سازمانها، نهادها و بنگاههایی تجاری دولتی و غیر دولتی مانند سایپا در راستای عمل به «مسئولیت اجتماعی» خود خط مشی یا منشوری را تعریف کردهاند.
برخی از این مراکز، سیاستهای کاری و سازمانی خود را بر اساس این خط مشی انتخاب و اجرا می کنند.
اما در برخی دیگر، عمل به مسئولیت اجتماعی در حد شعار باقی میماند.
قضاوت در مورد عملکرد این نهادها و مراکز به ادعایِ خود مبنی بر پایبندی به این تعهدات و سیاستگذاری بر اساس منشور مسئولیت اجتماعی تعریف شده برای سازمان، به افکار عمومی واگذار میشود.
به گزارش پایگاه خبری رسانه مسئولیت اجتماعی به نقل از دانستنی آنلاین:، سایپا (SAIPAC) شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیلهای سیتروئن Societe Annonyme Iranienne De Production Automobile Citroen در سال ۱۳۴۵ در زمینی به مساحت ۲۴۰ هزار متر مربع و زیربنای ۲۰ هزار متر مربع با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال تأسیس شد.
نام شرکت در اوایل سال ۱۳۵۴ به شرکت سهامی عام ایرانی تولید اتومبیل با نام انحصاری «سایپا» تغییر یافت.
شرکت سایپا در ۱۶ تیرماه ۱۳۵۸ به مالکیت دولت ایران درآمد و از آذر ماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت.
سهام این شرکت در سال ۱۳۷۴ در بورس اوراق بهادار تهران عرضه و بعد از آن در دی ماه ۱۳۸۷ به موجب قانون بودجه کشور ۵۱٪ درصد از سهام آن، در بورس واگذار شد. در حال حاضر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با در اختیار داشتن ۱۷٫۳٪ درصد از سهام شرکت سایپا، بزرگترین سهامدار آن محسوب می شود.
سایپا یدک، پارس خودرو، زامیاد، سایپادیـزل، سایپا سیتروئن، بنیان توسعه صنعت خودرو (بن رو)، سازه گستر سایپا و شرکت تولیدی موتور، گیربکس و اکسل سایپا شرکت های مختلف این گروه خودرو سازی ایران هستند.
مسئولیت های اجتماعی گروه سایپا
باتوجه به نقش اساسی و مهم سهامداران و ذی نفعان در یک بنگاه اقتصادی، گروه سایپا نیز به این مهم توجه خاصی نشان داده و برآن است تا مسئولیت های اجتماعی خود را در قبال تمامی ذی نفعان در ۴ گروه، جامعه، مشتریان، دولت و سهامداران به نحو احسن ایفا نماید. برای گروه جامعه سه آیتم حفظ محیط زیست،کاهش آلایندگی و مدیریت بهینه سوخت خودروها مد نظرقرار گرفته شده است.
برای گروه مشتریان نیز تولید محصول با کیفیت و ایمن، خدمات پس از فروش با کیفیت، قیمت مناسب و تنوع محصول مد نظر قرار دارد.
در گروه دولت نیز نگاه ارتقاء محصولات در راستای انطباق با استانداردهای ۵۵ گانه دنبال می شوند و در گروه سهامداران نیز با نگاه انتفاعی به هزینه کمتر و سود بیشتر دقت می شود.
حمایت بشر دوستانه سایپا
- نیکسا (موسسه نیکوکاری کارکنان سایپا)
در تدوین آرمان و استراتژی شرکت نیکسا به عنوان یک سازمان غیردولتی، غیر سیاسی و غیر انتفاعی، ارائه خدمات داوطلبانه بر اساس تعالیم الهی و اسلامی و رعایت کرامت انسانی و با انگیزه انسان دوستانه، مردم محور و قانونمند مدنظر قرار گرفته است.
این موسسه همواره برآن است تا با توانمند سازی مردم و جامعه ، زمینه رفع(کاهش) آسیب های اجتماعی را با مشارکت عامه فراهم سازد.
-
رسالت موسسه نیکسا
- انجام حمایت های مالی از خانواده های نیازمند
- ارائه خدمات سلامت، بهداشت و درمان
- حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست
- کارآفرینی و ارائه راه کارهای شغلی جهت توانمند سازی خانواده های تحت پوشش
- فعالیتهای فرهنگی و انجام مطالعات علمی و پژوهشی در جهت رفع و کاهش آسیبهای اجتماعی
-
-
موسسه خیریه نیک اندیشان رمضان (تحت پوشش گروه خودروسازی سایپا)
گروه خودروسازی سایپا در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی خود و با هدف متمرکز نمودن فعالیتهای خیریه، در سال ۱۳۸۴ اقدام به تاسیس موسسه خیریه نیک اندیشان رمضان نمود .
