سید هادی شیرازی دبیر جامعه تورگردی ایران درگفت وگو با«رسانه مسئولیت اجتماعی»:
جامعه تورگردی ایران یکی از اصنافی است که رابطه مستقیمی با «مسئولیت اجتماعی» دارد. صنعت گردشگری و تورگردی زنجیرهای از خدمات و کالاهایی همچون هتل، رستوران و مسائل حمل و نقل را شامل میشود که مسئولیت اجتماعی در همه این مسائل نقش دارد.به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی نقاط ضعف و قوت مسئولیت اجتماعی در تورگردی ایران«رسانه مسئولیت اجتماعی» با سید هادی شیرازی دبیر جامعه تورگردی ایران گفت وگو کرده که در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید.
*مسئولیت اجتماعی در تورهای گردشگری چگونه ظهور و بروز پیدا می کند؟
صنعت گردشگری و تورگردی گستره وسیعی دارد که همه کشور را در بر می گیرد.این گستره به خصوص در مناطق محروم که از پتانسیل گردشگری برخوردار هستند وجود دارد. تورهای گردشگری تلاش می کند این نقاط محروم را به مکردم بشناساند و با تقویت پتناسیل های محلی به سود مردم آن محل مسئولیت اجتماعی خود را انجام بدهد.تروهای گردشگری در راستای مسئولیت اجتماعی بسترهای اقتصادی مناطق مختلف گردشگری را تقویت می کنند که سود اقتصادی آن نصیب مردم خواهد شد.تأثیر تورهای گردشگری تنها اقتصادی نیست و بلکه جنبه های اجتماعی نیز دارد. تورهای گردشگری با رعایت کردن استانداردهای جهانی در زمینه گرشگری بسترهای اجتماعی و جمعی صنعت گرشدگری هرمنطقه را نیز تقویت می کنند.با این وجود مطابق آماری که جامعه تور گردانان ایران از نیروی انتظامی دریافت میکند، آمار گردشگران ورودی به ایران در طول این۱۰ ماه نخست سال۹۸، برابر با آمار کل گردشگران ورودی سال ۹۷ بوده است. دلیل آن نیز این بوده که از اول سال ۹۸ به دلیل افت ارزش پول ملی کشور در مقایسه با دیگر کشورها، استقبال گردشگران خارجی بهخصوص کشورهای همسایه و در رأس آنها عراق، برای بازدید مناطق دیدنی ایران و توریسم سلامت افزایشیافته است.پس از بحران کرونا صنتع گردشگری در ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان با چالش های گسترده ای مواجه شده است.
*آیا در شرایطی که صنعت گردشگری و تورگری در ایران با چالش های ناشی از بحران کرونا مواجه شده مسئولیت اجتماعی نسبت به تورگری و گردشگری جدی تر از گذشته شده است؟
هنگامی که یک تور برای گردشگر خارجی تعریف میشود، زنجیرهای از خدمات و کالاهایی همچون هتل، رستوران و مسائل حمل و نقل را شامل میشود که مسئولیت اجتماعی در همه این مسائل نقش دارد. از سوی دیگر که قیمت تمامی آنها از تورم کشور تاثیر میگیرد. زمانی که افزایش قیمت در تمامی این موارد رخ میدهد اما قیمت ارز متناسب با آن افزایش نمییابد، اتفاقی که میافتد این است که تورهای سفر به ایران در خارج از کشور دائم در حال گران شدن است و از ظرفیتهای جذب گردشگر و درآمدزایی کاسته میشود. ثابت ماندن نرخ ارز تبدیل به معضلی شده است که نه تنها از این راه به گردشگری ایران ضربه میزند، بلکه دیگر صنایع کشور که صادرات دارند نیز در معرض تهدید واقع هستند و این پدیده سم مهلکی برای آنان است.به همین دلیل رسیدگی به وضعیت ارز در راستای مسئولیت اجتماعی است که مسئولان باید به صورت جدی آن را دنبال کنند. البته مسئولان تا آنجا که امکان داشته در بحران کرونا از صنعت گردشگری و تورگردی حمایت کرده اند. با این وجود این حمایت ها برای از بین بردن چالش های کنونی کافی نیست. گردشگری که می خواهد به یک کشور وارد شود چند شاخص از جمله امنیت،مسئولیت اجتماعی ارکان مختلف گردشگری و قیمت برای او مهم است.به همین دلیل نیز تقویت مسئولیت اجتماعی می تواند در رونق صنعت گردشگری و افزایش سود در این قسمت تأثیرگذار باشد.
*راهکار شما برای تقویت مسئولیت اجتماعی در صنعت گردشگری ایران چیست؟
واقعیت این است که ما در کشورهای دیگر، بازاریابی انجام داده ایم اما علت اصلی افزایش تعداد گردشگران ورودی، همین گردشگرانی هستند که به کشور خودشان برمی گردند. وقتی خاطرات خودشان را برای خانواده ها و دوستان خودشان تعریف می کنند، دیگران ترغیب می شوند که به ایران بیایند وگرنه ما تبلیغات قابل توجهی برای جذب گردشگر خارجی نداشته ایم.علت اصلی ایجاد این خاطره خوب نیز مسئولیت اجتماعی مردم و ارکان گردشگری ایران با توریست های خارجی بوده است که خاطره خوبی برای آنها ایجاد کرده است.به همین دلیل بنده معتقدم مسئولیت اجتماعی چهره موجه تر و بهتری از ایران در صنعت گردشگری به مردم جهان ارائه می کند.
اگر بخواهیم با دنیا حرکت کنیم باید مسئولیت اجتماعی در ارکان مختلف صنعت گردشگری را تقویت کنیم. این در حالی است که هنوز برکات و دستاوردهای گردشگری برای کل کشور ملموس نشده است. گردشگری صنعتی است که در کشور پراکندگی دارد و مخصوص مرکز نیست و بلکه همه کشور از آن بهرهمند میشوند. کشورهای دیگر به فهم این مساله رسیدهاند. در روزهای اول بحران کرونا مسوولان گفتند پس از رفع بحران بسته تشویقی برای سفر خواهند گذاشت که خیلی خوب است اما بهتر است این بسته توسط دولت های مختلف در اختیار کل گردشگران دنیا قرارگیرد. در بسته تشویقی میتوان قیمتهای مناسبتری ارایه کرد و برخی موانع گردشگری ورودی را پله پله رفع کرد تا در دوره پساکرونا بتوانیم جذب گردشگر داشته باشیم .ما هم آمادگی همفکری با دولت در این زمینه را داریم.