آشنایی با مفهوم جدید و جالب CSR که دانستن این موضوعات جدید در سبک زندگی، برای کارمندان، مدیران شرکت های بزرگ و کوچک، فعالان اقتصادی و کلیه دانشجویان ایرانی در کلیه رشته ها و مقاطع تحصیلی، ضروری تصور می شود.
- تعریفی از مسئولیت اجتماعی
به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی،به نقل از شرکت حمل و نقل خلیج فارس مسئولیت اجتماعی شرکت ها (Corporate Social Responsibility) که در ادبیات نوشتاری و گفتاری اقتصاد و مدیریت امروز دنیا به اختصار: CSR شناخته می شود، مقوله ای جدید در مدیریت کسب و کار بوده و ظرف نیم قرن اخیر، همچون مقوله توسعه پایدار (SUSTAINABLE Development ) و کسب و کار سبز (Green Business) یا اقتصاد دیجیتالی (WebEconomie)، در تحلیل روندهای اقتصاد حال و آینده جهان مطرح شده است.
- تنها، خریداران نهایی کالا و خدمات نیستند که از خرید آن، سود یا ضرر می کنند
در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه مانند ایران، مقوله احترام به حقوق مصرف کننده، فقط به مقولات اقتصادی و تخفیف فصلی و سالانه کالا و خدمات مربوط نمی شود و نوع نگاه به حقوق مصرف کننده، از کیفیت کالا و خدمات و کلماتی که مثل OFF روی ویترین مغازه ها دیده می شود، کمی بالاتر است.
در واقع مقوله مسئولیت اجتماعی شرکت ها، تلاش دارد تا این مفهوم مهم و بنیادین را در اقتصاد قرن بیست و یکمی رواج دهد که تنها، خریداران نهایی کالا و خدمات نیستند که از خرید آن، سود یا ضرر می کنند. بلکه دامنه سهامداران و ذی نفعان، بیش از خریداران نهایی است و به همین خاطر، بحث محیط زیست و جامعه نیز به میان کشیده می شود.
- نگاه سه بعدی مسئولیت اجتماعی به کسب و کار ها
مسئولیت اجتماعی معتقد است که دوران نگاه کردن تکبعدی به ترازنامه مالی شرکتها که تنها، سود خالص را ملاک موفقیت و اعتبار شرکت در میان رقبا میدانستند، گذشته است.
به همین خاطر، مسئولیت اجتماعی، به مقوله کسب و کار و ترازنامه مالی شرکتها، به جای نگاه سنتی، نگاهی سه بعدی دارد. این بدان معناست که، مسئولیت اجتماعی برای اعتبارسنجی شرکتها، سود (PROFIT)، جامعه (PEOPLE) و محیط زیست (PLANET) را همزمان در ترازنامه مالی شرکتها و مجموعه رفتارهای اقتصادی بنگاهها، بررسی و لحاظ میکند.
- سودی با رعایت ملاحظات جامعه و محیط زیست
شرکتهایی که خود را حامی توسعه پایدار و اخلاق کسب و کار میدانند، باید سودی را به مخاطبان خود معرفی کنند که در آن، ملاحظات جامعه و محیط زیست هم رعایت شده باشد. بطور مثال اگر سود شرکت بخاطر به کارگیری روشهای جایگزینی و مصرف کمتر بنزین، گازوئیل، کاغذ و برق، کاهش یافته است، این مقوله در تراز نامهها، قید و به مخاطبان اعلام شود.
- نگاه اخلاقی به کسب و کار؛ ماحصل نوع تفکر مسئولیت اجتماعی شرکت ها
در واقع بحث CSR به طور کلی به این مساله توجه دارد که چقدر فعالیت های تولیدی یا خدماتی بنگاه های اقتصادی، حامی محیط زیست، جامعه، اقتصاد پایدار، حقوق برابر کارگران، حقوق انسان ها و حیوانات است.
نگاه اخلاقی به کسب و کار را می توان ماحصل نوع تفکر مسئولیت اجتماعی شرکت ها در دنیای امروز دانست که به نوعی، پرستیژ شرکت ها را در سطوح بین المللی تعریف و تبیین می کند.
