رسانه مسئولیت اجتماعی:هیوا زارعی- امروزه، هیچ شرکتی نمیتواند بدون توسعه پایدار و CSR سرپا بماند، زیرا این مسائل اکنون برای همه مشاغلی که نگران پایداری هستند ضروری است. همه می دانند که کسب سود دیگر کافی نیست، شرکت ها هم اکنون باید هدفی داشته باشند، خواه اجتماعی و یا محیطی. با این حال، در حالی که پایبندی به چنین اصلی یک چیز است، انتشار این مفهوم به صورت ارگانیک در سراسر شرکت چیز دیگری است. کلید دستیابی به این هدف آموزش کارکنان خود در زمینه مسائل CSR است.
علاوه بر این، راهاندازی یک بخش تخصصی، انتصاب مدیران و تهیه گزارش CSR کافی نیست. تنها با افزایش آگاهی کارکنان است که می توان یک سیاست CSR را واقعاً در مقیاس وسیع در سراسر سازمان اجرا کرد، و این شامل همه افراد از مدیریت ارشد گرفته تا بخش منابع انسانی و همچنین همه سهامداران شرکت، از کارمندان گرفته تا شرکا می شود.
از تجسم ارزشهای شرکت گرفته تا قدرت پیشنهاد، توضیح میدهیم که چرا آموزش کارکنان در موضوعات توسعه پایدار (SD) برای اعمال یک سیاست CSR موثر حیاتی است.
چرا کارکنان خود را در زمینه CSR آموزش دهید؟ 🌱
اگرچه موضوعات CSR به طور فزاینده ای در جامعه تبدیل به جریان اصلی می شوند، بسیاری از سازمان ها هنوز برنامه ریزی اقدامات CSR را که می توانند بالقوه انجام دهند آغاز نکرده اند.
با این وجود، از زمانی که قانون PACTE 2019 (برنامه اقدام برای رشد و تحول کسب و کار) در فرانسه تصویب شد، همه سازمان ها باید نقش خود را در جامعه بازنگری کنند. متأسفانه، همه شرکتها در رابطه با مسئولیت اجتماعی یکسان نیستند، زیرا کارکنان آنها همیشه نمیدانند چه چیزی در اجرای سیاست توسعه پایدار نقش دارد.
عدم آگاهی از مسائل CSR در داخل شرکت
اکثر مردم فرانسه هنوز نمی دانند CSR چیست (طبق نظرسنجی Ifop که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد). این واقعیت نگرانکننده توسط مطالعهای که توسط Observatoire Salarié et Entreprise Responsable در ژانویه ۲۰۲۰ انجام شد تأیید شد، که نشان داد ۳۹٪ از کارمندان فاقد دانش داخلی در مورد موضوع هستند، بنابراین مانع از اتخاذ شیوههای مرتبط با CSR میشود. علاوه بر این، تقریباً نیمی از کارمندان برای ارائه تعریف دقیقی از CSR تلاش می کنند! بسیاری از کارمندان به سادگی از ابتکارات کنار گذاشته میشوند: تنها از ۸ درصد از کارکنان خواسته می شود CSR را در فعالیت های تجاری خود ادغام کنند.
(با این حال، یک نکته مثبت تر: ۷۰٪ از کارمندان دوست دارند بیشتر درگیر شوند! فو، این یک آرامش است!) 🙂
با توجه به این وضعیت، می توان استنباط کرد که تعداد کمی از کارکنان چشم انداز روشنی از نحوه اجرای استراتژی CSR در شرکت خود و نحوه اعمال آن در بخش های مختلف دارند. از طرف دیگر، کارمندان ممکن است این اسناد خشک را بخوانند و استنباط کنند که آنها عمدتاً برای سهامداران هستند و نه برای آنها. 📈
شما ممکن است یک خبرنامه برای اطلاع دادن به کارکنان خود در مورد خط مشی مسئولیت اجتماعی خود تهیه کرده باشید، اما بعید است که آنها در مورد تمام ایده هایی که شما پیشنهاد می کنید اقدام کنند! یک مطالعه Bananatag که در پایان سال ۲۰۱۷ انجام شد، گزارش داد که در حالی که ۷۹٪ از خبرنامه ها باز می شوند، تعداد بسیار کمی تا انتها خوانده می شوند، و زمانی که آنها هستند، اغلب به صورت سطحی است (به طور متوسط، تنها ۱۵٪ از لینک ها کلیک می شوند.)
