رسانه مسئولیت اجتماعی: مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) با مثال توضیح داده شده است.
مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) چیست؟
مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) یک مدل کسب و کار خودتنظیمی است که به شرکت کمک می کند تا از نظر اجتماعی نسبت به خود، ذینفعان و مردم پاسخگو باشد. با انجام مسئولیت اجتماعی شرکتی که شهروندی شرکتی نیز نامیده می شود، شرکت ها می توانند از نوع تأثیری که بر همه جنبه های جامعه از جمله اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی دارند آگاه باشند.
مشارکت در CSR به این معنی است که، در روند عادی کسب و کار، یک شرکت به شیوههایی عمل میکند که جامعه و محیط را بهبود میبخشد، بهجای اینکه کمکی منفی به آنها داشته باشد.
نکات کلیدی
- مسئولیت اجتماعی شرکتی یک مدل کسب و کار است که به وسیله آن شرکت ها تلاشی هماهنگ انجام می دهند تا به روش هایی عمل کنند که به جای تخریب جامعه و محیط زیست، بهبود یابد.
- CSR می تواند به بهبود جنبه های مختلف جامعه و همچنین ارتقای تصویر مثبت برند برای شرکت ها کمک کند.
- برنامههای مسئولیتپذیری شرکتی نیز میتوانند روحیه را در محل کار افزایش دهند.
- CSR اغلب به چهار دسته تقسیم می شود: اثرات زیست محیطی، مسئولیت اخلاقی، تلاش های بشردوستانه، و مسئولیت های مالی.برخی از نمونههایی از شرکتهایی که تلاش میکنند در CSR رهبر باشند عبارتند از Starbucks و Ben & Jerry’s.
درک مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR)
مسئولیت اجتماعی شرکتی مفهومی گسترده است که بسته به شرکت و صنعت می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. از طریق برنامههای CSR، بشردوستانه و تلاشهای داوطلبانه، کسبوکارها میتوانند در عین تقویت برندهای خود به جامعه کمک کنند.
برای اینکه یک شرکت از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر باشد، ابتدا باید نسبت به خود و سهامدارانش پاسخگو باشد. شرکتهایی که برنامههای CSR را اتخاذ میکنند، اغلب کسبوکار خود را تا حدی رشد دادهاند که میتوانند به جامعه کمک کنند. بنابراین، CSR معمولاً یک استراتژی است که توسط شرکت های بزرگ اجرا می شود. به هر حال، هر چه یک شرکت قابل مشاهده تر و موفق تر باشد، مسئولیت بیشتری برای تعیین استانداردهای رفتار اخلاقی برای همتایان، رقابت و صنعت خود دارد.
انواع مسئولیت اجتماعی شرکت
به طور کلی، چهار نوع اصلی مسئولیت اجتماعی شرکت ها وجود دارد. یک شرکت ممکن است به طور جداگانه در هر یک از این موارد شرکت کند و عدم مشارکت در یک زمینه لزوماً یک شرکت را از مسئولیت اجتماعی محروم نمی کند.
مسئولیت زیست محیطی
مسئولیت زیست محیطی رکن مسئولیت اجتماعی شرکتی است که ریشه در حفظ طبیعت مادر دارد. از طریق عملیات بهینه و حمایت از علل مرتبط، یک شرکت می تواند اطمینان حاصل کند که منابع طبیعی را بهتر از قبل از عملیات خود ترک می کند.
یک شرکت می تواند نظارت بر محیط زیست را از طریق موارد زیر دنبال کند:
کاهش آلودگی، زباله، مصرف منابع طبیعی و انتشار گازهای گلخانه ای از طریق فرآیند تولید آن، بازیافت کالاها و مواد در سراسر فرآیندهای خود، از جمله ترویج شیوههای استفاده مجدد با مشتریان.خنثی کردن اثرات منفی با پر کردن منابع طبیعی یا حمایت از دلایلی که می تواند به خنثی کردن تأثیر شرکت کمک کند.
به عنوان مثال، سازنده ای که درختان را جنگل زدایی می کند ممکن است متعهد به کاشت همان مقدار یا بیشتر شود.توزیع آگاهانه کالا با انتخاب روش هایی که کمترین تأثیر را بر انتشار و آلودگی دارند.
ایجاد خطوط تولید که این ارزش ها را افزایش می دهد به عنوان مثال، شرکتی که یک ماشین چمن زنی گازی ارائه می دهد، ممکن است یک ماشین چمن زنی برقی طراحی کند.
مسئولیت اخلاقی
مسئولیت اخلاقی ستون مسئولیت اجتماعی شرکت است که ریشه در رفتار منصفانه و اخلاقی دارد. شرکت ها اغلب استانداردهای خود را تعیین می کنند، اگرچه نیروهای خارجی با خواسته های مشتریان ممکن است اهداف اخلاقی را شکل دهند.