- حرف حساب CSR چیست؟
اگر شرکتی، کالا یا خدماتی تولید می کند، این تولیدات، چه اندازه مخرب محیط زیست نبوده است.
چه اندازه یک بنگاه اقتصادی، برابری جنسیتی و تساوی میان کارکنانش را در رفتار سازمانی خود لحاظ می کند.
چه اندازه یک شرکت توانسته آلاینده های زیست محیطی کمتری تولید یا مدیریت کند.
چه اندازه یک شرکت توانسته آلودگی صوتی کمتری را برای همسایگان به ارمغان آورد.
آیا کالا یا خدماتی که یک شرکت تولید کرده است، حقوق دیگر انسان ها در سرزمین های دیگر را نقض کرده است؟
آیا ماحصل فعالیت تجاری یک شرکت در طول یکسال گذشته، با مصرف کاغذ کمتری همراه بوده است؟
چقدر یک شرکت توانسته است تا مدیریت بهینه مصرف گاز و برق و آب را در دستور کارش قرار دهد؟
آیا سودی که به سهامدار پرداخت شده است، حقوق ذی نفعان (مردم) را نقض کرده است یا خیر؟
آیا شرکت توانسته فرهنگ اخلاق مداری را در کسب و کار خود نهادینه کند؟
این شرکت در طول یکسال اخیر برای توسعه فرهنگ شهرنشینی و حمایت از محیط زیست چه گام هایی برداشته است؟
این ۱۰ پرسش، نمونه ای از صدها پرسشی است که CSR بدنبال دریافت پاسخ آن از مدیران ارشد شرکت های تولیدی و خدماتی در سراسر جهان است. CSR در واقع معتقد است که دوران نگاه کردن تک بعدی به تراز نامه مالی شرکت ها که تنها سود خالص و نهایی را ملاک موفقیت و ارزندگی و اعتبار شرکت در میان رقبا می دانیم، گذشته است.
- انتشار گزارش مسئولیت اجتماعی
معمولا شرکت های بزرگ چند ملیتی، سالانه گزارش مسئولیت اجتماعی (CSR Annual Report) را منتشر می کنند تا به مخاطبان خود (اعم از سهامداران یا ذی نفعان) اعلام کنند که فعالیت یکسال اخیر آنها، تا چه اندازه محیط زیست و استانداردهای زیست محیطی و اجتماعی را حمایت کرده و محصول نهایی آنها، عاملی تخریبی برای آینده بشریت نبوده است.
- نیاز به شرکت های با اخلاق
مقوله مسئولیت اجتماعی شرکت ها، مقوله ای اخلاقی و اخلاق مدار در کسب و کار است و تلاش می کند تا به جامعه، دید خوبی درباره کلیات فعالیت شرکت ها در مسائل زیست محیطی، رعایت حقوق شهروندان و جامعه و توسعه پایدار بدهد و به همین خاطر، تا کنون هزاران مقاله و کتاب و سخنرانی درباره این حوزه به زبان های مختلف منتشر شده است.
مسئولیت اجتماعی شرکت ها به عبارتی اخلاق شرکت ها (corporate ethics) است. در هر بخشــی از جامعه، اخلاق یکی از مهم ترین معیارها برای بررسی و قضاوت کردن است. به طوری که اگر ورزشکاری اخلاق ورزشی نداشته باشد، هرچند که خوب بازی کند مورد تحسین و تمجید بزرگان و اجتماع قرار نمی گیرد. شاید اریک کانتونا، فوتبالیست فرانسوی را بتوان مثالی برای این موضوع دانست!
همین بحث در زمینه تجارت نیز وجود دارد که به آن «مسئولیت اجتماعی شــرکت ها» یا CSR می گوینــد.
- مسئولیت اجتماعی شرکت ها
مسئولیت اجتماعی شرکت ها به عبارتی به معنی اخلاق کسب و کار است و به نقشی که شرکت ها در حوزه اجتماعی بر عهده دارند مربوط می شود. کارشناسان بازار بر این باورند که شرکت ها برای اینکه در کســب و کار خود موفق باشند باید مسئولیت خود را در قبال جامعه و تمام کسانی که تحت تأثیر فعالیت های سازمان قرار می گیرند رعایت کنند.
