در جهان امروز یکی از مهمترین و کلیدی ترین سرمایه های هر سازمان، که به افزایش اعتماد عمومی و بهبود جایگاه برند و ارزش ویژه آن کمک میکند؛ سرمایه اجتماعی است. شاید بتوان گفت که در قلب این سرمایه اجتماعی، استراتژیها و رویکردهایی قرار دارد که سازمان در قبال مسئولیت اجتماعی خود اتخاذ میکند.
به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی ، دکتر ناصرالدین اسلامی فرد، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بیمه رازی در یادداشت خود آورده است : مسئولیت اجتماعی به خصوص در شرایط کنونی که همراه با بحرانهای متفاوتی مانند شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، شرایط زیست محیطی و فراگیری کووید۱۹ است، از اهمیت بیشتری نسبت به سالهای گذشته برخوردار است.
این مهم در راس سازمان و توسط مدیریت ارشد راهبری و جایگاه یابی گردیده و روابط عمومی با توجه به ماهیت و حیطه وظایف تعریف شده به عنوان پایگاه قدرت ارتباطات درون و برون سازمانی دوشادوش و در کنار مدیریت ارشد در جهت پیاده سازی آن حرکت میکند. اگر بخواهیم نقش روابط عمومی در مسئولیت اجتماعی سازمان را مطرح کنیم باید در نظر بگیریم که این بخش در مرحله اول به عنوان مشاور مدیریت ارشد جهت طراحی تصویر شرکت در نزد مخاطبان و عموم جامعه، پیشنهاد دهنده پذیرش مسئولیت اجتماعی و حیطه ورود به آن محسوب شده و آغازگر این جریان است .
در واقع وظیفه روابط عمومی این است که با شناسائی و طراحی نیمرخ جامعه هدف و علایق و ترجیحات ذینفعان، به طراحی نقشه راهی بپردازد که سازمان در مسیر مسئولیت اجتماعی در آن گام برمیدارد. ملزومات این مرحله عملکردی هوشمندانه همراه با ابتکار و نوآوری است که هویت شرکت را بهبود بخشیده و در دنیای رقابت نیز مزیت رقابتی شرکت را تعریف میکند.
در مرحله بعدی ایجاد نگرش مشترک در سازمان و سرمایه انسانی، نسبت به مسئولیت اجتماعی از طریق رسانه های داخلی بر عهده روابط عمومی است . در حقیقت برای پیاده سازی این امر، الزامی است که CSR به عنوان یکی از ارزشهای اخلاقی ، اصلی و حرفه ای مطرح گردد.
در مرحله نهایی انتقال این ارزش به جامعه از طریق رسانه های عمومی و بهبود تفکر عمومی در زمینه عملکرد سازمان نیز بر عهده روابط عمومی قرار دارد تا با پاسخگوئی شفاف و صادقانه و ایجاد تعاملی سازنده، نگاه عمومی به سازمان به عنوان یک نهاد اجتماعی همگام با منافع جامعه را جایگزین سازمان به عنوان یک بنگاه صرفا اقتصادی و نه اجتماعی نماید.
میتوان به یقیین ادعا کرد که روابط عمومی نقطه ثقل سازمان در پیشبرد مسئولیت اجتماعی، افزایش سرمایه اجتماعی و هدایت منافع جامعه در سطوح مختلف است . لازم به ذکر است که در تمام این مراحل حمایت و همراهی مدیریت ارشد، مهم ترین رکن در موفقیت روابط عمومی در پیاده سازی CSR در سازمان به حساب می آید.