«رسانه مسئولیت اجتماعی»: چهارمین دوره جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی (برند خوب) با حضور دکتر محمد جعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس جمهور در سالن اجتماعات مرکز همایشهای صداوسیما در تهران برگزار شد.
معاون اجرایی رئیس جمهور در این همایش گفت:راهبرد دولت چهاردهم ایجاد همدلی و وفاق و رفاه در جامعه است.به همین دلیل روابط عمومی ها به عنوان مهم ترین ساختار تعاملی دولتی با جامعه می بایست رویکردی متفاوت نسبت به گذشته در پیش بگیرند که توجه به مسئولیت اجتماعی از جمله مهم ترین مولفه های آن است. روابط عمومی ها باید از یکجانبه گرایی پرهیز کنند.از سوی دیگر آنچه روابط عمومی ها را از مسئولیت اجتماعی دور می کند تلاش برای سفید کردن سازمان است در حالی که باید صداقت و شفافیت وجود داشته باشد.
وی ادامه داد:اگر روابط عمومی ها بتوانند سطح دانش خود را در زمینه مسئولیت اجتماعی افزایش بدهند بسیاری از ابهامات حل شده، گلایه ها در زمینه اقناع افکار عمومی از بین رفته و زمینه برای تصمیم گیری های مهم به وجود می آید.یکی از مولفه های مسئولیت اجتماعی روابط عمومی ها روشن کردن ذهن افکار عمومی نسبت به عملکرد سازمان ها است.بدون تردید اگر ما نتوانیم بین سازمان و محیط پیرامونی یعنی جامعه تعامل سازنده و مثبتی ایجاد کنیم امکان به وجود آمدن موفقیت های بزرگ از دست خواهد رفت.به همین دلیل پیوند روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی یک اقدام راهبردی و استراتژیک است.
قائم پناه تصریح کرد:متأسفانه بسیاری از سازمان ها هنوز به صورت علمی و تخصصی به موضوع مسئولیت اجتماعی توجه نمی کنند.دولت می بایست برای تقویت مسئولیت اجتماعی مشوق هایی را در نظر بگیرد و با تشویق،کمک و تسهیل گری به فراگیر شدن مسئولیت اجتماعی در کشور کمک کند.مسئولیت اجتماعی یکی از ارکان توسعه و استفاده از امکانات و ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی کشور است و می تواند به ارتقای سرمایه اجتماعی کمک کند.به همین دلیل نیز دولت چهاردهم روی تحقق و تقویت مسئولیت اجتماعی تأکید دارد و به دنبال این است زمینه های تقویت و تحقق مسئولیت اجتماعی را در ساحت های مختلف به وجود بیاورد.
وی با بیان اینکه دولت چهاردهم در دورانی به عرصه آمد که نیاز به کنار گذاشتن دیدگاههای تک بُعدی و انحصاری به مسائل خرد و کلان کشور خاصه در حوزه اجتماعی و فرهنگی بیش از پیش احساس میشد، گفت: نیاز به ترمیم و ارتقای اعتماد عمومی به مسئولان و مجموعههای خدمترسان به مردم در سالهای اخیر بیش از همیشه احساس شده است. موضوعی که تحقق آن یکی از پایههای احیا و تقویت امید مردم به آینده است.در این زمینه روابط عمومیها بایستی از طریق معرفی ابداعات و نوآوری خود در زمینه ارتباطات، بستری مناسب جهت افزایش کارآیی و بهرهوری در حوزههای مختلف فراهم آورند تا ویژگی دانشمحوری، دانایی خردورزی، صداقت و معرفی کارکردهای مجموعه نسبت به ویژگیهای تبلیغاتی پررنگتر شود.
سرپرست نهاد ریاست جمهوری مسئولیت اجتماعی را عملکرد اخلاقی یک دولت، سازمان یا شرکت در قبال جامعه توصیف و خاطر نشان کرد: جلب رضایت ذینفعان و مردم، امری حیاتی و بسیار مهم است که در مسئولیت اجتماعی، یک شاخص مهم محسوب میشود. خوشبختانه رئیس جمهور یکی از رویکردها و شاخصهای اساسی دولت خود را، «رضایت مردم» اعلام کردهاند، لذا از همین زاویه هم، موضوع مسئولیت اجتماعی و جایگاه آن در دولت چهاردهم، حائز اهمیت است.