مســئولیت اجتماعی بنگاه ها تمامی جنبه های مدیریتی شرکت را پوشش می دهد و در مورد این اســت که چگونه شــرکت ها، تجارتشان را به روش اخلاقــی انجام دهند و اثر جنبه های اقتصادی، محیطی و اجتماعی حقوق بشــر را در نظر می گیرند.
CSR در ایران
مقوله مسئولیت اجتماعی در ایران، بحث کاملا تازه ای است و حتی در میان شرکتهای بازار سرمایه کشور که سهامدار عام هستند نیز، عرصه بسیار خامی است و در تراز نامهها، فعالیتهای مالی، اقتصادی و فرهنگی آنها به درستی دیده نمیشود.
هرچند فعالیتهای مهمی در جهت اطلاعرسانی و شناخت مسئولیت اجتماعی شرکتها در ایران، صورت گرفته است (مانند برگزاری چهارمین کنگره مسئولیت اجتماعی با مشارکت اتاق بازرگانی تهران و ایران که نماینده سازمان ملل، بهداشت جهانی و یونسکو نیز در این کنگره حضور داشــتند)، ولی هنوز فاصله زیادی با مسئولیت اجتماعی جهانی داریم و همین موضوع ضرورت پرداختن به مسئولیت اجتماعی را در ایران بیشتر نمود میدهد.
تیم تولید محتوای ویکی نیکی در قسمت چهارم از سلسله مقالات «مسئولیت اجتماعی شرکتی و مصادیق موفق آن»، برخی از شرکتهای موفق در زمینه مسئولیت اجتماعی را معرفی کرده است که در ذیل به چند نمونه از آنها اشاره میکنیم :
برای اطلاع رسانی بیشتر و شناخت مسئولیت اجتماعی، در ایران چهارمین کنگره مسئولیت اجتماعی با مشــارکت اتاق بازرگانی تهران و ایران برگزار شد و نماینده سازمان ملل، بهداشت جهانی و یونسکو در این کنگره حضور داشــتند و کنگره مورد استقبال قرار گرفت.
- محک
اخیرا در میان تمامی ان جی اُ های جهان، «محک» ، موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی ایران، چهارم شد. در این رویداد، ۲۴۰ شرکت امریکایی شرکت داشتند و این اتفاق بزرگی بود. در حال حاضر جهان چنین دیدگاهی را به ایران پیدا کرده که در کشوری که اغلب مردم گرفتارند، به گرفتاران کمک می شود.
بودجه ای که برای محک در نظر گرفته شده است، از برخی از وزارت خانه ها بیشتر است. یعنی مردم این چنین از سازمانی که به آن اعتماد دارند، حمایت می کنند و این سازمان هم بدون مرز کودکان را معالجه می کند.
- مثلا شرکت ایران ارقام
به همین ترتیب مســئولیت اجتماعی در ایران در حال جا افتادن است. شــاید بعضی در بودجه سالانه خود مسئولیت اجتماعی را قرار ندهند، ولی کارخانه هایی داریم که نانوشــته یا نوشته، سالانه به موسسات خیریه کمک می کنند.
برخی به طور غیر مستقیم کمک می کنند. مثلا شرکت ایران ارقام، به عنوان هدیه سالانه به کارکنان خود، بسته های کوچک زعفرانی را از یک تولید کننده زعفران که بخشی از سود حاصل از کار خود را به موسسات خیریه پرداخت می کند، خریداری کرده و آن را در اختیار کارکنان و مخاطبانش قرار می دهد.
با این کار، شرکت ایران ارقام که سهامی عام است، از فعالیت های خیریه به طور غیر مستقیم حمایت کرده و با این رفتار سازمانی سبز، به توسعه اخلاق کسب و کار در ایران کمک کرده است. البته نمونه هایی از این دست در کشورمان بسیار است.