مصادیق مسئولیت اخلاقی عبارتند از:
رفتار منصفانه با همه انواع مشتریان صرف نظر از سن، نژاد، فرهنگ یا گرایش جنسی.برخورد مثبت با همه کارکنان از جمله حقوق و مزایای مطلوب بیش از حداقل های الزامی. این شامل ملاحظات شغلی منصفانه برای همه افراد بدون توجه به تفاوت های شخصی است.
گسترش استفاده از فروشندگان برای استفاده از تامین کنندگان مختلف نژادها، جنسیت ها، وضعیت معلولیت، یا وضعیت اقتصادی مختلف.افشای صادقانه نگرانی های عملیاتی به سرمایه گذاران به موقع و محترمانه. اگرچه همیشه الزامی نیست، اما ممکن است یک شرکت تصمیم بگیرد که روابط خود را با سهامداران خارجی فراتر از آنچه از نظر قانونی لازم است مدیریت کند.
مسئولیت بشردوستانه
مسئولیت بشردوستانه ستون مسئولیت اجتماعی شرکتی است که نحوه عملکرد شرکت و نحوه کمک آن به جامعه را به چالش می کشد. در ساده ترین شکل، مسئولیت بشردوستانه به این اشاره دارد که چگونه یک شرکت منابع خود را برای تبدیل جهان به مکانی بهتر خرج می کند. این شامل این است که آیا یک شرکت سود را به خیریه اهدا می کند یا باعث می شود که به آن اعتقاد داشته باشد.این که آیا یک شرکت فقط با تامین کنندگان یا فروشندگانی که به صورت خیرخواهانه با شرکت هماهنگ هستند وارد معاملات می شود.اینکه آیا یک شرکت از تلاشهای بشردوستانه کارکنان از طریق مرخصی یا مشارکتهای مشابه حمایت میکند؛ آیا یک شرکت حامی رویدادهای جمع آوری سرمایه است یا حضوری در جامعه دارد.
مسئولیت مالی
مسئولیت مالی ستون مسئولیت اجتماعی شرکت است که سه حوزه فوق را به هم پیوند می دهد. یک شرکت ممکن است برنامههایی برای تمرکز بیشتر بر محیطزیست، اخلاقی و بشردوستانه انجام دهد. با این حال، باید از طریق سرمایهگذاریهای مالی برنامهها، کمکهای مالی، یا تحقیقات محصول، از این طرحها حمایت کند.
این شامل هزینه های زیر می شود:
تحقیق و توسعه برای محصولات جدید که پایداری را تشویق می کند.
استخدام انواع مختلف استعدادها برای اطمینان از وجود نیروی کار متنوع.ابتکاراتی که کارکنان را در مورد DEI، آگاهی اجتماعی یا نگرانی های زیست محیطی آموزش می دهد.
فرآیندهایی که ممکن است گران تر باشند اما نتایج CSR بیشتری را به همراه داشته باشند.
حصول اطمینان از گزارشگری مالی شفاف و به موقع از جمله حسابرسی های خارجی.
مزایای مسئولیت اجتماعی شرکت
همانطور که CSR برای جامعه مهم است، به همان اندازه برای یک شرکت ارزشمند است. فعالیتهای CSR میتواند به ایجاد پیوند قویتر بین کارمندان و شرکتها، تقویت روحیه و کمک به کارکنان و کارفرمایان در ایجاد ارتباط بیشتر با دنیای اطراف کمک کند. گذشته از تأثیرات مثبت بر روی کره زمین، در اینجا دلایل دیگری وجود دارد که مشاغل مسئولیت اجتماعی شرکتی را دنبال می کنند.
شناخت برندطبق مطالعهای که در مجله روانشناسی مصرفکننده منتشر شده است، مصرفکنندگان به احتمال زیاد نسبت به شرکتی که به نفع مشتریانش عمل کرده است، رفتار مطلوبی دارند در مقایسه با شرکتهایی که توانایی ارائه محصولات با کیفیت را نشان دادهاند. مشتریان به طور فزاینده ای از تأثیراتی که شرکت ها می توانند بر جامعه خود داشته باشند آگاه تر می شوند و بسیاری اکنون تصمیمات خرید را بر اساس جنبه CSR یک تجارت قرار می دهند. از آنجایی که یک شرکت بیشتر درگیر CSR می شود، احتمال بیشتری دارد که به رسمیت شناختن نام تجاری مطلوبی دریافت کند.
