اولین کارگاه از مجموعه کارگاه های ماهانه مسئولیت اجتماعی با عنوان مسئولیت اجتماعی شرکتی؛ ضرورت امروز موفقیت کسب و کار ، ۳۰ آذر ماه سال جاری برگزار شد.
اولین کارگاه از مجموعه کارگاه های ماهانه مسئولیت اجتماعی
به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی، اولین کارگاه از مجموعه کارگاه های ماهانه مسئولیت اجتماعی با عنوان مسئولیت اجتماعی شرکتی؛ ضرورت امروز موفقیت کسب و کار ، ۳۰ آذر ماه سال جاری برگزار شد.
سرفصل های اصلی کارگاه تحت عناوین زیر می باشد:
مسئولیت اجتماعی شرکتی و توسعه پایدار
مروری بر مفاهیم، ابعاد و مولفه های اصلی مسئولیت اجتماعی شرکتی
معرفی استاندارد ها، دستورالعمل ها و مدل های مطرح در این حوزه
تعریف جامعی از مسئولیت اجتماعی
محمد علی فلاح – مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی و توسعه پایدار در ابتدا این کارگاه به تعریف کاملی از مسئولیت اجتماعی پرداختند.
همچنین در این کارگاه آموزشی برخی از اعضای کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران نیز حضور داشتند.
در دنیای ما تعادلی وجود ندارد
دکتر محمد علی فلاح – مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی و توسعه پایدار در ابتدا با اشاره به اینکه در دنیای ما تعادلی وجود ندارد و در قسمتی از شهر افرادی با درآمد بسیار بالا و در قسمتی دیگر قشری ضعیف زندگی می کنند، گفت:
مبلغ مورد نیاز برای اینکه تمام کودکان جهان تا سال ۲۰۱۰ مدرسه بروند ۹۹۰ میلیارد دلار بود و این مبلغ کمتر از یک درصد چیزی است که سالانه در دنیا برای خرید سلاح خرج میشود.
همچنین ۹۴ درصد ثروت جهان در تملک ۲۰ درصد جمعیت است ۱۵۰ درصد ثروت در اختیار دو درصد جمعیت است، به همین علت است که می گویم در دنیای ما تعادل نیست.
وی در ادامه به مقایسه درآمد شرکت های خصوصی با کشورها پرداخت که در جدول زیر مشخص شده است:
تعریفی از مسئولیت اجتماعی شرکتی
فلاح در ادامه به بررسی و تعریفی از مسئولیت اجتماعی شرکتی پرداخت و بیان کرد:
یک رفتار مسئولانه و اخلاقی در قبال تمامی ذینفعان است و در واقع مسئولیت اجتماعی شرکتی یک رویکرد سازمانی در پرداختن به ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیطی به نحوی که به منافع مردم و جامعه کمک کند.
وی در ادامه مفاهیم دخیل در مسئولیت اجتماعی شرکتی را به ۴ سرفصل اصلی تحت عناوین زیر تقسیم کرد:
حقوق نیروی کار
محیط زیست
حقوق بشر
کاهش فقر
پنج سرفصل اصلی ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکتی
همچنین ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکتی را به پنج سرفصل اصلی شامل رهبری، بازار و صنعت، جامعه، محیط کار و زیست محیطی عنوان کرد.