- کارخانه تولید آب معدنی مهرآب با برند “دی دی واتر”
این کارخانه تهیه آب معدنی، تحت عنوان شرکت مسئولیت اجتماعی “دی دی واتر”، سود حاصل از فروش خود را صرف امور خیرخواهانه میکند و طی حرکتی مبتکرانه سود فروش هر رنگ متفاوت از آب معدنی را برای هدف خیرخواهانهای خاص، هزینه میکند.نمونه های موفق در مسئولیت اجتماعی مجموعه مهرآب، کلیه درآمد حاصل از فروش محصولات خود را در سه مسیر برای اعطلای فرهنگ، مسئولیت اجتماعی و تعهد به جامعه برای ساختن بهترینها، سرمایه گذاری میکند:
مسیر سبز: سرمایهگذاری در حوزه محیط زیست
مسیر صورتی: سرمایهگذاری در حوزه پیشگیری و تشخیص سرطان بانوان
مسیر آبی: سرمایهگذاری در حوزه کودکان بیسرپرست و بدسرپرست
- شرکت آما؛ بزرگترین شرکت الکترود سازی در ایران
بنیاد خیریه سرور در سال ۱۳۶۲ توسط مهندس اکبر علیزاده راد و با همکاری برادرش مهندس کاظم علیزاده راد٬ به نام و یادبود مادر گرامیشان بانو سرور علیزاده قطاوی با هدف خدمت به سلامت کودکان تاسیس شد. مهندس علیزاده راد که خود بنیانگذار شرکت آما٬ بزرگترین شرکت الکترود سازی در ایران است٬ در سال ۶۱ و پس از فوت پدرش٬ از خواهران و برادر خود برای تاسیس یک موسسه خیریه دعوت کرد و در سال ۱۳۶۲ با حمایت و پشتبانی خانواده خود ـ علیزاده راد و قطاوی ـ و پیگیری های علیزاده٬ موسسه بنیاد خیریه سرور با شماره ۲۵۵۶ به ثبت رسید. این موسسه در سال ۷۵ نیز با تصمیم هیات مدیره به بنیاد تغییر نام داد.
- شرکت باند، گاز و پنبه کاوه
یکی دیگر از مسئولیت اجتماعی شرکتها، تعهد به انجام کارهایی است که حافظ جامعه و ارتقاءدهنده رفاه آن باشد. همچنین از آنجاییکه سازمانها تاثیر عمدهای بر سیستم اجتماعی دارند، فعالیت آنها باید بگونهای باشد که در آن زیانی به جامعه و ذینفعان نرساند، بنابراین مسئولیت اجتماعی با مفاهیمی همچون تعهد و پاسخگویی اجتماعی نیز در ارتباط است.
نمونه های موفق در مسئولیت اجتماعیبه همین دلیل شرکت «باند و گاز و پنبه کاوه» به عنوان بزرگترین و معتبرترین شرکت تولیدی در زمینه تجهیزات یکبار مصرف پزشکی در جهت کاهش زیان به جامعه و ذی نفعان و همچنین در ارتباط با تعهد و پاسخگویی اجتماعی، محصولات استاندارد و با کیفیت بالا تولید کرده و نقش اطلاعرسانی و آگاهی بخشی به سه گروه: مصرفکننده نهائی، مشتری (مسئولین خرید بیمارستانها و درمانگاهها) و کارشناسان سازمانها (موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و اداره کل تجهیزات پزشکی) را در کشور، به عهده گرفته است.
- شرکت آسان موتور
از آنجا که آمار تصادفات رانندگی در ایران عاملی جدی برای آسیبهای روحی، جسمی و اجتماعی کودکان محسوب میشود.نمونه های موفق در مسئولیت اجتماعیشرکت آسان موتور فعال در زمینه تامین نیاز خودروهای وارداتی کشور، در پی انجام مسئولیت اجتماعی خود، با شناسایی کودکان آسیب دیده از حوادث جادهای علاوه بر کمک آنها در زمینه رفع نیازهای تحصیلی، معیشتی و خانوادگی، با ایجاد کمپین خبری “شبدر امید” به افزایش آگاهیهای اجتماعی نسبت به عواقب ناگوار سهلانگاری و بی توجهی در هنگام رانندگی، کمکهای شایانی کرده است.