بخش عمده فعالیتهای این موسسه ساخت مراکز آموزشی در مناطق محروم کشور با هماهنگی سازمانهای ذیربط است.
- ساخت دبستان ۵ کلاسه در روستای خرد ، بخش هشتبندی شهرستان میناب از استان هرمزگان.
- ساخت دبستان ۴ کلاسه در روستای خرد ، بخش هشتبندی شهرستان میناب از استان هرمزگان.
- ساخت دبستان ۴ کلاسه در روستای محروم استان خوزستان.
- احداث مجتمع آموزشی بخش حتی خوزستان
- احداث مدرسه قلقاتی زنجان
- احداث مدرسه طلوبین سمنان
-
پروژه مجتمع ساختمانی کودکان بی سرپرست شهرستان بم توسط سایپا
در پی وقوع حادثه زلزله در دی ماه ۱۳۸۲ در شهرستان بم و خسارت فراوانی که به ساکنین آن دیار وارد آمده است ، کودکان بی سرپرست زیادی از آن سانحه برجای ماند.
لذا با توجه به سیاستهای کلی شرکت سایپا و اهداف انسانی آن شرکت در راستای کمک به مردم مصیبت دیده بم ، شرکت سایپا اقدامات مختلفی بعمل آورده که از آن جمله کمک به امور خیریه و احداث مجمتع نگهداری کودکان بی سرپرست بم با هماهنگی شرکت سپهر بم است.
این پروژه با سرمایه ای در حدود ۳۰۰۰ میلیون ریال در زمینی با زیربنای حدود ۹۰۰ متر در منطقه بم قدیم اجرا شد. مجتمع ساختمانی نگهداری کودکان بی سرپرست بم شامل دو ساختمان دو طبقه مجزاست که در شمال و جنوب زمین ما بین دو ساختمان، حیاطی روباز است.
دو ساختمان مذکور با کریدوری به عرض ۲ متر و به طول ۵/۱۳ متر به یکدیگر منتقل می شوند. همچنین در شمال زمین (شمال ساختمان شمالی) حیاطی نواری به عرض ۲ متر و طول ۲۲ متر نیز طراحی شده است.
لازم به ذکر است پروژه مذکور در اواخر سال ۸۵ خاتمه یافته و به موسسه سپهر بم تحویل شده است.
-
سایر فعالیتهای اجتماعی شرکت سایپا
- حمایت از تیم روبوکاپ دانشگاه آزاد قزوین جهت حضور در مسابقات جهانی روبوکاپ چین
- حمایت از مسابقات جهانی اسنوبرد تهران
- حمایت از همایش بزرگ تحقیق و توسعه صنایع و معاد
- حمایت از برگزاری جشنواره فیلم فجر ۸
- حمایت از برگزاری جشنواره فرهنگی رون
- حمایت از ۲ طرح اطلاع رسانی فرهنگ راهنمایی و رانندگ
- حمایت از طرح همیاران پلی
- حمایت از برگزاری مسابقات آسیایی موتور کراس آسیا
- حمایت از انجمن بیماران کبد
- حمایت از برگزاری کنفرانس بین المللی صنای
- حمایت از برگزاری المپیاد علمی ورزشی دانشجویان
- حمایت از مسابقه پلیس راهور ناج
- حمایت از انجمن کودکان بیمار سرطانی محک با برگزاری جشنواره آرزوهای آب
- حمایت از محیط زیست با برگزاری جشنواره پرنده نگر
- حمایت از طرح صحیح برانیم پلی
- حمایت از نخستین جشنواره محیط زیست و رسانه
- حمایت از برگزاری مسابقه رالی
- حمایت از برگزاری هفدهمین کنفرانس بین المللی مکانیک
- حمایت از برگزاری سفره ایتام
محیط زیست و توسعه پایدار
-
برنامه مدیریت سبز گروه خودروسازی سایپا (۱۴۰۴- ۱۳۹۵)
گروه خودروسازی سایپا تلاش دارد تا به عنوان یک خودروساز جهانی قدم های مؤثری را در جهت شناسایی پیامدهای مستقیم و غیرمستقیم فعالیت های خود بر محیط زیست برداشته و به کمینه کردن آن کمک نماید.
چشم انداز ما کاهش پیامدهای محیط¬زیستی ناشی از فعالیت های عملکردی و رسیدن محصولات گروه سایپا در مرحله پایان عمر خود به سطحی که به طور طبیعی بازیافت شده و منابع و انرژی حاصل از آن ها به طور کامل مورد استفاده مجدد قرار گیرد.
این برنامه جهت گیری ما را بر مبنای الگوبرداری از برنامه های سبز و رویکردهای نوین محیط زیستی صنایع خودروسازی جهان و نیز منطبق با اسناد بالادستی و قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران از جمله: ”سیاست های کلی محیط زیست کشور“، “اهداف و سیاست های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴”، سیاست کلی “اقتصاد مقاومتی” و “چشم انداز گروه خودروسازی سایپا” مشخص نموده و شامل تمامی شرکت های زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا است.
هدف فرایندی ما در سایپا: “توسعه زیرساخت های محیط زیستی با محوریت مدیریت سبز، تولید پاک و کم کربن” در راستای برنامه های پیش بینی شده در افق چشم انداز ایران ۱۴۰۴ و تحقق شعار “سایپا، دوستدار محیط زیست” است.
-
اولویت های ما
- حرکت به سوی تحقیق، توسعه و تولید محصولات بدون آلایندگی (Zero Emission)
- کارآمد نمودن محصولات با سوخت های فسیلی
- محاسبه و کمینه کردن میزان ردپای جمعی کربن
- کمینه نمودن میزان استفاده از منابع طبیعی جدید
- ارتقاء مدیریت محیط زیستی

-
سرفصل شاخص های عملکرد محیط زیستی سایپا در حوزه فرایند و محصول
فرایند تولید | محصول |
---|---|
میزان انتشار CO2 ناشی از مصرف انواع حامل های انرژی (شامل: برق، گاز، گازوییل و…) به ازای هر محصول | میزان انتشار CO2 به ازای هر کیلومتر پیمایش هر محصول |
میزان تولید پسماند صنعتی به ازای هر واحد محصول | میزان متوسط انتشار CO2 به ازای هر کیلومتر پیمایش برای ناوگان محصولات تولیدی |
میزان تولید پسماند غیرصنعتی به ازای هر نفر | میزان درصد استفاده از مواد بازیافتی در محصول تولیدی (جایگزین مواد خام اولیه) |
تمیزان مصرف آب به ازای هر واحد محصول، (به تفکیک مصارف صنعتی، آشامیدنی- بهداشتی، کشاورزی) | میزان درصد استفاده از مواد قابل بازیافت در تولید محصول |
میزان استفاده مجدد از پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب |
-
صنعت خودرو؛ محیط زیست و توسعه پایدار

۱- مکان یابی سبز (Green Selection)
ارزیابی اثرات محیط زیستی (EIA) (Environmental Impact Assessment)، روشی است که در آن اثرات ناشی از انجام یک پروژه یا عملیات آن بر محیط زیست بررسی و پیش بینی می شود تا در هنگام انجام پروژه، با توجه به شناخت وضعیت موجود و نوع اثرات، عملیات به صورتی انجام پذیرد تا کمترین اثر بر محیط زیست وارد شود.
در ایران نیز برای ارزیابی آثار محیط زیستی برخی از طرح های (پروژه های) صنعتی و عمرانی الزام قانونی وجود دارد.
در واقع ارزیابی آثار محیط زیستی برای جلوگیری از اثر منفی طرح (پروژه) بر محیط زیست و کاهش هزینه ها است.
در ارزیابی اثرات محیط زیستی، آثار طرح (پروژه) بر محیط زیست پیش بینی می شود تا در جهت اصلاح و کاهش آثار منفی آن اقدام شود.
در این روش، با انجام مطالعات و شناختی که کارشناسان از وضعیت موجود محیط و فرآیندهای پروژه در مراحل ساخت و بهره برداری به دست می آورند، اثرات فاکتورهای عملیاتی را بر فاکتورهای محیط زیستی در مراحل مختلف شناسایی و راه کارهایی را برای کاهش اثرات فوق پیشنهاد می نمایند.
