رسانه مسئولیت اجتماعی:دوران تحصیل و دانش آموزی اهمیت زیادی در ایجاد نگرشهای محیط زیستی دارد و آموزش محیط زیست در این دوران راهی برای پرورش نگرشهای محیط زیستی در انسان است. نگرشهای محیط زیستی که در دوران کودکی و نوجوانی شکل میگیرد مادام العمر و تغییرناپذیر هستند.
راهکار های نهادینه سازی اصول حفظ محیط زیست در دانش آموزان
۱- در تهیهی نوشتافزار و دیگر وسایل دانشآموزان، اصول محیط زیستی را رعایت کنیم. مثلا وسایل بادوام، سازگار با طبیعت یا حتی دست دوم برایشان تهیه کنیم.
۲- در مدارس، تفکیک زباله با دقت انجام شود و در هر طبقه، چندین سطل مجزا برای کاغذ، فلز، پلاستیک، پسماند تر و… در نظر گرفته شود.
۳- مربیان بهداشت، آموزش حفظ محیط زیست در مدرسه و مباحث آن از جمله تفکیک دقیق زباله را به دانش آموزان یاد بدهند.
۴- حفظ محیط زیست از مولفههایی باشد که در نمره تربیتی دانشآموز تاثیرگذار باشد.
۵- به دانشآموزان، نقشهایی مانند همیار فضای سبز، همیار تفکیک پسماند، همیار مراقب پرندگان و حشرات، همیار برق/آب/ انرژی و… بدهیم.
۶- درامد حاصل از فروش پسماند را به صورت جایزه به خود دانشآموزان برگردانیم.
۷- کارکنان مدرسه در مصرف کاغذ صرفهجو باشند تا دانشآموزان هم یاد بگیرند. ضمن اینکه از توصیه به کپی و پرینت گرفتن بیرویه خودداری کنند؛ به ویژه در شرایط کنونی که دانشآموزان به خوبی با فضای مجازی مانوسند.
۸- سازِکار استفاده از کتابهای درسی استفاده شده در کشور راه بیفتد و دانش آموزان ملزم شوند از کتابهایشان به خوبی نگهداری کنند.
۹- صرفهجویی و استفادهی مداوم از وسایل قدیمی را برای دانشآموزان به عنوان یک ویژگی مثبت برجسته کنیم و آنها را از مصرفگرایی نهی کنیم.
۱۰- از طرحهای پژوهشی مربوط به محیط زیست، حمایت ویژهای بشود زیرا ضرورت بسیار بزرگی در شرایط فعلی کشور است.
۱۱- دانشآموزان ملزم شوند که در نظافت مدرسه شرکت کنند.
۱۲- معلمان به آنچه دربارهی حفظ محیط زیست به دانشآموزان آموزش میدهند، عمل کنند.
۱۳- با استفاده از صفحات خورشیدی، بخشی از انرژی مورد نیاز مدرسه تامین شود و کارکرد این صفحات به دانشآموزان آموزش داده شود.
۱۴- اردوهایی مانند بازدید از ادارههای مرتبط با سازمان حفظ محیط زیست، محل دپوی زبالهها، کارخانه بازیافت، محلهای تفکیک زباله و شبیه اینها را برای دانش آموزان تدارک ببینیم.
۱۵- مناسبتهای محیط زیستی را در مراسم صبحگاه، یادآور شویم.
۱۶- حافظان محیط زیست را به مدارس دعوت کنیم تا برای دانشآموزان برنامه برگزار کنند.
۱۷- میان مدرسه، شهرداری و ادارههای وابسته به سازمان محیط زیست، تعامل سازنده برقرار کنیم.
۱۸- دانشآموزان را در برنامههای پاکسازی محیط زیست مشارکت دهیم.
۱۹- با توجه به مشکل تولید شیرابه، از دانشآموزان بخواهیم که به عنوان فعالیت جنبی درس علوم، در خانه یا مدرسه، خشکالهی دامی تولید کنند. خشکالهها را هم هر چند وقت یکبار و در حضور دانشآموزان، به دامداری تحویل دهیم.
۲۰- روز درختکاری را ارج بنهیم و به نام هر دانشآموز، درخت یا گل بکاریم؛ حتی دور از مدرسه. مراقبت از گیاهان را هم به دانشآموزان بسپاریم.
۲۱- در بوفهها از توزیع اقلام خوراکی در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی خودداری کنیم.
۲۲- برای آبیاری درختان، از دانشآموزان بخواهیم که با آب خاکستری جمعآوری شده در آبدارخانه، گیاهان را آبیاری کنند.
۲۳- دانشآموزان ملزم شوند تا زبالهی کمتری تولید کنند؛ مثلا ملزم شوند که به جای آنکه لقمه و میوهشان را در کیسهی پلاستیکی به مدرسه بیاورند، آنها را در ظرف به مدرسه بیاورند.
۲۴- برای کارهای عملی درس هنر، علوم و…، از دانشآموزان خواسته شود که از وسایل کهنه و بدون استفاده و حتی زباله، وسایل جدیدی بسازند.