همچنین این شرکت با دلجویی از کودکان بین ۷ تا ۱۸ سال که والدین خود را در حوادث جادهای از دست دادهاند و کمک به آنها، در کاهش صدمات منفی روحی و روانی تلاش و فعالیت میکند.
- ۶ توصیه
اگر کسب و کاری دارید که برای معرفی اثربخش و گسترده آن به جامعه مخاطبان بالقوه و بالفعل، به دنبال راهکاری هستید، تمرکز بر روی CSR می تواند ارزشمند باشد. ۶ توصیه زیر را در نظر داشته باشید:
۱- بازیافت پسماند: برای جامعه و محیط زیست و رسانه ها و مشتریان و ذی نفعان، اهمیت دارد که بدانند، شرکت شما در تولید کالا و خدمات، پسماند تولید شده را چگونه مدیریت می کند. روی این مقوله کار و برنامه ریزی کنید. مخصوصا برای شرکت های ساختمانی، تولید کنندگان لوازم ساختمانی و شیمیایی، این موضوع راهبردی است.
۲- حقوق کارکنان: برابری جنسیتی در حقوق و دستمزد کارکنان آقا و خانم و فراهم کردن فضای کاری به گونه ای که کارکنان، احساس خوب و خوشی در زمان کار داشته باشند، بخشی از مواردی است که مسئولیت اجتماعی به آن توجه دارد.
۳- ذی نفعان: ذی نفعان خود را دریابید. اگر فعالیت شما سر و صدای زیادی دارد، آلایندگی زیست محیطی دارد، حمل و نقل کالای شرکت شما، مزاحمت هایی برای همسایه ها دارد، به فکر کاهش این موارد باشید و روش های خلاقانه و دستاوردهای خود را در گزارش سالانه منتشر کنید.
۴- فعالیت های خیرخواهانه: روش ایران ارقام را در نظر داشته باشید. یکی از روش های توسعه CSR در شرکت های ایرانی، می تواند مشارکت غیر مستقیم در فعالیت های نیکوکاری در سراسر کشور باشد. کمک به انجمن خیرین مدرسه ساز و همکاری در فعالیت های نیکوکاری، پرستیژ شرکت را در دراز مدت و میان مدت ارتقا می دهد.
۵- کسب و کار سبز: کسب و کار سبز در میان شرکت های ایرانی چه بزرگ و چه بورسی، جدی گرفته نمی شود. اگر شرکتی، خود را موظف به رعایت اصول و الزامات کسب و کار سبز بکند، اعتبار خاصی پیدا کرده و نوعی تبلیغ غیر مستقیم فعالیت های جامعه محور خود را در دستور کار قرار داده است. بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش مصرف کاغذ و کاهش سوخت های فسیلی در فعالیت های روزانه و هفتگی، مبانی کسب و کار سبز شرکت ها را نمایان می کند.
۶– آموزش کارکنان: برای موفقیت در مقوله جدید مسئولیت اجتماعی، باید مدیران و کارکنان، آموزش لازم را ببینند. برای این کار باید شرکت ها هزینه کنند و از مشاوران متخصص و برنامه ریزی حرفه ای این حوزه که تجارب جهانی دارند بهره لازم را برده و خود را موظف به پیاده سازی کسب و کار سبز در راستای تامین منافع عمومی بکنند.
- نمونههای خارجی شرکتهای مسئولیت اجتماعی
سازمانهای سرآمد و پیشرو مسئولیت اجتماعی، به عنوان سازمانهایی پاسخگو، برای شفافیت و پاسخگویی به ذینفعان خود در قبال عملکردشان، روشی بسیار اخلاقی را در پیش میگیرند.
این سازمانها حساسیت و توجه ویژهای به پاسخگویی اجتماعی و حفظ ثبات زیست بوم در حال و آینده دارند و این دیدگاه را ترویج میدهند. فعالیتهای مسئولیت اجتماعی در ارزشهای این سازمانها مشخص شده است و آنها از طریق مراودات روشن با ذینفعان خود، انتظارات و مقررات محلی و جهانی را درک و رعایت کرده و حتی از آن فراتر میروند. نمونههای شناخته شده و موفق شرکتهای مسئولیت اجتماعی عبارتند از:
- Electrolux
الکترولوکس، تولیدکننده بزرگ جهانی در زمینه تجهیزات الکتریکی خانگی و حرفهای است که به عنوان رهبر صنعتی در پایداری شناخته شد.
