دانستنی آنلاین با هدف اطلاعرسانی و آگاهی بخشی، این منشورها را بازنشر می دهد. قضاوت در مورد عملکرد این نهادها و مراکز به ادعایِ خود مبنی بر پایبندی به این تعهدات و سیاستگذاری بر اساس منشور مسئولیت اجتماعی تعریف شده برای سازمان، به افکار عمومی واگذار میشود.
به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، بانک پاسارگاد بانکی با مالکیت خصوصی است که از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را در ایران آغاز کردهاست. بانک پاسارگاد حاصل یک تفکر 8 ساله است که از سال 1376 توسط مدیران یا راهبران فکری آن پایهگذاری شده و از نیمه دوم سال 1383 گامهای اجرایی برای تاسیس بانک برداشته شد.
بانک پاسارگاد در سال مالی ۱۳۹۷ در میان بانک های خصوصی ایران توانست بهترین عملکرد درآمدی و سود آوری را از خود نشان دهد
مدل مفهومی مسئولیت های اجتماعی در بانک پاسارگاد
- با توجه به اهمیت موضوع مسئولیتهای اجتماعی در بانک پاسارگاد و ابعاد متنوع و گسترده آن در حوزههای مختلف، با توجه به نظریات گوناگون ارائه شده توسط اندیشمندان جهانی و مطالعه تطبیقی مدلهای مهم و مورد اقبال و هم چنین بهینهکاوی شرکتهای برتر، طراحی مدلی جامع برای نظاممندسازی مجموعه اقدامات گسترده بانک در حوزه مسئولیتهای اجتماعی در دستور کار قرار گرفت و در نهایت، با الهام از مدل سه بعدی Carroll و متناسب با اهمیت فعالیتها و ویژگیهای بانک پاسارگاد، مدلی به شرح زیر مبنای کار قرار گرفته است:
این مدل دارای سه بعد اصلی میباشد:
بعد اول: چه محدوده ای از مسائل اقتصادی، قانونی، اخلاقی و انسانی توسط مسئولیتهای اجتماعی بانک پوشش داده میشود؟
برای پاسخ به این سوال چهار سطح یا حوزه اصلی برای مسئولیت های اجتماعی بانک پاسارگاد تعریف شده است:
بعد دوم: بانک در مقابل کدام موضوعات و حوزههای اجتماعی مسئولیت دارد؟
-
-
مشتریان
-
بانک پاسارگاد شعار سازمانی خود را «مشتری ذات بانک است» انتخاب نموده و در راستای تحقق این شعار، ارتباط با مشتریان را یکی از اساسیترین اصول میداند. این ارتباط به منظور شناخت نیازها و خواستههای حال و آینده مشتریان و تأمین آنها برقرار میگردد.
-
-
ذینفعان
-
ذینفعان از جایگاه ویژهای در بانک برخوردار میباشند بهگونهای که این مهم در بیانیه مأموریت بانک «در نظر گرفتن نیازهای حال و آتی ذینفعان ضمن تاکید بر بانکداری سبز و مسئولیتهای اجتماعی جهت خلق ارزش کلیه ذینفعان» تاکید شده است.
-
-
محیطزیست
-
توجه به محیط زیست نیز از دیگر موضوعات اساسی است که همواره مورد توجه جدی قرار دارد. این امر در بیانیه ماموریت بانک به شکلی کاربردی و در قالب بانکداری سبز و بانکداری الکترونیکی مورد تاکید قرار گرفته است.
-
شفافیت و امنیت
- ماهیت و ذات فعالیتهای بانکی ایجاب مینماید دو بعد شفافیت و امنیت فعالیتها همواره و بهطور ویژه مورد توجه قرار داشته باشد. سابقه فعالیت چندینساله بانک پاسارگاد و شرکتهای گروه نشان دهنده پایبندی جدی و دقیق به ضوابط و مقررات قانونی، اصول رفتار اخلاقی و فرهنگ پاسارگادی است و این امر به عنوان یک الگو در سطح سازمانهای دیگر مطرح است.
-
-
همکاران
-
همکاران به عنوان یکی از ذینفعان کلیدی بانک مورد توجه جدی قرار دارند و سرمایه اصلی بانک به شمار میروند. از این رو استراتژی اصلی بانک برای تحقق اهداف عملیاتی، ارتقا و بهبود نظام جامع سرمایههای انسانی بانک تعیین گردیده و به تبع آن برنامههای متعددی در حوزههای مختلف از جمله توانمندسازی، توسعه و غنای شغلی، تأمین آتیه، سلامت و رفاه ایشان پیشبینی و به اجرا درآمده است.
-
عدالت سازمانی و عدم تمایز
از مهمترین عوامل موثر بر رعایت عدالت سازمانی، وجود ارزشهای یکسان، قوانین و مقررات شفاف و تکیه بر ضوابط مصوب و تایید شده در تمامی ردههای سازمانی است. بانک پاسارگاد با تدوین آییننامهها و دستورالعملهای مناسب تلاش نموده است تا علاوه بر اطمینان از شایستهگزینی و جذب همکاران جدید صرفا بر مبنای ویژگیها و توانمندیهای فردی، فرصتهای سازمانی برابری برای تمامی همکاران فراهم نماید تا براساس میزان علاقه و پشتکار، توان یادگیری و همینطور قدرت بهکار بستن آموختهها و در نهایت گذراندن آزمونهای کتبی و شفاهی، از توجه، ارتقا و دریافتی عادلانه بهرهمند گردند.
بعد سوم: رویکرد و فلسفه عملکرد سازمان واکنشی است یا پیشگیرانه؟
بانک پاسارگاد براساس استراتژی و رویکردهایش، محدوده پاسخگویی اجتماعی خود را از «هیچ کاری نکردن» تا «رویه پیشگیرانه» انتخاب مینماید. این انتخاب بر اساس نوع عملکرد مدیریت تعیین میشود و مستقل از میزان پذیرش قوانین و مقررات الزام شده به بانک میباشد.
مجموعه سه بعد فوق و اثرات متقابل آنها در قالب ماتریس زیر نشان داده شده است: