مسئولیت پذیرى اجتماعى از مفاهیم جدید عصر حاضر شناخته میشود. مطـابق ایـن مفهـوم جدیـد، فقـط سازمانهایى که توجه خود را به نیازهاى مشتریان مبذول میدارند و مأموریتها و دورنماى راهبردىشان را بر اساس خواستههاى بشردوستانه و زیستسازگار تدوین می کنند، میتوانند جایگاه خود را در جامعه ارتقا داده و به عنوان یک عنصر اصلى در حفظ و پایدارى مطرح شوند .در این رویکرد، سازمانهایى که پـی شـتر و بـر اساس سود و زیان، خود را وزن میکردند، تحت فشار افکار عمومى و سازمانهاى مشابه، اندکى فراتر از منافع صرف سازمان را خواهند دید.
این موضوع که عملکرد سازمانها بر محیط بیرونى تأثیر ویژه اى دارد و دیگر نمىتوان آثار سود و زیان ناشـى از آن را بر جامعه نادیده گرفت، بر کسى پوشیده نیست. مفهوم مسـئولیت پـذیرى اجتمـاعى سـازمانى – در جست وجوى مسیرهاى ناب براى فعالیت – از اواسط دهه ۱۹۵۰ میلادى و در پى توسـعه کسـب وکارهـا و ایجاد نیاز در جوامع مطرح شد، مسائل خارج سازمان را کانون توجـه خـود قـرار داده اسـت .بعـد از دوره اقتصاد کلاسیک و تمایل شرکتها و سازمانها به رها کردن نقش هاى اجتماعى خـود و نـاتوانى آنهـا در کسـب رضایت این نقش را برعهده گرفتند .آنها مدعى خدمتگزارى در«دولت رفاه» جامعه، دولتهایى بـه نـام همـه حوزه ها به شهروندان بودند و رسالت خود را رفاه و سعادت جامعه عنوان مى کردند .از آنجا که این گونـه از دولتها درخصوص پاسخ گویى به جامعه ضـعیف عمـل کردنـد؛ دولتهـاى پاسـخ گـوتر و برآورنـده نیازهـاى شهروندان، جایگزین آنها شد .در رویکـرد مـدیریت دولتـى جدیـد، شـرکتهاى سـودمدار جـاى خـود را بـا سازمانهاى مردم مدار عوض کردند و تفکر پاسخ گو بودن در قبال جامعه – در سازمانهاى دولتى و خصوصى بر همین اساس در کشور ما نیز با بهره گیرى از مفاهیم، اصول و روشهاى عملیاتى استقرار مسئولیت پـذیرى نهادینه شد .لذا این نگرش در تمام جوامع به مثابه یک اصل قابل احترام پذیرفته شد.
بر همین اساس در کشور ما نیز با بهره گیرى از مفاهیم، اصول و روشهاى عملیاتى استقرار مسئولیت پـذیرى اجتماعى، سازمانها باید نقش حیاتى خود را در ساختن محیطى پایدار و معنویت مدار براى مـردم، بـیش از پیش ایفا کنند.
در این کتاب سعى شده است با ارائه مفاهیم اصلى مسئولیت پذیرى اجتماعى، راهکارها و مدلهایى ارائه شوند که بتوانند به استقرار رویکرد مذکور در سازمانهاى دولتى، خصوصى و مؤسسات غیر انتفاعى، کمک کنند .بر این پایه، در فصل اول با معرفى مفاهیم اصلى و تاریخچه اى، از بحث، روند شـکل گیـرى مسـئولیت پـذیرى اجتماعى در جهان بررسى مى شود. فصل دوم به بحث درباره اصول و راهبردهاى اساسى مسـئولیت پـذیرى اجتماعى در سازمانها و فصل سوم به نحوه استقرار ایـن نظـام مـى پـردازد .در فصـل چهـارم، نظریـه هـاى مسئولیت پذیرى اجتماعى بررسى و در فصل پنجم نیز، مهم ترین مدلهاى اسـتقرار نظـام مسـئولیت پـذیرى اجتماعى در سازمانها و مؤسسات ارائه مى شوند.
فصل ششم کتاب درباره مزایا و منافع مسئولیت پذیرى اجتماعى بحث مى کنـد .فصـل هفـتم، حـوزه هـاى ارتباطى مسئولیت پذیرى اجتماعى را با دیگر مفاهیم و بخشهاى مطالعاتى و فصل هشتم نیز ارتباط این مهم را با بازاریابى پیشرفته به بحث مى گذارد. در فصل نهم این کتاب به تجربیات استقرار مفهوم مسئولیت پذیرى اجتماعى در سایر کشـورهاى جهـان بـه منظور ارائه الگویى براى پیاده سازى مطلوب آن در ایران اشاره مىشود. فصل پایانى براى سهولت در ارزیابى میـزان مسـئولیت پـذیرى اجتمـاعى در سـازمان، شـرکت یـا هـر مؤسسـه اى، مهـم تـرین ابـزار سـنجش مسئولیت پذیرى اجتماعى را ارائه مىدهد.
خواندن این کتاب به همه کسانى که از منافع استقرار مفهوم مسئولیت پذیرى اجتماعى در سازمانها در مسیر مشترى مدارى جدید آگاه هستند، همچنین دانشجویان رشته هاى مدیریت، اقتصاد، علوم اجتماعى و سیاسى به طور اخص و رشته هاى پزشکى، مهندسى و به طور کلى همه رشته هاى تحصیلى که در تولید کالا و ارائـه خدمات، فعالیت مىکنند، توصیه میشود.