همچنین این شرکت در رتبه ۱۰۰ فهرست جهانی شرکتهای پایدار جهان قرار دارد.
این شرکت از سال ۲۰۱۳ تاکنون، برنامه صدور گواهینامه برای کیفیت، محیط زیست و بهداشت و ایمنی را اجرا میکند.
- IKEA
پنبه یکی از مهمترین مواد اولیه برای IKEA است و این شرکت میخواهد تمام پنبههای مورد استفاده در محصولات خود را از راه تولید پنبه پایدار تهیه کند.
ابتکار پنبه بهتر (Better Cotton)، به ایکیا کمک میکند تا پیشرفتهای پایدار و گستردهای در کشت پنبه معمولی ایجاد کند، که علاوه بر کاهش اثرات زیست محیطی، سبب کاهش هزینههای تولید برای کشاورزان نیز میشود.
ابتکار پنبه بهتر، سبب میشود تا IKEA، محصولاتی با قیمتهای رقابتی را برای برآورده کردن نیاز مصرفکنندگان خود به بازار ارائه و همچنین به هدف «ارائه محصولات با استفاده از منابع مسئولیت پذیر»، نزدیکتر شود.
- H&M
شرکت معروف «H & M» تولید کننده پوشاک است و تقریبا ۷۰۰ تولید کننده، محصولات آن را تولید میکنند، بسیاری از این تولیدیها در کشورهایی واقع هستند که با مسائلی مانند کودکان کار و ایمنی در محل کار، روبرو هستند.
H & M به طور فعال و مستمر با تامینکنندگان خود به منظور ارتقاء حقوق کارگران و کاهش اثرات زیست محیطی کار میکند و تیم نظارت و بررسی ۷۰ نفره H & M، مطابق با اهداف سازمانی و مسئولیت اجتماعی خود بر فعالیتهای تولیدکنندگان نظارت میکنند.
تجارب جهانی در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکت ها
۱۶ شرکت برتر جهان در زمینه پایبندی به اصول مسئولیت اجتماعی شرکت ها
مجله معروف فوربس، شرکت ها را رتبه بندی کرد و به فهرست ۱۶ شرکت دارای بالاترین درجه CSR رسید. هرقدر از توانمندی های طبیعی کره زمین بیشتر استفاده شود، فرصت و منابع برای نسل آینده جهت استفاده کمتر خواهد شد و این طبعی هم هست.
- گوگل
گوگل، غول جستجوی اینترنت، همچنان در صدر دنیای CSR قرار دارد و نشان می دهد که توانسته بیش از ۷۰ درصد معیارهای فوربس را از آن خود کند. پس از آن، غول نرم افزار دنیا (مایکروسافت) و غول انیمیشن جهان (دیزنی) قرار دارد. شرکت اسباب بازی سازی لگو و دایلمر کرایلسر آلمان و میراث استیو جابز (اپل) در رده های بعدی قرار دارند.
طی چند دهه اخیر توجه جهانیان به بهینه سازی و استفاده درست از منابع طبیعی برای نسل های آینده افزایش یافته است. شرکت های بزرگ جهان اخیرا به مسئولیت های اجتماعی، توجه بسزایی داشته، به طوری که گوگل به مواردی مانند کمک مالی و علمی به مدارس، کمک های خیریه، پاک ســازی و تفکیک زباله ها، کاهش مصرف کاغذ، حمایت از شرکت های کوچک و کاهش مسائل زیست محیطی توجه بسیاری نشان داده است.
- بیل گیتس و همسرش ملیندا/ بزرگ ترین موسسه خیریه جهان
از دیگر موارد این گونه رفتارها می توان به مرد شماره یک مایکروسافت اشاره کرد. بیل گیتس و همسرش ملیندا، در ســال ۲۰۰۰ مسئولیت اجتماعی خود را در این زمینه توسعه دادند و بنیاد خیریه ای ثبت کردند که بزرگ ترین موسسه خیریه جهان است.
