شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۳

مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها

رسانه مسئولیت اجتماعی:مأموریت اصلی دانشگاه، توانمند کردن جامعه و ساخت جامعه‌ای دانش‌بنیان است. دانشگاه نه تنها باید متعالی باشد، بلکه باید تلاش کند جامعه را هم متعالی کند. دانشگاه‌ها در جمهوری اسلامی می‌توانند با تولید علم نافع، جامعه‌ای نافع و زاینده خیر کثیر را شکل دهند. یکی از انتظارات همیشگی از مراکز آموزش عالی، ایفای […]

تاریخ انتشار: 12 شهریور 1403 - 9:23 ق.ظ
کد خبر: 100597

رسانه مسئولیت اجتماعی:مأموریت اصلی دانشگاه، توانمند کردن جامعه و ساخت جامعه‌ای دانش‌بنیان است.

دانشگاه نه تنها باید متعالی باشد، بلکه باید تلاش کند جامعه را هم متعالی کند.

دانشگاه‌ها در جمهوری اسلامی می‌توانند با تولید علم نافع، جامعه‌ای نافع و زاینده خیر کثیر را شکل دهند.

یکی از انتظارات همیشگی از مراکز آموزش عالی، ایفای نقشی جدی در حل مسائل اجتماعی است.

بسیاری از پژوهشگران و محققان دانشگاهی نیز تاکنون در این زمینه موفق بوده‌اند و بدون اغراق بسیاری از پیشرفت‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، نظامی، صنعتی، پزشکی، هسته‌ای، زیست‌فناوری، نانوفناوری، هوش‌مصنوعی و… مرهون همین نقش‌آفرینی‌ها بوده است.

در عین حال، وضعیت موجود، وضعیتی رضایت‌بخش، منضبط و قاعده‌مند نبوده و نیست.

جامعه، زمانی طعم شیرین علم را بیش از پیش می‌چشد که نظام علمی ما دنبال علم نافع باشد.

علم نافع، علمی است که گرهی از گره‌های واقعی مادی و معنوی مردم بگشاید و آنان را در مسیر سعادت حقیقی یاری دهد.

تدوین‌گران برنامه هفتم پیشرفت، توجهی ویژه به این مهم داشته‌اند.

به همین دلیل، این انتظار را در قالب مواد و تکالیف برنامه هفتم گنجانده‌اند.

فی‌‌المثل، یکی از مهم‌ترین تکالیف پژوهشی برنامه هفتم که در این زمینه بسیار راه‌گشاست، تکلیفی است که در بند الف ماده ۹۴ برنامه آمده است

. این تکلیف ناظر به «ارتقای بهره‌وری و افزایش اثربخشی تحقیقات و پژوهش‌ها» و همچنین «نظام تأمین مالی تحقیقات دولتی (اعم از پروژه‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های» مراکز آموزش عالی است.

تکلیف خواسته شده در این ماده این است که وزارت علوم با همکاری سازمان برنامه و بودجه باید آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوط به پروژه‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری را به نحوی اصلاح کنند که تا پایان برنامه هفتم یعنی سال ۱۴۰۸، حداقل ۵۰ درصد منابع بودجه عمومی مربوط به این تحقیقات در قالب پروژه‌های تحقیقاتی هدفمند و اولویت‌دار مبتنی بر نیازها، مزیت‌ها و آینده‌پژوهی تحولات علمی و فناوری مندرج در سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها(نان) هزینه شود.

در این ماده تصریح و تأکید شده است که آیین‌نامه اجرایی‌(پژوهانه جامع) این ماده ظرف سه ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

امیدوارم برای حرکت منضبط‌تر مراکز آموزش عالی در جهت تحقق این هدف مهم و راهبردی، مسئولان مربوطه در تاریخ مقرر، (یعنی حداکثر تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۳) آیین‌نامه‌ها و قوانین مربوط به این ماده را تدوین و برای تصویب به هیئت وزیران ارائه دهند.

دانشگاه‌های نسل چهارم

در برنامه هفتم پیشرفت بدون آنکه نامی از نسل‌های مختلف دانشگاه‌ها به میان آید، مواد و تکالیف مربوط به آموزش عالی کشور به‌گونه‌ای تدوین شده است که اهداف و انتظارات از دانشگاه‌های نسل چهارم را تأمین کند.

در این برنامه بر چند مسئله اصلی که همگی از مؤلفه‌های دانشگاه‌های نسل چهارم هستند، تأکید شده است: یکم: توجه ویژه به مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها در طرح‌های پژوهشی و حتی در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها؛ دوم: تأکید و تمرکز ویژه بر ارائه آموزش‌های عملی و مهارتی؛ سوم: تأکید بر پذیرش هدفمند دانشجو به‌ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی (روش استادمحوری و براساس پروژه‌های نیازمحور) چهارم: تأکید بر توجه به آمایش سرزمینی در توسعه رشته‌ها و گرایش‌ها و حتی در سهم‌بندی تعداد دانشجویان هر رشته گرایش.

نقش اجتماعی دانشگاه‌ها در این نگاه، بسیار پررنگ است.

نظام آموزشی و طرح‌های پژوهشی دانشگاه‌ها در این نگاه، منفعلانه نیست؛

بلکه دانشگاه‌ها به‌صورتی فعال در تلاشند علاوه بر آنکه نیازهای جامعه را به‌صورت علمی و دانش‌بنیان تأمین کنند، با طرح ایده‌های جدید و راهبرانه، جامعه‌ای دانش‌بنیان را شکل دهند.

به‌ تعبیر دیگر، در این نگاه، مأموریت اصلی دانشگاه، توانمند کردن جامعه و ساخت جامعه‌ای دانش‌بنیان است.

دانشگاه نه تنها خودش باید متعالی باشد؛ بلکه باید تلاش کند جامعه را هم متعالی کند. دانشگاه‌ها در جمهوری اسلامی می‌توانند و باید با تولید علم نافع، جامعه‌ای نافع و زاینده خیر کثیر را شکل دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۰

ارسال دیدگاه





برندهای مسئولیت اجتماعی
شبکه های اجتماعی
صفحه نخست درباره ما تماس با ما ارسال گزارش RSS

آدرس: تهران، بزرگراه شهید لشگری، کیلومتر 14، جنب بانک ملت،ساختمان اداری و تجاری چیتگر، طبقه اول، واحد 12

شماره تماس: 02144182504

09907007190

از این که با استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، در گسترش مسئولیت اجتماعی ما را یاری میدهید، از شما سپاسگذاریم