واضح است که شما نمی توانید تنها به گزارش CSR تکیه کنید، به ویژه زمانی که به گوشه ای دورتر از وب سایت شما یا خبرنامه داخلی شما منتقل می شود تا با کارمندان خود در مورد چنین موضوع مهمی ارتباط برقرار کنید.
زمانی که کارمندان اطلاعات زیادی در مورد یک پروژه ندارند یا آن را به طور کامل درک نمی کنند، برای آنان دشوار است که احساس مشارکت کنند؛ و در این زمینه، برای کارکنان حتی سخت تر است که خود را عامل تغییر بدانند. مطالعات متعدد نشان داده است که از هر ۱۰ شرکت، ۹ شرکت به این دلیل ساده که کارکنان نسبت به موضوع احساس تعهد نمی کنند، از اهداف خود منحرف می شوند. بدون حمایت آنها، برنامه های شما به هیچ نتیجه ای نمی رسد، زیرا این کارکنان شما هستند که به صورت روزانه، اهداف تعریف شده توسط بخش CSR و تصمیم گیرندگان را به اقدامات مشخص تبدیل می کنند؛ بهترین راه برای غلبه بر این مانع و اطمینان از مشارکت کارکنان، آموزش است.
بیایید با اصول اولیه شروع کنیم: آموزش CSR چیست؟
✅تعریف: مجموعه ای از ابزارها برای کمک به کارکنان برای درک کامل ماهیت مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) و ارائه دانش و مهارت برای مشارکت در تحول شرکت و گنجاندن مسائل SD در کارشان.
به عنوان نقطه شروع، آموزش کارکنان به چه معناست، و چگونه باید آن را دنبال کنید؟
روشهای مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، و این شما هستید که تصمیم میگیرید کدام یک برای سطح بلوغ سازمان شما مناسبتر است.
ممکن است موضوع توضیح جنبه های نظری CSR برای کارکنان از طریق یک کنفرانس یا کارگاه، یا استخدام مشاور یا سازمان آموزشی برای راه اندازی آموزش عمومی بر اساس چهار محور اصلی باشد:
مسائل اجتماعی: ایمنی محل کار، رفاه کارکنان، ارتقای برابری جنسیتی، تنوع قومیتی و فرهنگی، معرفی طرح تقسیم سود کارکنان، توسعه طرح پسانداز کارکنان و غیره.
💡توجه: توصیه می شود این جنبه اول CSR را به عنوان بخشی از یک دوره آموزشی عمومی معرفی کنید، زیرا بلافاصله به کارکنان کمک می کند تا دستاوردهای شخصی را که می تواند از مشارکت آنها در رویکرد CSR به دست آورد، مشاهده کنند. بنابراین این اولین حوزه کلیدی می تواند به عنوان نقطه ورود به مسائل در سطح کلان باشد.
مسائل زیست محیطی: استقلال از سوخت های فسیلی، انجام ارزیابی کربن، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، استخراج مواد خام و مصرف آب، صرفه جویی در انرژی و غیره.
مسائل اقتصادی: ترویج سیاست خرید مسئولانه، احترام به اخلاق تجاری و استانداردهای حرفه ای و غیره.
مسائل مالی: عدم اجرای سیاست تهاجمی بهینه سازی یا فرار مالیاتی و غیره.
💡پاداش اضافه شده: این آموزش دید کلی تری نسبت به شرکت خود و درک بهتری از نحوه تناسب بخش های مختلف با یکدیگر به کارمندان ارائه می دهد!
همچنین می توانید آموزش های تخصصی تری را با هدف مخاطبان با تجربه تر ارائه دهید تا به آنها درک عمیق تری از استراتژی CSR خاص شرکت خود بدهید.