- حمایت از توسعه پایدار
- افزایش اعتبار دولت در سطوح بین المللی
- اعطای قدرت اجرایی به قوانین و مقررات
۲- تولید سبز (Green Production)
فرایندی که در مدت زمان تولید محصولات و خدمات، کمترین پیامد را نسبت به محیط زیست دارند. برای دستیابی به چنین فرایندی لازم است موارد ذیل رعایت شود:
- رعایت الزامات و قوانین محیط زیستی و کمک به اجرای آنها
- پایش مستمر، حفاظت در برابر آلودگی و زدودن آلودگی های موجود از طریق راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب و استفاده از سیستم آنلاین مرتبط، اندازه گیری های سه ماهه استک ها و بویلرهای سالن های تولیدی، رعایت استاندارد هوای پاک و نیز استفاده از استانداردهای بین المللی همانند خانواده ایزو ۱۴۰۰۰
- کاهش انتشار گاز کربن، آلودگی و کمترین ضایعات، زیست تخریب پذیرند (ردپای جمعی کربن)
- افزایش بهره وری انرژی و مصرف بهینه منابع پایه یا کاهش مصرف منابع با استفاده از استانداردهای بین المللی همانند ایزو ۵۰۰۰۱
- دستیابی به فناوری های سازگار با محیط زیست (گسترش تحقیقات علمی سبز و کاربردی)

۳- زنجیره تأمین سبز (Green Supply Chain)
مدیریت زنجیره تأمین سبز، یکپارچه کننده مدیریت زنجیره تأمین با الزامات محیط زیستی در تمام مراحل طراحی محصول، انتخاب و تأمین مواد اولیه، تولید و ساخت، فرایندهای توزیع و انتقال، تحویل به مشتری و بالاخره پس از مصرف، مدیریت بازیافت و مصرف مجدد به منظور بیشینه کردن میزان بهره وری مصرف انرژی و منابع همراه با بهبود عملکرد کل زنجیره تأمین است.
اغلب تصور می کنند زنجیره تأمین سبز یعنی کاهش یا استفاده نکردن از مواد مضر شیمیایی، که این تصور کاملا غلط بوده چرا که زنجیره پا را فراتر از این مرحله گذاشته و تمام بخش های یک سازمان را مد نظر قرار می دهد.
در واقع زنجیره تأمین سبز حاصل پیوند اهداف اقتصادی با اهداف محیط زیستی سازمان می باشد.
۴- خودروی سبز (Green Car)
محصولی است که در چرخه عمر خود کمترین پیامد را نسبت به محیط زیست داشته باشد. امروزه موارد ذیل جزء لاینفک تعریف خودروی سبز می باشند:
- برچسب گذاری محیط زیستی(ایزو ۱۴۰۲۲) اکولیبلینگ یک نوع از برچسب زنی محیط زیستی (عملکردی) است و به جهت تأمین اطلاعات در خصوص کیفیت محصول تولیدی برای مصرف کنندگان به کار می رود. اکولیبل متقاوت بودن یک محصول تولیدی ( کالا یا خدمات) را در خصوص محیط زیست بر اساس ملاحظات خصوصیات طول عمر آن نشان می دهد.
- طول عمر محصول (خانواده ایزو ۱۴۰۴۰) ارزیابی چرخه عمر یا Life Cycle Assessment )LCA) ابزار تصمیمگیری برای تعیین و ارزیابی هزینه ها و آثار زیست محیطی ناشی از یک محصول، فرآیند و یا سرویس در طول دوره عمر آن است. تمرکز این ارزیابیها روی فاکتورهایی نظیر جریان مواد، مصرف انرژی، پسماندهای تولید شده در طی استفاده از مواد اولیه و بازیافت محصولات از کار افتاده است.
- استانداردهای آلایندگی خودرو تست های مرتبط با مسائل محیط زیستی برای تأیید تطابق خودرو با استانداردهای کنترل آلودگی می باشند. کشورهای مختلف برای اطمینان از کنترل انتشار آلاینده های خودرو، تست های گوناگونی را تعریف کرده اند. اتحادیه اروپا براساس دو سیستم EU و ECE، هفت نوع تست تعریف کرده است. در ایران نیز از این سیستم استفاده می گردد. تعاریفی مانند Euro IV و Euro V مصادیقی از این سیستم می باشند.