فلاح همچنین به مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی در ایران پرداخت و اظهار داشت:
در پرسشنامهای که بین ۲۶۳ شرکت عضو اتاق توزیع شد، نتایج زیر به دست آمد:
با توجه به پرسشنامه ها نتیجه گیری می شود:
۱_بهبود در درک و شناخت مفهوم مسئولیت اجتماعی
۲_جایگاه بالای فعالیت های خیریه
۳_وجود دیدگاه کلاسیک به مسئولیت اجتماعی
فلاح همچنین مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی در ایران را به صورت زیر بیان کرد:
۱_وجود الگوی رفتاری مسئولیتپذیر از ابتدای فعالیت تجاری در کشور همانند انصاف، درستکاری، مردم داری، چشم پاکی، میزان بودن ترازو و غیره در فرهنگ کسب و کاری
۲_ عمده تاکید رویکرد سنتی یعنی انجام امور خیریه و مدرسه و مسجد سازی
سیر شکل گیری مسئولیت اجتماعی
فلاح در ادامه به سیر شکل گیری مسئولیت اجتماعی پرداخت و گفت:
دهه ۱۹۵۰:
طرح اولین مبانی مفهومی توسط بوِن
دهه ۱۹۶۰:
توسعه قابل ملاحظه ادبیات توسط نویسندگان مطرح آن دوره
دهه ۱۹۷۰:
توسعه تعاریف و ابعاد آن توسط افرادی همچون کارول
دهه ۱۹۸۰:
توسعه جزئی تعاریف اولیه و تمرکز پژوهشگران بر پژوهش ها و چارچوب های جایگزین
دهه ۱۹۹۰:
عدم ارائه تعریف جدید و ترکیب با تئوری های جدید همچون تئوری ذینفعان، تئوری اخلاق کسب و کار و شهروندی شرکتی
هزاره جدید:
تبدیل مسئولیت اجتماعی شرکتی از یک ایدئولوژی به واقعیت و تعریف به عنوان بعدی مهم در رویه های کسب و کاری و عنصر کلیدی در بقا و موفقیت کسب و کارها
۲ رویکرد مهم نسبت به مسئولیت اجتماعی
فلاح به بیان ۲ رویکرد مهم نسبت به مسئولیت اجتماعی پرداخت :
رویکرد کلاسیک:
میلتون فریدمن ۱۹۶۲ میلادی در عبارات زیر ارائه کرده است:
یک مسئولیت اجتماعی برای سازمانها وجود دارد و آن هم بهرهگیری از منابع موجود و به استفاده از آنها در فعالیتهای برنامهریزی شده جهت افزایش سود است البته تا زمانی که سازمان تحت مقررات تعیین شده فعالیت نمایند ، یعنی رقابت آزاد بدون هیچگونه حیله و فریبی.
مهمترین و اصلیترین مسئولیت اجتماعی هر شرکتی افزایش مداوم سودآوری است.
در این رویکرد توجه صرف به سهامداران و دیدگاهی کوتاه مدت را ملاحظه مینمایید.
رویکرد مسئولیت پذیری:
این رویکرد در دهه ۱۹۷۰ میلادی ارائه شده است و بر اساس آن اهداف اجتماعی همراستا با حداکثر کردن سود قرار نمی گیرد.
صاحبنظران این نظریه به طور خلاصه بر این اعتقادند که دوام سازمان وابسته به حیات جامعه است و سازمان درون دادهای خود را به جامعه وارد میکند بنابراین مسئولیت های اجتماعی سازمان ها همه جانبه و جامع است و شرکت ها باید در حل مشکلات اجتماعی با جامعه همکاری داشته باشند.
مدیران باید نسبت به گروه های تاثیر گذار بر منافع و اهداف سازمان احساس مسئولیت کنند به بیانی دیگر یک بنگاه اقتصادی نهتنها بایستی نسبت به سهامداران و سرمایهگذاران خود احساس مسئولیت کنند بلکه بایستی با همان نسبت به تمام گروههایی که در موفقیت آن سهیم هستند احساس مسئولیت نمایند.
در این رویکرد توجه به ذینفعان و دیدگاهی بلندمدت را ملاحظه می نمایید.
فلاح در ادامه سه مدل مسئولیت اجتماعی شرکتی را بررسی کرد.
بررسی سیر تکامل ایزو ۲۶۰۰۰
مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی و توسعه پایدار همچنین در ادامه این دوره به بررسی سیر تکامل ایزو ۲۶۰۰۰ پرداخت.