این نوع آموزش میتواند موضوعات مهم مختلفی را با پرداختن به چند موضوع کلیدی به شفافترین شکل ممکن پوشش دهد:
- اولویت مسائل اقتصادی، مالی، اجتماعی و زیست محیطی در ارتباط با اهداف شرکت و انتظارات ذینفعان اصلی آن چیست؟ (به عبارت دیگر، از ماتریس اهمیت شرکت چه نتایجی گرفته شد؟).
- برای رفع این مشکلات چه اقداماتی باید انجام شود؟
- این برای کارکنان در سطح فردی، تیمی و بخش چه چیزی را شامل می شود؟
- آیا می توان سفیر CSR شد؟
این نکته آخر برای اطمینان از اتخاذ سیاست CSR در تمام سطوح در سراسر شرکت بسیار مهم است. سفیران CSR (یا مخاطبین کلیدی) به عنوان محور اصلی رویکرد CSR عمل می کنند و آن را از تئوری به واقعیت تبدیل می کنند. آنها برنامه عمل CSR را در بخش های خود در سطح عملیاتی اجرا می کنند، در صورت لزوم از پشتیبانی بخش CSR استفاده می کنند و با اعمال شاخص ها بر اقدامات CSR نظارت می کنند.
به طور خلاصه، آموزش یک ابزار ضروری است، نه تنها برای انتشار ارزشهای فرهنگ CSR، بلکه برای شناسایی پیوندها و متحدان کلیدی در بخش تخصصی شما.
آموزش: ابزاری برای تعهد کارکنان
تعهد و انگیزه مهمترین مزایایی است که کارکنان هنگام صحبت در مورد آموزش شرکت به آنها اشاره می کنند.
👉این ارقام جای هیچ شک و تردیدی باقی نمی گذارد: ۹۳% از کارمندان (Empowill study) که در دوره های آموزشی در شرکت خود شرکت می کنند، بر این باورند که این امر تاثیر زیادی بر تعهد بلندمدت آنها خواهد داشت.
علاوه بر این، طبق همان مطالعه، کارمندان معتقدند که تعهد کلی شرکت آنها زمانی قویتر است که آموزش مبتنی بر یک موضوع مرکزی باشد (که خوشبختانه، زیرا CSR باید در کل شرکت نفوذ کند و در تمام بخشها اعمال شود). همچنین باید مرتبط باشد (که اتفاقی است، زیرا CSR موضوع حال حاضر است که با بحران سلامت بیشتر برجسته شده است).
از آنجایی که آموزش وسیله ای برای تعهد است، منطقی است که آن را به بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند تبدیل کنیم، به خصوص که ممکن است امکان دریافت بودجه برای آن وجود داشته باشد.
نحوه یافتن دوره آموزشی CSR که منجر به صدور گواهینامه می شود
امروزه موسسات آموزش عالی دوره های آموزشی اولیه مختلفی را در زمینه مسئولیت اجتماعی ارائه می دهند که از لیسانس تا فوق لیسانس و حتی MBA را شامل می شود. با این حال، راه های دیگری نیز برای دریافت گواهینامه آموزش CSR وجود دارد.
برنامه های CSR از طریق آموزش از راه دور
لزوماً لازم نیست برای یادگیری در مورد CSR به مدرسه برگردید، همچنین می توان آن را از طریق آموزش از راه دور مطالعه کرد و از طریق شرکت خود سازماندهی کرد!
بسیاری از سازمان های آنلاین وجود دارند که انواع مختلف آموزش را ارائه می دهند:
- دوره های آموزشی ویژه CSR با هدف ارائه مهارت های حرفه ای مسئولیت اجتماعی
- آموزش هدفمند در مورد جنبه ها یا ابزارهای خاص مربوط به استراتژی CSR: توسعه استراتژی، گزارش و غیره.
