رسانه مسوولیت اجتماعی:حمید محمدیرفیع معاون توسعه سرمایههای انسانی و مسوولیت اجتماعی فولاد سنگان درگفت وگویی به نقش مسئولیت اجتماعی . دلیل اهمیت آن در سازمان ها پرداخته که شرح کامل آن را در ادامه مطلب میخوانید:
درباره نقش مسوولیت اجتماعی و دلیل اهمیت آن در سازمانها توضیحاتی ارائه فرمایید.
مسوولیتهای اجتماعی سازمانها (CSR) به مجموعهای از اقدامات و استراتژیها گفته میشود که به منظور ایجاد تأثیر مثبت بر جامعه و محیط زیست در کنار دستیابی به اهداف اقتصادی و مالی انجام میگیرد.
امروزه دیگر برتری عملیاتی یا مالی به تنهایی برای شرکتها نمیتواند مزیت رقابتی ایجاد کند و سازمانها باید مسائل اجتماعی و محیط زیستی را هم در نظر گرفته و تلاش نمایند در این زمینهها هم به مزیت رقابتی دست یابند.
در حقیقت، در دنیای کسبوکار امروز حتی مشتریان نیز همگام با سایر ذینفعان، نسبت به رعایت مسائل محیط زیستی و اجتماعی و مسوولیتهایی که سازمانها در این حوزهها به عنوان یکی از شهروندان جامعه بر عهده دارند حساس هستند.
عصر حاضر زمانی است که ذینفعان از شرکتها و سازمانها انتظار دارند که مسوولیتپذیر باشند و در فعالیتها و عملیات خود نسلهای آینده را نیز در نظر داشته باشند.
اهمیت دادن سازمانها به نسلهای بعدی در انجام فعالیتها و نیز مصرف منابع، گامی اساسی در جهت رسیدن به توسعه پایدار در زمینههای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی بوده و نشانگر تعهد سازمان به اقتصاد جهانی پایدار است.
در همین راستا، با توجه به گسترش صنایع و افزایش مصرف بیرویه منابع طبیعی، تولید و انتشار آلودگیهای ناشی از فعالیتهای انسانی و صنعتی، پیشگیری از تخریب محیط زیست به اولویت اصلی برنامه توسعه دولتها تبدیل شده است.
علاوه بر این نقش مسوولیتهای اجتماعی در سازمانها شامل موارد زیر است:
۱- تقویت شهرت و اعتبار: سازمانهایی که متعهدبه مسوولیتهای اجتماعی خودهستند، معمولاً از اعتبار بیشتری برخوردارند. این موضوع میتواند به جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی کمک کند.
۲- جذب و نگهداشت استعدادها: کارمندانی که به ارزشهای اجتماعی و محیطزیستی اهمیت میدهند، تمایل بیشتری به کار در سازمانهایی دارند که به مسوولیتهای اجتماعی خود پایبند هستند. این امر میتواند به افزایش رضایت شغلی و کاهش نرخ ترک شغل کمک کند.
۳- افزایش وفاداری مشتری: مشتریان به طور فزایندهای به انتخاب برندهایی علاقهمند هستند که به مسائل اجتماعی و زیستمحیطی توجه دارند. این باعث افزایش وفاداری و تعهد مشتریان به برند میشود.
۴- کاهش ریسکها: سیاستهای مسوولیت اجتماعی میتوانند به شناسایی و کاهش ریسکهای مرتبط با مسائل اجتماعی و زیستمحیطی کمک کنند و از بحرانهای احتمالی جلوگیری نمایند.
۵- توسعه پایدار: سازمانها با پذیرش مسوولیتهای اجتماعی میتوانند به توسعه پایدار کمک کنند و از تخریب محیط زیست جلوگیری نمایند.
۶- ایجاد همکاری با ذینفعان: مسوولیتهای اجتماعی به سازمانها کمک میکند تا با جوامع محلی، دولتها و دیگر ذینفعان همکاری کنند و روابط مثبتتری برقرار نمایند.
۷- نوآوری و رقابت: سازمانهایی که مسوولیتهای اجتماعی را در نظر میگیرند، میتوانند درپی نوآوریهایی باشند که نه تنها به بهبود فرآیندها و محصولات کمک میکند، بلکه به حل مسائل اجتماعی نیز منجر میشود.
در نهایت، مسوولیتهای اجتماعی نه تنها به نفع جامعه بلکه به نفع خود سازمانها نیز است، به طوری که میتواندبه عنوان یک مزیت رقابتی مؤثر عمل کند.
جایگاه مسوولیتهای اجتماعی در شرکت فولاد سنگان و سند توسعه پایدار منطقه چیست؟
شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان همــواره پاسخگوی ذینفعان خودبوده و بـرای مسوولیتهای خـود نسـبت بـه جامعه و بهطور ویـژه جامعه محلی اهمیت بالایی قائل اسـت.
از همین ر و اسـت کـه ایـن شرکت از آغـاز فعالیـت بـا یک نگاه بلندمدت و پایدارمحور، در راستای ایفای نقشـی مفید در اقتصاد، جامعه و محیط زیست گامهای اساسی برداشـته اسـت و بـا مد نظر قـرار دادن منافع همـه ذینفعان، برنامهریزیها و اهـداف کلان خود را در هفت حوزه بـه نحوی تدویـن و محقق مینماید کـه نسبت بـه اثرات مفید و سـودبخش کوتاهمدت و بلندمدت اقداماتش در اقتصاد، جامعه و محیط زیست؛ اطمینان کسب نمایـد.
شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در هفت حوزه جایگاه مسوولیت اجتماعی خود را تعریف کرده است:
۱- توسعه پروژههای زیرساختی شامل:
مشارکت در طرح انتقال آب دریای عمان به استان خراسان رضوی
راهسازی و آبرسانی به روستاهای محروم شهرستان
کمک به توسعه زیرساخت شهرخواف (احداث پل-پایش تصویری)
مشارکت در پروژه راهسازی (سنگان-خواف-رشتخوار-تربت حیدریه)
مشارکت در پروژههای توسعه مسکن
۲- توسعه آموزش و مهارت شامل:
مدرسهسازی
تهیه کتب درسی و ملزومات آموزشی
برگزاری دورههای توانمندسازی و مهارتافزایی
تجهیز مراکز آموزشی (فنی و حرفهای-آموزش و پرورش-مدارس و …)
۳- توسعه اقتصادی و اشتغالزایی شامل:
مطالعات پژوهشی جامع آبادانی و پیشرفت شهرستان خواف
حمایت از اشتغالزایی و صندوقهای خرد روستایی
۴- توسعه امور خیرخواهانه و معیشتی شامل:
حمایت از آزادی زندانیان-گلریزان
حمایت از ادارات شهرستان (خرید تجهیزات و …)
کمک به توسعه امنیت منطقه
کمکهای خیریه و مومنانه (بهزیستی-کمیته امداد-تامین بستههای معیشتی خانوادههای نیازمند، جهیزیه و …)
۵- توسعه و بهبود محیط زیست شامل:
مشارکت در حفظ و توسعه محیط زیست منطقه (درختکاری، کمک به حفظ و تکثیر گونههای جانوری در معرض خطر، احیای زیستبومهای آسیبدیده و …)
اقدامات انجام شده در راستای توسعه محیط زیست، بهینهسازی مصرف انرژی و منابع طبیعی، تولید انرژیهای پاک در سازمان
۶- توسعه و ارتقاء فرهنگی و آرمان مذهبی شامل:
مشارکت در برگزاری مراسمهای فرهنگی، ملی، مذهبی
کمک به نهادهای مذهبی و انقلابی (نوسازی-بهسازی-خرید تجهیزات و …)
مشارکت در برگزاری فعالیتهای اردویی-جهادی
۷- توسعه و ارتقاء سلامت جسم و روان شامل:
مشارکت در توسعه و ارتقای فعالیتها و مسابقات ورزشی
همکاری در توسعه و ارتقای سلامت (مرکز ارتقاء سلامت-خرید تجهیزات و لوازم پزشکی-آمبولانس و …)
۳- چه ارتباطی بین عمل بین مسوولیت اجتماعی شرکت و جامعه وجود دارد و چه بازخوردی داشته است؟
توجــه بــه زیســتبوم ســازمانی و پاســخگویی و احســاس مسـئولیت در قبـال جامعه، نیازمنـد تعاملـی همهجانبـه بـا ذینفعان اسـت. امروزه بیـش از هـر زمـان دیگـر شـاهد تغییــر نــگاه بــه شــرکتها از موجودیتــی صرفــاً سازمانی بــه پدیــده شــهروند شــرکتی هســتیم. مسوولیتپذیری اجتماعــی تعهــدی اســت کــه شــرکتها در برابــر جامعــه و سـایر ذینفعان دارنـد.
با توجه به تغییر نقش شرکتها از بنگاههای صرفاً اقتصادی و تولیدی به شهروندان خاص تحت عنوان شهروند شرکتی، نقش مسوولیتهای اجتماعی برجستهتر از گذشته میباشد. از همین رو است که عمل به مسوولیتهای اجتماعی و رفع نیازهای جامعه محلی و ملی و دغدغهمندی درخصوص رفع مشکلات جامعه، یکی از جنبههای مهم در رویکرد پایداری ما است.
همچنیــن بــا توجــه بــه ایــن نکتــه کــه مسوولیتپذیری اجتماعــی، یکــی از ار زشهــای اساســی ماســت. شــرکت فـولاد سـنگان در طـی فعالیـت خـود اقدامـات و طرحهـای متنوعــی را در راســتای مســوولیتهای اجتماعــی خویــش بــه اجــرا رســانده اســت و بــه همیــن علــت ایــن شــرکت از طریق نظرسنجی از جامعه (که به طور سالیانه انجام میگردد)، به بررسی تأثیر فعالیتهای مسوولیتهای اجتماعی خود در سطح منطقه اقدام مینماید.
نتایج حاصل از این نظرسنجیها که در ابعاد مختلف ذیل صورت میپذیرد، نشان دهندهی رضایت بالای مسوولان و شهرواندان از فعالیتهای CSR شرکت فولاد سنگان میباشد؛ و موجب توســعه همهجانبــه و پایدار منطقه گردیــده اســت.
برخی از ابعاد مورد سنجش در نظرسنجی از جامعه:
رضایت کلی جامعه (درصد)
رضایت کلی مسوولان (درصد)
رضایت کلی شهروندان (درصد)
رضایت از تصویر بیرونی و خوشنامی (درصد)
رضایت از پیامدهای اجتماعی (درصد)
رضایت از تأثیرگذاری بر اقتصاد منطقه و استان (درصد)
رضایت از اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم در منطقه و استان (درصد)
رضایت از پیامدهای زیستمحیطی (درصد)
رضایت از ایجاد فرصتهای برابر و گوناگونی (درصد)
رضایت از حمایت از فعالیتهای فرهنگی، آموزشی، علمی، درمانی و .. (درصد)
رضایت از حمایت از توسعه زیرساختهای عمرانی منطقه و استان (درصد)
منبع: می متالز