رسانه مسئولیت اجتماعی:به مناسبت هفته محیط زیست و روز محیط زیست، رسانه، آموزه های دینی ، مسئولیت اجتماعی همگانی و خانواده مدیر مسئول رسانه مسئولیت اجتماعی در یادداشتی به نقش مسئولیت اجتماعی درحفظ محیط زیست و توسعه پایدارپرداخته است که درادامه میخوانید:
مسئولیت اجتماعی و محیط زیست گلوگاه زنجیره توسعه پایدار
سید رضا جمشیدی در یادداشت خود آورده است:
مسئولیت اجتماعی و محیط زیست دو حلقه تعیین کننده در زنجیره توسعه پایدار به شمار می رود. مسئولیت اجتماعی را میتوان به مفهوم مجموعه رفتارها و تصمیماتی مبتنی بر ارزشهای مورد پذیرش اجتماع تعبیر کرد که در آن تصمیمگیران و اثرگذاران به گونهای عمل و رفتار میکنند که علاوه بر تامین منافع خود، شرایط را برای بهبود و ارتقای سطح رفاه جامعه نیز فراهم میسازند.
این مسئولیت ابعاد و جنبههای مختلف و متنوعی دارد؛ اما نخستین جنبهای که پس از مطرح شدن این مفهوم به ذهن میرسد مفهوم محیط زیست و تلاش برای حفظ آن است.
احساس مسئولیت در برابر محیط زیست و جلوگیری از هرگونه رفتار مخرب که به تضعیف و آسیب به آن منجر شود از سمت سهگانه سیاستگذار (دولت)، بخش خصوصی (بنگاهها و فعالان اقتصادی یا عرضهکنندگان کالاها و خدمات) و مردم (مصرفکنندگان) قابل بحث است.
سه عاملی که هر یک به نحوی با رفتار و عملکرد خود میتواند وضعیت محیط زیست را تحت تاثیر قرار داده و شرایط آن را مبتنی بر این رفتارها تعیین کند.
این سه عامل که روابط متقابلی نیز با یکدیگر داشته و از یکدیگر تاثیرپذیر و بر هم تاثیرگذار هستند شرایط گذشته، حال و آینده محیط زیست یک کشور را ساخته و روند آن را تعیین میکنند.
این در حالی است که اجزای اصلی مسئولیت اجتماعی زیست محیطی، حذف زباله، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ، به حداکثر رساندن بهره وری و مصرف بهینه انرژی و به حداقل رساندن شیوه هایی است که ممکن است بر استفاده از منابع طبیعی در نسلهای آینده تأثیر منفی بگذارد.
عوامل موثر در حفظ و بقای محیط زیست
به نظر می رسد تولیدکنندگان و صنعتگران اغلب از این غافلند که با تغییر درست روش های تولید، استفاده صحیح از منابع و انرژی، تولید محصولات قابل بازیافت، استفاده مسئولانه از منابع مانند مواد بازیافت شده، به حداقل رساندن ضایعات، مدیریت درست پسماندها، استفاده صحیح از منابع آب، استفاده از مواد بسته بندی مناسب و قابل بازیافت و شیوه های نوین و مدرن بسته بندی و مقابله با مواد آلاینده در محیط تولید و کسب و کار خود می توانند نقش عظیمی در حفظ و بقای محیط زیست و کمک به ایجاد یک زندگی سالم برای نسل های آینده در جهان امروز ایفا کنند.
این در حالی است که مفهوم توسعه پایدار نخستین بار به واسطه خطرات و عواقب مخرب زیست محیطی ناشی از فعالیت های کشورهای توسعه یافته در جهان مطرح شد.
اما به تدریج دامنه شمول این مفهوم که امروزه به عنوان یک پارادایم از آن یاد می شود به دلیل پیشتازی کلان شهرها در تحقق توسعه ملی و برخورداری آنها از زیرساخت های مختلف تکنولوژیکی و ارتباطی، از بحث محیط زیست فراتر رفته و ابعاد گوناگونی چون پایداری های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز در بر گرفته است.
در شرایط کنونی بسیاری از شرکت های جهان حفاظت از محیط زیست را به عنوان اصلی ترین برنامه خود در حوزه مسئولیتهای اجتماعی در نظر گرفته اند.
هر ساله نیز بر تعداد شرکتهایی که در زمینه حفظ محیط زیست فعالیت می کنند اضافه می شود. این شرکتها فعالیتهای خود را در سه زمینه مهم متمرکز کرده اند.
اولین گروه از این شرکتها، سرمایه گذاری های خود را در جهت کاهش انتشار کربن و گازهای گلخانه ای معطوف کرده اند.
آنها تلاش می کنند تا با ابزارهای مختلفی که در اختیار دارند به مقابله با تغییرات جوی بپردازند، استفاده از پلاستیک های یک بار مصرف را به حداقل برسانند، مصرف آب را به حداقل برسانند و تلاش کنند تا بستر را برای استفاده بهینه از منابع آبی فراهم کنند.
از طرف دیگر توسعه بازیافت در کشورهای مختلف هم به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی شرکتها معرفی شده است.
شرکتها نیز تلاش می کنند تا حد امکان انتشار آلودگی را به حداقل برسانند و در فرآیند فعالیت خود، تولید آلودگی نداشته باشند.
حوزه دیگر فعالیت شرکتها، افزایش سرمایه گذاری در تولید انرژی های تجدیدپذیر و کاهش وابستگی به انرژی های فسیلی است.
ایجاد منابع انرژی پایدار، توسعه استفاده از منابع بازیافتی به عنوان دومین دسته از فعالیتهای شرکتهایی است که انجام مسئولیت اجتماعی در حوزه حفاظت از محیط زیست را در دستور کار خود قرار داده اند.
حوزه سوم انجام مسئولیتهای اجتماعی شرکتها، تلاش برای جبران اثرات منفی وارد شده به محیط زیست است.
به عنوان مثال شرکتها از طریق کاشت درخت تلاش می کنند تا به همان اندازه که گاز دی اکسید کربن تولید می کنند، بستر را برای کاهش آن از طریق کاشت درخت فراهم کنند. سرمایه گذاری در پروژه های مطالعاتی مرتبط با محیط زیست و افزیش کمک های مالی به بخش های آسیب دیده در جریان تغییرات جوی هم در حوزه فعالیت این گروه از شرکتها قرار دارد.
با وجود اینکه در مورد تاثیرات مثبت پروژه های سرمایه گذاری در حوزه های مطالعاتی گزارشهای زیادی منتشر شده، ولی ارایه کمک مالی به بخش های آسیب دیده با چالش هایی مواجه بوده است.