- دوره های آموزشی ویژه برای متخصصان CSR با هدف گسترش دانش آنها در مورد جنبه های خاص مربوط به عملکرد حرفه ای آنها
- دوره های آموزشی عمومی با هدف افزایش آگاهی و آشنایی کارکنان شرکت با مسائل CSR
- آموزش با هدف توسعه مهارت های CSR خاص برای یک حرفه خاص
علاوه بر این، دورههای آموزشی تخصصیتر با هدف آموزش کارکنان به منظور گنجاندن موضوعات CSR در نقشهای شغلی خود، بهویژه دورههای مهندسی مبتنی بر طراحی زیستمحیطی، یا دورههای بازاریابی که موضوعات بازاریابی پایدار را در بر میگیرد، آموزش داده میشود.
آموزش ISO 26000
از میان دورههای آموزشی CSR که از طریق آموزش آنلاین یا کلاس درس در دسترس است، آموزش ISO 26000 یکی از محبوبترین آنهاست. این نوع آموزش به فراگیران درک بهتری از اصول این استاندارد می دهد.
به عنوان یادآوری، ISO 26 000 یک استاندارد بین المللی شناخته شده است که توسط ISO (سازمان بین المللی استاندارد) تعریف شده است، که مسئول ایجاد استانداردهای بین المللی در زمینه ها و بخش های مختلف مانند CSR و البته انتشار گازهای گلخانه ای است. استاندارد ISO 26000 دستورالعمل هایی را برای همه انواع سازمان ها برای اتخاذ رویکرد CSR تعیین می کند.
بنابراین خلاصه ای از مسائلی که همه شرکت ها باید در نظر بگیرند ارائه می کند: حفظ محیط زیست، حفاظت از کارکنان، اخلاق تجاری و احترام به حقوق بشر و غیره.
آموزش HEC
یکی از بهترین دوره های آموزشی دوره HEC Paris CSR است که برای «تغییرسازان فعلی مشتاق» طراحی شده است. مدرسه معروف کسب و کار قول می دهد که در پایان دوره، فراگیران «تفکر انتقادی، مهارت های فنی و رهبری لازم برای بازاندیشی را کسب کنند. کسبوکارهای پایدار و اقتصادهای فراگیر فردا را نوآوری کرده و شکل دهید.»
به طور خلاصه، این یک برنامه بسیار جامع است.
چگونه برای دوره آموزشی CSR خود بودجه دریافت کنید
در شرکت ها، امکان دریافت منابع مالی برای آموزش CSR وجود دارد و راه های مختلفی برای انجام این کار در اختیار کارکنان قرار دارد.
حساب آموزشی شخصی
راه اول از طریق حساب آموزشی شخصی است (CPF، سابقاً Dif، به معنای حق یک فرد برای آموزش). کارمندان می توانند در طول زندگی کاری خود (حتی زمانی که بیکار هستند!) از این حساب برای دسترسی به آموزش هایی که منجر به مدارک یا گواهینامه می شود استفاده کنند.
برای انجام این کار، کارمند باید به حساب آموزشی من وارد شود تا یک درخواست ایجاد کند و از میزان حق CPF خود مطلع شود. اعتبار CPF می تواند توسط خود کارمند یا شرکت اضافه شود.
💡نکته: استفاده از CPF فقط می تواند توسط کارمند آغاز شود، کارفرما نمی تواند چنین استفاده ای را برای تامین مالی آموزش مورد نظر خود تحمیل کند.
طرح توسعه مهارت ها
طرح توسعه مهارتها سندی است که شامل کلیه اقدامات آموزشی است که توسط کارفرما برای کارکنان خود انتخاب شده است.
این بر اساس نیازهای آموزشی است که توسط کارکنان در طول ارزیابی سالانه آنها بیان می شود و برای همه کارکنان در شرکت هایی با کمتر از ۵۰ کارمند اعمال می شود.
برای اعمال این روش، کارمند باید در طول ارزیابی سالانه خود، کارفرما را از قصد خود مطلع کند، و سپس با همکاری بخش منابع انسانی، پرونده ای را جمع آوری کند تا از طریق OPCO خود (Operateur de Compétences – سازمان آموزشی مورد تایید دولت) تامین مالی دریافت کند. . ماموریت آن: تامین مالی آموزش، کمک به بخش ها در توسعه گواهینامه های حرفه ای، و حمایت از SME ها در تعیین نیازهای آموزشی خود.