روابط سرمایه گذار
در مطالعهای که توسط گروه مشاوره بوستون انجام شد، شرکتهایی که در زمینههای زیستمحیطی، اجتماعی، یا حاکمیتی پیشرو در نظر گرفته میشوند، نسبت به رقبای خود ۱۱ درصد حق بیمه ارزشگذاری داشتند.
برای شرکتهایی که به دنبال کسب برتری و عملکرد بهتر از بازار هستند، اجرای استراتژیهای CSR تمایل سرمایهگذاران را نسبت به یک سازمان و نحوه نگاه آنها به ارزش شرکت را بهبود میبخشد.
تعهد شغلی
مطالعه دیگری توسط متخصصان تگزاس A&M، تمپل و دانشگاه مینهسوتا نشان داد که شرکتها و کارکنان همسویی مرتبط با CSR به عنوان مزایای شغلی غیر مالی عمل میکنند که حفظ کارکنان را تقویت میکند احتمال بیشتری وجود دارد که کارگران به شرکتی بپیوندند که به آن اعتقاد دارند. این به نوبه خود باعث کاهش جابجایی کارکنان، کارگران ناراضی و کل هزینه یک کارمند جدید می شود.
کاهش خطر
با پایبندی به شیوههای CSR، شرکتها میتوانند با اجتناب از موقعیتهای مشکلساز، ریسک را کاهش دهند. این شامل جلوگیری از فعالیتهای نامطلوب مانند تبعیض علیه گروههای کارکنان، بیتوجهی به منابع طبیعی، یا استفاده غیراخلاقی از سرمایههای شرکت میشود. این نوع فعالیت به احتمال زیاد منجر به دعوا، دعوی قضایی یا رسیدگی های حقوقی می شود که ممکن است به شرکت آسیب مالی برساند یا آن را در معرض عناوین اخبار منفی قرار دهد.
ISO 26000
در سال ۲۰۱۰، سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) ISO 26000 را منتشر کرد، مجموعهای از استانداردهای داوطلبانه برای کمک به شرکتها در اجرای مسئولیت اجتماعی شرکتها.
بر خلاف سایر استانداردهای ISO، ISO 26000 به جای الزامات، راهنمایی ارائه می دهد، زیرا ماهیت CSR بیشتر کیفی است تا کمی، و استانداردهای آن را نمی توان تأیید کرد.
ISO 26000 مسئولیت اجتماعی به سازمان ها کمک می کند تا اصول CSR را به اقدامات عملی تبدیل کنند. هدف این استاندارد تمام انواع سازمان ها، صرف نظر از فعالیت، اندازه یا مکان آنها است. و از آنجایی که بسیاری از سهامداران کلیدی از سراسر جهان در توسعه ISO 26000 مشارکت داشته اند، این استاندارد نشان دهنده یک اجماع بین المللی است.
نمونه هایی از مسئولیت اجتماعی شرکت:
استارباکس
استارباکس (SBUX) مدتهاست که به دلیل احساس شدید مسئولیت اجتماعی شرکتی و تعهد به پایداری و رفاه جامعه شناخته شده است. غول قهوه در گزارش اثرات زیست محیطی و اجتماعی خود در سال ۲۰۲۲ مراقبت از نیروی کار و کره زمین را در اولویت های CSR خود برجسته می کند. استارباکس به سرمایه گذاری خود در کارمندان خود از طریق کمک های بلاعوض سهام و ارائه مزایای اضافی پزشکی، خانوادگی و آموزشی اشاره می کند. از نظر پایداری زیست محیطی، اهداف این شرکت شامل دستیابی به ۵۰ درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، مصرف آب و ضایعات تا سال ۲۰۳۰ است.
انبار خانه
Home Depot (HD) به عنوان بخشی از گزارش سالانه خود در مورد ESG، دستاوردهای خود را در تمرکز بر کارکنان، عملکرد پایدار و تقویت جوامع خود برجسته کرد. این شرکت بیش از ۱ میلیون ساعت در سال در آموزش سرمایه گذاری کرده است تا به کارکنان خط مقدم کمک کند تا در حرفه خود پیشرفت کنند، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ برای بهره برداری از تاسیسات خود ۱۰۰٪ انرژی تجدیدپذیر تولید یا تهیه کند، و قصد دارد سالانه ۵ میلیارد دلار هزینه کند.
جنرال موتورز
جنرال موتورز در سال ۲۰۲۲ جایزه رهبری پایداری را از گروه هوش تجاری کسب کرد و برای هفتمین سال متوالی در سال ۲۰۲۱ در بین ۵۰ شرکت برتر Diversity Inc. در زمینه تنوع قرار گرفت. طبق آخرین گزارش پایداری خود، این خودروساز ۶۰ میلیون دلار کمک بلاعوض به شرکت های بیشتری ارائه کرد. بیش از ۴۰۰ سازمان غیرانتفاعی ایالات متحده با تمرکز بر مسائل اجتماعی، و توافقاتی برای استفاده ۱۰۰٪ از برق تجدیدپذیر در سایت های خود در ایالات متحده تا سال ۲۰۲۵ امضا کرده است.