یکی از کارهای منحصر به فرد این بنیاد خیریه کمک به ضد بارداری زنان بی بضاعت و بی سرپرســت است. این بنیاد خیریه بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این موضوع داشته و گیتس در تلاش است که علاوه بر امریکا در قاره های افریقا و آسیا نیز این کمک ها را گسترش دهد.
- شرکت انیمیشن سازی Disney
به غیر از شــرکت های فناوری اطلاعات و بزرگان دره سیلیکون، شرکت انیمیشن سازی Disney که یکی از برندهای معــروف این صنعت در دنیا به شمار می رود، برای حفــظ و ارتقای جایگاه خــود در زمینه مسئولیت های اجتماعی، اقدامات گسترده ای انجام داده است.
دیزنــی در زمینه هــای مختلفی از جملــه بهبود وضعیت جامعــه، کمک به آسیب دیدگان از بلایای طبیعی و همچنین محیط زیست تمرکز کرده است.
به طور مثال، دیزنی بعد از زلزله مهیب هائیتی، حضور پررنگی در کمک به زلزله زدگان داشت. از دیگر اقدامات شرکت دیزنی می توان به صرف هزینه های بسیار زیادی برای کاشت نهال در جنگل ها اشاره کرد.
- استارباکس
یکی دیگر از شرکت های معتبر بین المللی که در زمینه فعالیت های خیرخواهانه و بر مدار حفظ دنیا برای آیندگان اقدامات چشم گیری داشته است استارباکس، برند بزرگ قهوه فروشــی در سراسر جهان است.
این شرکت در نخستین گام سعی کرد حجم تولید زباله را کاهش دهد و هم اکنون بر بازیافت آنها تمرکر کرده است. بسیاری از شرکت ها و برندهای بزرگ دنیا با روش های گوناگون سعی در ترویج این ارزش ها در دنیا دارند. از آنجا که بزرگ ترین هدف این شــرکت ها حفظ منابع طبیعی دنیا برای آیندگان است به همین دلیل هر روز روش های خلاقانه تری در این زمینه ابداع می شود.
- راهکارهای عملی برای پیشبرد مسئولیت اجتماعی سازمانها
مسئولیت اجتماعی باید به عنوان یک پایه ثابت در استراتژیهای کسب و کار هر شرکتی وجود داشته باشد و علاوه بر کسب نتایج قابل قبول در بحث اقتصادی و سودآوری، با هدف مفید بودن برای جامعه خود نیز، فعالیت داشته باشند. در نهایت توصیههای کاربردی زیر به عنوان راهکارهای عملی برای پیشرفت و پیشبرد مسئولیت اجتماعی شرکتها، ارائه میگردد :
سازمانها باید به مفهوم مسئولیت اجتماعی به عنوان یک فرصت برای پیشرفت و پیشبرد اهدافشان نگاه کنند.
مسئولیت اجتماعی، گزینههایی برای رشد و پایداری بیشتر جامعه ارائه میدهد. بنابراین، سازمان باید در آگاهیبخشی این مفهوم، برنامههای مستمر آموزشی داشته باشند. چراکه افزایش آگاهی درباره مزایا و نقش حیاتی مسئولیت اجتماعی سازمانها، در بهبود رقابتپذیری و ارتقای استانداردهای اجتماعی آنها نیز مؤثر خواهد بود.
آموزشها در حوزه مسئولیت اجتماعی سازمانها، باید هم برای مدیران ارشد و هم برای کارکنان سازمان، طراحی و اجرا و در تمام سطوح سازمانی بکار گرفته شود. کارکنان باید به طور جدی در مباحث مرتبط با این مفهوم شرکت کنند. زیرا آنان رابط بین سازمان و محیط اطراف خود هستند؛
مدیران سازمانهای صنعتی و خدماتی باید بدانند که سرمایهگذاری روی آموزش این مفهوم برای کارکنان، میتواند به سودآوری در بلندمدت منجر شود. در حقیقت سرمایهگذاری روی مسئولیت اجتماعی، همان سرمایهگذاری در پایداری و رقابتپذیری در هر شرکتی است.
انتهای پیام////