۵- خدمات پس از فروش سبز (Green Services)
نمایندگی های خدمات پس از فروش خودروساز باید فرایند کاری که کمترین پیامد را نسبت به محیط زیست داشته باشد را به کار گیرند. این موارد شامل تعهدات زیر است:
- رعایت قوانین و مقررات محیط زیستی و کمک به اجرای آنها
- کنترل و حفاظت در برابر آلاینده های محیط زیستی (آب، هوا و خاک)
- افزایش بهره وری انرژی و مصرف بهینه منابع پایه یا کاهش مصرف منابع
- اجرای کامل مدیریت پسماند

۶- اسقاط خودروی سبز (Green Dismantling)
خودروهای فرسوده به طور تخمینی سالیانه ۸ تا ۹ میلیون تن زباله در کشورهای اروپایی تولید میکنند. در همین راستا، اتحادیه اروپا قانونی موسوم به قانون خودروهای فرسوده یاEU ELVs (به شماره ۲۰۰۰/۵۳/EC) را جهت اجرا در کلیه کشورهای این اتحادیه تصویب نمود.
بر اساس این قانون تولیدکنندگان خودرو موظف هستند که خودروی فرسوده تولید خود را از مصرف کننده نهایی تحویل بگیرند و مراحل بازیافت آن را مطابق ضوابط قانون انجام دهند.
منافع اقتصادی:
صرفه جویی های حاصل از مصرف سوخت، کاهش واردات قطعات یدکی، افزایش اشتغال به سبب ایجاد صنایع بازیافت، تأمین آهن قراضه ی مصرفی صنایع فولاد، تقویت و رشد صنعت خودروسازی
منافع اجتماعی:
کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست، کاهش هزینه های بهداشتی و درمانی، کاهش ترافیک شهری، کاهش حوادث رانندگی
مزایا و منافع طرح برای مالکان خودروهای فرسوده:
کاهش در هزینه ی سوخت، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری به میزان گارانتی، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات

۷- مدیریت پسماند (Waste Management)
مدیریت پسماند به معنای فراهم نمودن امکاناتی به جهت کاهش تولید پسماندها ازطریق الگوی صحیح مصرف و تفکیک آن ها در مبدأ از طریق آموزش است.
استراتژی مدیریت پسماند شامل مراحل ذیل است:
اجتناب از تولید پسماند (Avoid)، کاهش تولید پسماند (Reduce)، استفاده مجدد از پسماند (Reuse)، تفکیک و بازیافت پسماند (Recycle)، بازیابی و استحصال پسماند (Recover)، پردازش پسماند(Treat)، دفع پسماند (Dispose).
سایپا پیشرو در اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده
در راستای اجرای طرح ملی تعویض خودروهای فرسوده که به نوعی آغاز کننده آن در سطح کشور، گروه خودروسازی سایپا در اواخر دهه هفتاد شمسی بوده است، در سال ۱۳۹۵ موفق به اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از محل منابع مالی داخلی سایپا (با از رده خارج کردن و جایگزینی تعداد ۱۰۰۲۵ دستگاه خودروی فرسوده و متعاقب آن کاهش مصرف سوخت و کاهش انتشار CO2)، و جایگزینی تعداد ۸۸۱ دستگاه خودروی تاکسی آریو با استاندارد آلایندگی یورو ۵ با تاکسی های فرسوده شهر تهران، شده است.
کسب عنوان پروژه سبز برتر و اعطای نشان سبز جامعه مدیریت سبز اروپا و بنیاد جهانی انرژی
همه ساله جامعه مدیریت سبز اروپا و بنیاد جهانی انرژی طی یک فرایند ارزیابی (EAST) آندسته از پروژه های موفق کشورهای در حال توسعه که تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و تولید دانش (Technology, Social , Accounting, Environment) دارند را با هدف معرفی و قدردانی از آنان در سطح جهانی و ارتقاء اعتماد به نفس عمومی و نیز فرهنگ سازی در همگرایی مسؤولیت اقتصادی و محیط زیستی انتخاب و از آنان تقدیر بعمل می آورد.
در همین راستا پروژه “استفاده مجدد از پساب تصفیه خانه فاضلاب جهت مصارف صنعتی و آبیاری فضای سبز شرکت سایپا” در تاریخ ۲۶/۰۴/۱۳۹۵ از سوی تیم ارزیابی جامعه مدیریت سبز اروپا مورد ارزیابی قرار گرفت و براساس اعلام انجمن مذکور با کسب ۷۵۹ امتیاز از ۱۰۰۰ امتیاز، به عنوان پروژه سبز برتر موفق به دریافت “نشان سبز” از سوی جامعه مدیریت سبز اروپا و بنیاد جهانی انرژی شد.