چرا یک شرکت باید استراتژی های CSR را اجرا کند؟
بسیاری از شرکت ها CSR را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از تصویر برند خود می بینند و معتقدند که مشتریان بیشتر با مارک هایی که از نظر آنها اخلاقی تر هستند تجارت می کنند. از این نظر، فعالیت های CSR می تواند جزء مهمی از روابط عمومی شرکت ها باشد. در عین حال، برخی از بنیانگذاران شرکت نیز به دلیل اعتقادات خود، انگیزه برای مشارکت در CSR دارند.
چرا CSR مهم است؟
حرکت به سمت CSR در چندین حوزه تأثیر داشته است. به عنوان مثال، بسیاری از شرکتها از طریق اقداماتی مانند نصب منابع انرژی تجدیدپذیر یا خرید کاهش کربن، اقداماتی را برای بهبود پایداری زیستمحیطی عملیات خود انجام دادهاند. در مدیریت زنجیرههای تامین، تلاشهایی نیز برای حذف اتکا به شیوههای غیراخلاقی کار، مانند کار کودکان و بردهداری، صورت گرفته است. اگرچه برنامههای CSR عموماً در بین شرکتهای بزرگ رایجتر بوده است، اما کسبوکارهای کوچک نیز از طریق برنامههای مقیاس کوچکتر، مانند اهدا به موسسات خیریه محلی و حمایت از رویدادهای محلی، در CSR شرکت میکنند.
مزایای CSR چیست؟
ابتکارات CRS در تلاش است تا از طریق مزایای مستقیم برای جامعه، طبیعت و جامعه ای که یک کسب و کار در آن فعالیت می کند، تأثیر مثبتی بر جهان داشته باشد. علاوه بر این، یک شرکت ممکن است از طریق ابتکارات، مزایای داخلی را تجربه کند؛ با دانستن اینکه شرکت آنها اهداف خوبی را ترویج می کند، ممکن است رضایت کارکنان افزایش یابد و حفظ کارکنان ممکن است تقویت شود. علاوه بر این، اعضای جامعه ممکن است تمایل بیشتری به معامله با شرکتهایی داشته باشند که تلاش میکنند تأثیر مثبت آگاهانهتری فراتر از محدوده کسبوکار خود بگذارند.
۴ نوع CSR چیست؟
ابتکارات CSR اغلب به چهار دسته تقسیم می شود:
مسئولیت زیست محیطی، بشردوستانه، اخلاقی و اقتصادی. ابتکارات زیستمحیطی بر حفظ منابع طبیعی متمرکز است، در حالی که ابتکارات بشردوستانه بر کمک مالی به اهداف ارزشمندی که ممکن است به یک تجارت مرتبط نباشد، تمرکز دارد.
مسئولیت اخلاقی، عملیات تجاری عادلانه و صادقانه را تضمین می کند، در حالی که مسئولیت اقتصادی، حمایت مالی از اهداف بالا را ارتقا می دهد.
چه شرکت هایی بهترین CSR را دارند؟
هیچ عنوان تعریف کننده واحدی برای ارزیابی CSR همه شرکت ها وجود ندارد. منابع مختلف رتبه بندی ها را به صورت متفاوتی بررسی و جمع آوری می کنند. از سال ۱۹۹۹، مجله مسئولیت سازمانی هر سال ۱۰۰ شهروند برتر شرکتی را در بین ۱۰۰۰ شرکت بزرگ دولتی ایالات متحده رتبه بندی کرده است. رتبه بندی بر اساس روابط کارکنان، تاثیرات محیطی، حقوق بشر، حکمرانی و تصمیمات مالی تعیین می شود.
پنج شرکت برتر در این فهرست در سال ۲۰۲۲، عبارتند از: Owens Corning (OC)، PepsiCo (PEP)، اپل (AAPL)، H.P. (HPQ)، و سیسکو (CSCO).
شرکت هایی که در تلاش برای سنجش موفقیت فراتر از نتایج مالی نهایی هستند، ممکن است استراتژی های مسئولیت اجتماعی شرکتی را اتخاذ کنند. این استراتژیها ممکن است مسئولیتهای زیستمحیطی، اخلاقی، بشردوستانه و مالی را هدف قرار دهند که فراتر از محصولاتی است که میفروشند. هدف CSR این است که جهان را به مکانی بهتر از معامله با مشتریان تبدیل کند و ممکن است به مزایای خاص شرکت نیز منجر شود.