد، اما در صنایع دیگر وجود ندارد . به دلیل اینکه ریسک غیر سیستماتیک را میتوان از طریق متنوع سازی کاهش داد به عنوان ریسک خاص یا ریسک قابل تنوع شناخته می شود.
یک نظر سنجی درباره اعتبار شرکتها نشان داد که گسترش شفافیت و گزارش اقدامات مثبت دو راه ایجاد اعتماد عمومی به کسب و کار است. نظر سنجی کالج بوستون نشان داد که بیش از ۵۰ درصد از صادر کنندگان گزارشهای پایداری اظهار داشتند که این گزارشها به بهبود شهرت شرکت کمک کرده است.
جنبه زیست محیطی نحوه عملکرد یک شرکت را با تأثیری که بر طبیعت دارد. در نظر میگیرد که شامل استفاده از انرژی پسماند آلودگی حفاظت از منابع طبیعی میباشد. از جنبه اجتماعی نحوه مدیریت روابط با کارمندان تامین کنندگان مشتریان و جوامعی را که در آن فعالیت میکنند بررسی میشود. جنبه راهبری شرکتی با مدیریت حقوق و دستمزد مدیر آن حسابرسی کنترلهای داخلی و حقوق سهامداران شرکت سروکار دارد. به طور کلی هرچه شرکت بیشتر افشا کند امتیاز بیشتری در بین افکار عمومی به دست می آورد.
در واقع افشای پایداری بهتر میتواند ریسک سیستماتیک شرکت و هزینه سرمایه را کاهش دهد. همچنین یافته های تحقیقات نشان می دهد بین افشای پایداری و ریسک کل و افشای پایداری و ریسک غیرسیستماتیک رابطه معناداری وجود ندارد.
این در حالی است که برخی پژوهش ها نشان می دهد حضور زنان در هیئت مدیره اثر مثبت قابل توجهی بر رابطه بین ریسک شرکت و سودآوری دارد.
در مالزی با وجود سطح نسبتاً پایین افشای پایداری شرکتها، شرکتهایی که از محصولات متنوع تری برخوردار هستند اطلاعات پایداری بیشتری را افشا میکنند و تلاش برای پایداری شرکت ها به طور قابل توجهی با نام تجاری مرتبط است. از این رو باید شرکتها را تشویق کرد تا به منظور تقویت نام تجاری خود عملکرد پایداری خود را به طور فعالانه بهبود بخشند و اطلاعات پایداری بیشتری را افشا کنند.
در آفریقای جنوبی شرکت ها گزارش پایداری را در سه گروه زیست محیطی و اجتماعی و راهبری شرکتی افشا میکنند.در واقع شهرت یک شرکت در این کشور تعیین کننده افشای پایداری است. شهرت را به طور خاص تعهد به دینفعان، عملکرد مالی و مواجهه با رسانه ها در نظر گرفتند و نشان دادند شرکتهایی که عملکرد مالی خوب و استراتژیک فعالی در قبال ذینفعان دارند و در معرض توجه تعداد زیادی از مردم هستند به احتمال زیاد از افشای پایداری استفاده می کنند تا مشروعیت خود را برای فعالیت به سهامداران اعلام کنند.
تأثیر مسئولیت اجتماعی بر ریسک سرمایه شرکت ها
مسئولیت اجتماعی بر تغییرات سرمایه ساختاری شرکت ها تاثیر مثبت و معنادار دارد. مسئولیت اجتماعی شرکتی بر ریسک ورشکستگی تاثیر منفی و معنادار دارد.از سوی دیگر بین توسعه بازار سهام و مسئولیت اجتماعی شرکتها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
از آنجایی که سطح بالاتری از افشای پایداری ریسک سیستماتیک شرکت را کاهش می دهد. به مدیران شرکت ها توصیه میشود که توجه ویژه ای به موضوع پایداری داشته باشند و ضمن تلاش برای حرکت به سوی معیارهای پایداری سیاستها و اقدامات انجام شده شرکت را در حوزه های مختلف پایداری زیست محیطی اجتماعی و راهبری شرکتی افشا کنند. بدین ترتیب با کاهش ریسک سیستماتیک و شاخص بنا میتوان انتظار داشت سهامداران به سهام شرکت علاقه ای بیشتری نشان داده و ارزش بازار آن در طول زمان افزایش یابد.
به سرمایه گذاران پیشنهاد میشود سهام شرکتهایی را خریداری کنند که پایداری را به نحو بهتر و کامل تری در گزارش هیئت مدیره خود افشا کرده باشند. به سهامداران نیز توصیه می شود از هیئت مدیره بخواهند که ضمن توجه به رعایت معیارهای پایداری توسط شرکت برای افشای پایداری اهمیت ویژه ای قائل شوند.