رسانه مسئولیت اجتماعی: در کشور ژاپن هیچ بخشی از بودجه مسئولیت اجتماعی شرکتها برای انجام کارهای خیریه و انسان دوستانه صرف نمی شود و به جای آن بودجه ها، صرف آموزش و ارایه خدمات انسانی به مردم کشور می شود و بستر لازم را برای توسعه فراهم می کند.
تاکنون گزارشهای زیادی در مورد انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتهای غربی منتشر شده است ولی در مورد فعالیت شرکتهای آسیایی در این حوزه اطلاعات زیادی ارایه نمی شود.
ژاپن که یکی از پیشرفته ترین کشورهای آسیایی است و اقتصادی توسعه یافته دارد، از دهه ۱۹۷۰ میلادی یعنی زمانی که دنیا با بحران نفتی روبرو شده بود، با مفهوم مسئولیتهای اجتماعی آشنا شد. با وجود اینکه بحران نفتی در آن زمان چالشی جدی برای اقتصاد دنیا بود، ولی بستر را برای توسعه همکاری بخش دولتی و خصوصی در ژاپن را فراهم کرد.
تاکید روی مفهوم مسئولیت های اجتماعی شرکت ها در ژاپن در شرایطی انجام شد که مردم و جامعه هم به این مساله به عنوان یک ضرورت نگاه می کردند. از اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی بود که بر شمار شرکتهای فعال در حوزه مسئولیتهای اجتماعی افزایش پیدا کرد.
از اویل قرن بیست و یک میلادی شفافیت شرکتها در حوزه انجام مسئولیتهای اجتماعی بیشتر شد. البته باید در نظر داشت که در فرهنگ ژاپن توجه به دیگران به عنوان یک اصل وجود داشت و همه شرکتها در مورد منافع مشترک ناشی از کار صحبت می کردند.
با تاکید روی انجام مسئولیتهای اجتماعی در شرکتهای ژاپنی حمایت شرکتها از جامعه بیشتر شد و زمینه برای افزایش استاندارد زندگی مردم و توسعه اقتصادی در این کشور فراهم شد.بخش اعظم بودجه های مسئولیت اجتماعی در این کشور برای توسعه زیر ساختهای شهری و اقتصادی و حفاظت از محیط زیست و ارایه خدمات بهتر به مردم صرف شد و سهم کمی از این بودجه ها در بخش های خیریه استفاده شد. اما سوال این است که چرا در ژاپن شرکتها تمایلی به فعالیت در حوزه های خیریه به عنوان بخشی از مسئولیتهای اجتماعی خود نداشتند؟
طبق گزارش ژورنال مطالعات در حوزه مسئولیتهای اجتماعی، مردم در این کشور اعتماد زیادی به دولت دارند و بر این باورند که دولت از طریق سیاستها و ابزارهایی که دارد می تواند رفاه و امنیت غذایی مردم را تامین کند. این دیدگاه در کشوری که دادن انعام به گارسون ها در رستوران به عنوان بی احترامی به فرد معرفی می شود و در سطح شهر متکدی و دستفروش دیده نمی شود، باعث شد تا شرکتها هم در زمینه ارایه کمک انسان دوستانه فعالیت زیادی نداشته باشند.
این مساله مهمترین تفاوت انجام مسئولیتهای اجتماعی شرکتها در ژاپن با دیگر کشورهای دنیا است. در کشور ژاپن هیچ بخشی از بودجه مسئولیتهای اجتماعی شرکتها برای انجام کارهای خیریه و انسان دوستانه صرف نمی شود و به جای آن بودجه ها، صرف آموزش و ارایه خدمات انسانی به مردم کشور می شود و بستر لازم را برای توسعه فراهم می کند.
انتهای پیام/