نقش تعیین کننده کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران در ترویج مسئولیت اجتماعی
«رسانه مسئولیت اجتماعی»-مجید جمشیدی:یکی از نهادهایی که در سال های اخیر نقش مهمی در نهادینه کردن و تقویت مفهوم مسئولیت اجتماعی در ایران داشته اتاق بازرگانی ایران و به صورت ویژه کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران بوده است.در این زمینه حضور دکتر محمود اولیایی به عنوان رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران […]
«رسانه مسئولیت اجتماعی»-مجید جمشیدی:یکی از نهادهایی که در سال های اخیر نقش مهمی در نهادینه کردن و تقویت مفهوم مسئولیت اجتماعی در ایران داشته اتاق بازرگانی ایران و به صورت ویژه کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران بوده است.در این زمینه حضور دکتر محمود اولیایی به عنوان رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران و رویکردی که در پیش گرفتند درترویج و تأثیرگذاری مفهوم مسئولیت اجتماعی در کشور تعیین کننده بوده است.
در مرحله نخست کمیسیون مسئولیت اجتماعی تلاش کرد از نخبگان و کارشناسان در زمینه مسئولیت اجتماعی، مسائل اجتماعی و کسانی که به هر دلیلی می توانستند نقش تأثیرگذاری در این زمینه داشته باشند دعوت به همکاری کرد که این همکاری به شکل های مختلف تاکنون ادامه داشته است.
حضور نخبگان و ارائه دیدگاه های کارشناسی در زمینه مسئولیت اجتماعی باعث شد مفهوم مسئولیت اجتماعی به صورت جدی در دستور کار نهادها و سازمان های مختلف قرار بگیرد. این در حالی بود که تا پیش از این دوره کمیسیون مسئولیت اجتماعی بسیاری از نهادها و سازمان ها نسبت به مفهوم مسئولیت اجتماعی و کارکرد آن بی توجه و یا کم توجه بودند.
نکته دیگری که در این زمینه وجود داشت حضور کارشناسان و نخبگان حوزه مسئولیت اجتماعی در رویدادهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی در استان تهران و سایر شهرهای کشور مانند شیراز و کرمان بوده است.
جلسات کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی به صورت ماهانه و با حضور اعضا و کارشناسان در موضوعات مختلف و با دعوت از مسئولان مرتبط وزارتخانه ها و نهادهای مختلف برگزار می شد. در طول برگزاری این جلسات فرصت ها و چالش های پیش روی هر کدام از وزارتخانه ها و نهادها به صورت تخصصی مورد بحث و بررسی قرار می گرفت.
در جریان این نشست ها دیدگاه های کارشناسان مختلف مطرح می شد و از سوی دیگر زمینه ارتباطی بین کمیسیون مسئولیت اجتماعی و به صورت کلی اتاق بازرگانی با وزارتخانه ها و نهادهای مختلف در زمینه مسئولیت اجتماعی ایجاد می شد که این ارتباط دوطرفه تا حدود زیادی به فراگیر شدن مفهوم مسئولیت اجتماعی در بین نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی تأثیرگذار بود.
در چنین شرایطی کمیسیون مسئولیت اجتماعی به محور هماهنگی بین بنگاه های اقتصادی در زمینه مسئولیت اجتماعی و همکارهای مشترک در راستای ترویج و گسترش مسئولیت اجتماعی تبدیل شد.بسیاری از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی با توجه به رویکردی که کمیسیون مسئولیت اتاق بازرگانی در پیش گرفته بود نسبت به مفهوم مسئولیت اجتماعی علاقه مند شدند و پس از مدتی به همکاری با اتاق بازرگانی پرداختند.
از سوی دیگر کمیسیون مسئولیت اجتماعی به تریبونی برای کارشناسان و نخبگان حوزه مسئولیت اجتماعی تبدیل شده بود که در این تریبون می توانستند دیدگاه های کارشناسی خود را به گوش مسئولان تصمیم گیر و همچنین افکار عمومی جامعه برسانند.
