شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۳

مردم چگونه می توانند شرکت ها را به مسئولیت اجتماعی شرکتی تشویق کنند؟

«رسانه مسئولیت اجتماعی»- مریم شقاقی:رابطه بین مردم و شرکت ها برای تحقق مسئولیت اجتماعی دوطرفه است.به همین دلیل نیز در اغلب کشورهایی که مسئولیت اجتماعی شرکتی  رشد و توسعه داشته است نقش مردم تعیین کننده بوده است. در اغلب این شرکت ها میزان اقبال مردم از شرکت هایی که مسئولیت اجتماعی شرکتی خود را انجام […]

تاریخ انتشار: 21 فروردین 1402 - 3:03 ب.ظ
کد خبر: 93700

«رسانه مسئولیت اجتماعی»- مریم شقاقی:رابطه بین مردم و شرکت ها برای تحقق مسئولیت اجتماعی دوطرفه است.به همین دلیل نیز در اغلب کشورهایی که مسئولیت اجتماعی شرکتی  رشد و توسعه داشته است نقش مردم تعیین کننده بوده است.

در اغلب این شرکت ها میزان اقبال مردم از شرکت هایی که مسئولیت اجتماعی شرکتی خود را انجام می دهند و در این زمینه فعال هستند بیشتر از شرکت هایی است که در این زمینه فعالیت نمی کنند.

از سوی دیگر مسئولیت اجتماعی شرکت های بزرگ و تشویق مردم به مسئولیت اجتماعی در سطح وسیع و گسترده ای با اقدامات عملی در کشورهای مختلف جهان در حال انجام و توسعه است. این مسئولیت ها البته می تواند منبع درآمد و یا تبلیغات برای این شرکت ها نیز باشد.

یکی از دلایل اقدام جدی و با تمرکز شرکت های بزرگ در این حوزه، کسب حمایت مصرف کنندگان و انجمن های آنها است. این شرکت ها در این مورد با به کارگیری روش های مختلف اقدام به جذب و تشویق مردم به امور خیریه می کنند.

در سراسر دنیا ده ها هزار شرکت اقدام به فعالیت های جدی و مثمر ثمر در شرکت های خود در حوزه مسئولیت های اجتماعی کرده اند. اما تاثیری که شرکت های بزرگ جهان برا این موضوع و مشکلات جهانی همچون فقر و گرسنگی می گذارند، بسیار چشمگیر بوده و حتی می تواند شرایط را تا حد زیادی برگرداند. پیروی از قوانین و مقررات تجارت مشروع، گسترش فعالیت ها و کمک های مالی و غیر مالی داوطلبانه، کاهش تولید کربن، بهبود سیاست های کار و… از جمله نمونه های اقدامات عملی این شرکت ها هستند.

 شرکت هایی که مردم را به مسئولیت اجتماعی دعوت می کنند

شرکت فایزر به عنوان یکی از شرکت های بزرگ و بین المللی در سراسر جهان در حال انجام اقدامات بسیار گسترده ای در حوزه سلامت است. طرح های این شرکت بیشتر بر روی آگاهی بخشی در خصوص انواع بیماری های عفونی و غیر عفونی و همچنین روش صحیح رعایت بهداشت توسط زنان و کودکان و مراقبت از آن ها تمرکز دارد.

شرکت تامس یکی از برترین شرکت ها در حوزه انجام اقدامات عملی مسئولیت اجتماعی شرکت های بزرگ این مجموعه است. این شرکت بزرگ تا به حال بیش از ۶۰ میلیون جفت کفش را برای کودکان نیازمند در سراسر نقاط دنیا ارسال کرده است. همچنین از محل درآمد های این شرکت، همواره اعتباراتی برای کمک به افراد ناسالم در حوزه درمان پزشکی، تامین آب آشامیدنی سالم و ایجاد کسب و کارهایی برای ایجاد شغل در کشورهای توسعه یافته اختصاص می یابد.