لازم به ذکر است در مراسم مذکور علاوه بر اعطاء نشان سبز، از اقدامات راهبردی گروه خودروسازی سایپا در زمینه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار تقدیر بعمل خواهد آمد.
دستاوردهای معاونت پشتیبانی و خدمات فنی گروه سایپا
خلاصه دستاوردهای حاصل از اجرای این پروژه که توسط معاونت پشتیبانی و خدمات فنی گروه سایپا اجرا شده عبارتست از: مدیریت منابع آب جهت مواجهه با بحران کم آبی از طریق استفاده مجدد از آب مصرفی و کاهش برداشت آب از منابع آبی منطقه، بهبود کیفیت آب مورد استفاده جهت مصارف صنعتی و کشاورزی (از جمله کاهش هدایت الکتریکی)، جلوگیری از استهلاک زود هنگام تجهیزات و تأسیسات شرکت، بالا بردن عمر مفید ممبران های سیستم RO در سالن های رنگ و کاهش هزینه های جاری آن، جلوگیری از آسیب به پوشش گیاهی شرکت و کاهش هزینه حفظ و نگهداری فضای سبز شرکت.
امید است با اجرای پروژه های مشابه در سایر شرکت های گروه، گام های مؤثرتری در راستای استراتژی کلان محیط زیستی گروه و تحقق شعار “سایپا، دوستدار محیط زیست” برداریم.
همکاری سایپا با دبیرخانه قطب کشوری محیط زیست و توسعه پایدار دانش آموزی کشور
هدف از تشکیل این قطب معرفی صحیح و دقیق فعالیت ها و اهدافی که منجر به تسری فعالیت های مرتبط با محیط زیست و توسعه پایدار در پژوهش سراهای دانش آموزی کشور می شود، است.
گروه خودروسازی سایپا، در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست کشور با در اختیار قراردادن بخشی از غرفه خود جهت تشکیل کلاس های کوتاه محیط زیستی، و محلی برای به نمایش گذاشتن اختراع و ابتکارهای محیط زیستی دانش آموزان، اولین قدم جهت گسترش دیدگاه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار را برداشت.

دیگر فعالیت های سایپا:
- مشارکت در توسعه فضای سبز عمومی از طریق کاشت درخت در روز درختکاری در منطقه خجیر (۲۵۰۰۰ اصله) و منطقه وردآورد (۲۲۰۰۰ اصله) و احداث مخازن آبیاری در پارک کوهسار و…
- تأمین بخشی از آب مورد نیاز آبیاری فضای سبز منطقه ۲۱ شهرداری تهران از طریق تحویل پساب تصفیه شده تصفیه خانه فاضلاب صنعتی و بهداشتی سایپا به شهرداری منطقه
- توزیع نهال در هفته درختکاری بین پرسنل و همسایگان
- انجام طرح های مختلف بازدید فنی رایگان در هفته هوای پاک در نمایندگی های منتخب شرکت سایپا
- از جمله طرح بازدید رایگان کارکرد مطلوب کاتالیست و کنیستر (طرح هوای پاک)
- مشارکت در تعویض کاتالیست و کنیستر ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی پراید شهر تهران با همکاری محیط زیست استان تهران، سازمان تاکسیرانی و مرکز معاینه فنی شهرداری تهران و شرکت سایپا یدک
- اعلام باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا بعنوان نخستین باشگاه دوستدار محیط زیست و استفاده از ظرفیت های تبلیغاتی و رسانه ای باشگاه سایپا در توسعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست

۱ دیدگاه
سلام من در سامانه خرید خودرو سایپا در تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۵شرکت کردم . حال به صورت اشتباهی بجای تاریخ مهر ۱۴۰۱ تاریج تاریخ ۱۴۰۲ رو زدم . به خاطر یه اشتباه باید یک سال منتظر خودرو باشم یا اینکه انصراف بدم که اون هم میگن سه ماه بعد پولت نقد میشه حال شما در بخش مسئولیت های اجتماعی با توجه به ذینفعانتان (که مشتریان یکی از آنهاست ) نمیشه یه فرم طراحی کنید که بتوان تاریخ رو تغییر یا پول همان طور که آنلاین میگیرین آنلاین عودت بدین . اگه میتونین مشکل من رو حل کنید.
تشکر از واحد مسئولیت های اجتماعی .