برگزاری جلسات کمیسیون مسئولیت اجتماعی به شکلی منظم تا قبل از پاندومی کرونا برقرار بود اما در شرایط کرونا و با تدبیر ریاست کمیسیون برگزاری جلسات لغو نشد و بلکه جلسات با نظم گذشته به صورت مجازی ادامه پیدا کرد.این در حالی بود که برگزاری جلسات در شرایط پاندومی کرونا در کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران نه تنها عزم جدی اعضای کمیسیون را برای ادامه فعالیت در این عرصه نشان می داد بلکه منشأ اقدامات موثری در زمینه کمک رسانی به بیمارستان ها و افراد نیازمند در دوران کرونا شد.رویکردی که به خوبی مدیریت بحران را در کمیسیون مسئولیت اجتماعی در لحظات سخت نشان می داد.
رویکرد دیگری که کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی در سال های اخیر در پیش گرفته است ایجاد بستر و فضا برای تبادل تجربیات و دانش در زمینه مسئولیت اجتماعی در بین نهادها و ارگان های مختلف بود.در چنین فضایی بود که بسیاری از مدیران شرکت ها و بنگاه های اقتصادی با حضور در جلسات کمیسیون مسئولیت اجتماعی تجربیات و اقدامات خود را در زمینه مسئولیت اجتماعی مطرح کردند که مورد نقد و بررسی کارشناسان و اعضای کمیسیون مسئولیت اجتماعی قرار گرفت. به عنوان مثال مدیرعامل پتروشیمی نوری به عنوان یکی از شرکت های تأثیرگذار در زمینه نفت کشور با حضور در یکی از جلسات کمیسیون مسئولیت اجتماعی تجربیات خود را در زمینه فعالیت های مسئولیت اجتماعی ارائه داد که مورد استقبال اعضای کمیسیون قرار گرفت.
در جلسه دیگری آقای خسرو رفیعی رئیس انجمن روابط عمومی ایران در کمیسیون مسئولیت اجتماعی حضور پیدا کردند و با توجه به نقشی که روابط عمومی ها می توانند در زمینه ترویج و تقویت مسئولیت اجتماعی ایفا کنند به ارائه دیدگاه های خود در این زمینه پرداخت.
نکته مهم در این زمینه نقش کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران در این دوره در شکل گیری و برگزاری این جلسات و پل ارتباطی بود که بین نهادهای مختلف ایجاد شده بود.
اتفاق دیگری که در این دوره رخ داد کمک کمیسیون و دعوت از کارشناسان و نخبگان در راستای تدوین سند استاندارد مسئولیت اجتماعی کشور بود.در این زمینه کارشناسان کمیسیون مسئولیت اجتماعی دیدگاه های خود را درباره چشم انداز سند استاندارد مسئولیت اجتماعی و چالش ها و فرصت های پیش رو ارائه دادند که زمینه شکل گیری برخی از ایده های سند استاندارد مسئولیت اجتماعی شد.
نکته دیگری که در این دوره باعث تقویت و ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی در بین شرکت ها و بنگاه های اقتصادی شد معرفی شرکت ها و بنگاه های مسئولیت پذیر بود. این رویکرد باعث ایجاد رقابت بین شرکت ها و بنگاه های اقتصادی برای فعالیت بیشتر در زمینه مسئولیت اجتماعی شد. در چنین فرایندی بسیاری از شرکت ها برای ارتقای فعالیت های خود در زمینه مسئولیت اجتماعی تلاش کردند دانش خود را در این زمینه افزایش بدهند و از سوی دیگر از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنند.
بدون تردید این روند به تقویت مفهوم مسئولیت اجتماعی در کشور کمک زیادی کرد و بسیاری از بنگاه های اقتصادی را با مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی درگیر کرد.
از سوی دیگر کمیسیون مسئولیت اجتماعی زمینه ارتباط نهادهای مختلف را برای توسعه مفهوم مسئولیت اجتماعی به وجود آورد. نمونه بارز آن ایجاد ارتباط بین وزارت بهداشت و صنعت پتروشیمی کشور و همچنین دانشگاه علوم پزشکی و سازمان محیط زیست بوده است.
توجه به محیط زیست و برگزاری جلسات با نخبگان و کارشناسان محیط زیست در زمینه مسئولیت اجتماعی از جمله اتفاقات مهم دیگری بود که در دوران ریاست دکتر محمود اولیایی بر کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران صورت گرفت. در سلسله نشست هایی که در این زمینه برگزار شد زمینه آشنایی بسیاری از نهادها و وزارتخانه ها و همچنین شرکت ها و بنگاه های اقتصادی با اصول مسئولیت اجتماعی و محیط زیست فراهم شد که منشأ خدمات موثری در این زمینه بود.