رسانه مسئولیت اجتماعی: _ سید رضا جمشیدی_ مسئولیت اجتماعی شرکتی مفهومی است که می تواند منجر به سود برای شرکتها و بنگاههای اقتصادی شود. اتفاقی که در صورتی که به خوبی رخ بدهد می تواند در نهایت به سود جامعه و مردم تمام شود. مسئولیت اجتماعی شرکتی ، خلق ارزش مشترک است که این خلق ارزش می تواند مادی، معنوی، اجتماعی و حاکمیتی باشد.
خلق ارزش مهم ترین فاکتور برای سود آوری یک بنگاه اقتصادی به شمار می رود. زنجیره ارزش به مجموعه فعالیت هایی اتلاق می گردد که زنجیر وار به همدیگر متصل اند و منجر به خلق محصولی می گردند که برای مصرف کننده با ارزش بوده و برای شرکت سودآوری ایجاد می کند. شرایط امروز جهان و فضاهای جدید کسب وکار ایجاب میکند تا مدیران سازمانها و شرکت های بزرگ که در بازارهای جهانـی نقش فعال و موثر دارند همه تلاش خود را متوجه ایجاد و خلق ارزش برای همه ذینفعان خود کنند و نوعی تعادل میان بخشهای اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی کسب و کارشان ایجاد کنند.
شرکت ها برای دست یابی به مزیت رقابتی باید قادر به ارزش سازی بیشتر در پوشش کالا و خدمات خود برای مشتریان باشند و اگر قادر به افزایش ارزش ها بیشتر از رقبای خود باشند توان دست یابی به مزیت رقابتی و منحصر به فرد بودن را خواهند داشت.
در حوزه ارزش، منحصر به فرد بودن نمی تواند منجر به تمایز گردد، مگر آنکه منجر به افزایش ارزش برای مشتریان گردد و یک تمایز موفق ، راه هایی برای خلق ارزش برای مشتریان خود پیدا می کند که منفعت و پاداش آن بیشتر از هزینه های آن می باشد.
از این رو یک روش سیستماتیکی وجود دارد که همانند یک ابزار اساسی همه فعالیت هایی که یک شرکت اجرا می کند و چگونگی تقابل و تاثیر آنها بر همدیگر را بررسی می کند و همچنین منابع مزیت رقابتی را نیز تجزیه و تحلیل می کند که زنجیره ارزش نامیده می شود.
مدل زنجیره ارزش به عنوان یک استراتژی سازمانی در ابتدا تمامی فعالیت های درون یک سازمان را معین می کند و شامل همان فعالیت های اساسی و قابل کنترل می باشند، سپس هر کدام از فعالیت ها را جداگانه و به لحاظ زمان بری، هزینه سازی، ارزش در آمدی، نسبت ارزش افزوده آن به کل آنالیز می گردد؛ به گونه ای که محصول شرکت بتواند پس از عبور از هر مرحله زنجیره، مقداری بر ارزش آن افزوده گردد.
نکته دیگر تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر جوامع محلی است که در مواقع بحرانی می تواند به عنوان یک استراتژی کارآمد نقش آفرینی کند.در واقع مسئولیت اجتماعی نوعی تعهد اخلاقی بنگاه اقتصادی در مقابل جوامع محلی و پیرامونی است که بهصورت اختیاری به انجام میرسد که بهطور منطقی نتایج اقدامهای مرتبط با عمل به مسئولیت اجتماعی در قالب افزایش سرمایه اجتماعی نمود پیدا می کندو به صورت گزارش تولید و منتشر میشود.
از سوی دیگر حرکت به سمت مستقلسازی و توانمندسازی جوامع محلی، لزوم تدوین برنامه راهبردی مسئولیتهای اجتماعی شرکت بهصورت سالانه و اعلام آن در گزارش پایداری، خلق ارزش مشترک با جوامع محلی و استفاده از تسهیلگران محلی از اولویتهای یک بنگاه اقتصادی در حوزه مسئولیتهای اجتماعی CSR است.
یک شرکت با مسئولیتپذیری اجتماعی نشان میدهد که شیوههای اخلاقی در نحوه انجام تجارت و کسب و کار خود لحاظ میکند. مشتریان به طور فزاینده ای در مورد مسائل محلی، ملی و جهانی آگاه میشوند و نمیتوان انکار کرد که تصمیمات خرید آنها اکنون به شدت تحت تأثیر این مسائل قرار گرفته است. بنابراین، آنها تمایل به خرید بیشتر از شرکت هایی دارند که نگرانی و اقدام خود را در مورد موضوعاتی که به شدت مورد توجه مشتریان قرار می گیرد، نشان می دهند. این مساله باعث ایجاد وفاداری مشتریان خواهد شد. در نتیجه با ایجاد ارزش مادی فروش بیشتر و سود بالاتر به وجود میآورد.
مسئولیت اجتماعی شرکت، اجازه میدهد تا داراییهای معنوی و اجتماعی خود را که شامل حسن نیت، اعتماد و شهرت خوب است، پرورش دهد. کسب و کارها نام نیک و برند خود را یکی از با ارزش ترین دارایی های معنوی و اجتماعی خود میدانند و با نشان دادن اینکه مسئولیت اجتماعی خود را جدی می گیرند، عموم مردم را نیز به جدی گرفتن آنها تشویق میکنند. در نتیجه برند قویتری خواهند ساخت.
نکته دیگر اینکه نتایج مطالعات نشان میدهد ۹۵ درصد از کارمندانی که در شرکتهای پایبند به مسئولیت اجتماعی، شاغل هستند، به کارفرمایان خود وفادارترند. در واقع امروزه کارکنان به دنبال دلایل و ارزشهای بیشتری برای ماندن در یک سازمان هستند و بر اساس تحقیقات، کارکنان از فعالیت در شرکتی که از وجهه عمومی و اجتماعی برخوردار است بیشتر لذت میبرند و راندمان بالایی دارند.
با این توصیف، کسب و کارها بهتر است جدای از مسئولیتهای قانونی تعریف شده خود، در پایبندی به مسئولیت اجتماعی پیشرو باشد. مسئولیت اجتماعی بهطورعمده تعهدات شرکتی یا سازمانی را در قبال محیط طبیعی و اجتماعی شامل میشود و این تعهدات را در کنار فعالیت اقتصادی بنگاه قرار میدهد.
روح این نوع مسئولیت، بر اخلاق انسانی مبتنی است و در کنار نفع اقتصادی، به منافع ذینفعان شرکت یا سازمان نیز توجه دارد. از دیدگاه مرکز جهانی توسعه پایدار کسب و کار، مسئولیت اجتماعی شرکتها csr باید بهبهترین وجه صورت گیرد تا کیفیت زندگی بهبود پیدا کند.
بر این اساس، وظیفه اصلی نهادینهسازی وجدان حرفهای و باور به ایفای مسئولیتهای اجتماعی در وهله نخست متوجه مدیران ارشد، تصمیمگیران و سیاستگذاران و گروه مرجع است و سپس کارشناسان ، کارکنان و مردم نیز توجه خود را به این مهم معطوف کردند. نتایج بررسیهای انجام شده نشان میدهد که مسئولیت اجتماعی شرکتی csr از شاخصههای مهم موفقیت کسبوکارها در مسیر توسعه پایدار است.