استارباکس نیز از شرکت های بزرگ در حوزه تشویق مردم به کارهای خیر و همچنین ایجاد شغل و درآمد زایی است. این شرکت متعهد شده است که برای انجام تعهدات خود در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت های بزرگ، بیش از ۲۵ هزار کارآموز و جوان جدید را استخدام کند. همچنین این شرکت در تلاش است تا در سطح بین المللی نیز با همکاری سازمان بین المللی پناهندگان و مهاجران، تا سال ۲۰۲۲ زمینه استخدام بیش از ۱۰ هزار نفر مهاجر و پناهنده را فراهم آورد.

شرکت های فوق بخشی از برندهای جهانی و مجموعه های فعال در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکت های بزرگ و تشویق مردم به کارهای خیر هستند. همچنین باید توجه داشته باشید که این شرکت ها در قالب تبلیغات، فستیوال ها و جشن ها و همچنین مسابقات ورزشی و غیر ورزشی مختلف سعی دارند تا مردم را به فعالیت های خیریه و کار یا کمک مالی در حوزه محیط زیست، فقر، بیماری و… در سراسر تشویق کنند.

نقش مردم در افزایش مسئولیت اجتماعی شرکتی

بین مردم و مسئولیت اجتماعی شرکتی یک رابطه دو طرفه وجود دارد.نتایج یک تحقیق نشان می دهد مردم کشور چین نقش مهمی در افزایش مشارکت شرکتهای این کشور در حوزه مسئولیت اجتماعی دارند.

در سالهای اخیر انجام مسئولیتهای اجتماعی شرکتها در چین با سرعت زیادی رشد کرده و دلیل این مساله افزایش آگاهی مردم در مورد این مساله و افزایش سطح تقاضا در مورد حضور شرکتها در انجام مسئولیتهای اجتماعی است.

براساس این گزارش بالغ بر۷۰ درصد مصرف کنندگان چینی کالاهای مورد نیاز خود را از شرکتهایی می خرند که در حوزه مسئولیتهای اجتماعی فعال باشند و زمینه فعالیت آنها در عرصه اجتماعی با دیدگاه آنها همسو باشد.

به عنوان مثال اگر فردی دغدغه مسایل زیست محیطی را دارد، ترجیح می دهد تا محصولات و خدمات مورد نیاز خود را از شرکتهایی خریداری کند که در این زمینه فعال هستند یا اگر فردی دغدغه مسایل آموزشی را دارد، تمایل دارد کالاهای مورد نیازش را از شرکتی بخرد که آموزش و مهارت آموزی را به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود انتخاب کرده است.

همین مطالعه به خوبی نشان می دهد چرا فعالیت شرکتها در این زمینه اهمیت دارد و چرا در سالهای اخیر فعالیت شرکتهای چینی در این حوزه رشد کرده است.

نکته دیگر اینکه مصرف کنندگان چینی عملکرد شرکتها در حوزه مسئولیتهای اجتماعی را با شرکتهای خارجی فعال در چین یا شرکتهای خارجی فعال در حوزه کاری شرکت چینی در دیگر کشورهای آسیایی مقایسه می کنند و انتظار دارند شرکت چینی  معادل یا بیش از همتای خارجی خود به انجام مسئولیتهای اجتماعی اهمیت دهد و خدمات رسانی به جامعه را در دستور کارش قرار دهد.

این مطالعه نشان می دهد مردم چین خواستار این هستند که شرکتها در چهار زمینه اقتصادی، انسانی، قانونی و اخلاقی به انجام مسئولیتهای اجتماعی بپردازند و تلاش کنند تا جامعه را از تمامی جهات ارتقا دهند. همین نرخ بالای تقاضا باعث  شد تا طی ۵ سال گذشته فعالیت شرکتهای چینی در این عرصه ۴۰ درصد رشد کند و در جریان کرونا هم شرکتهای چینی در مقایسه با شرکتهای غربی حمایت بیشتری از جامعه انجام دادند.

این مرکز مطالعاتی نقش مصرف کنندگان و مردم را در مجاب کردن شرکتها برای فعالیت در این حوزه بسیار زیاد قلمداد می کند و بر این باور است از آنجاکه شرکتها برای کسب رضایت مصرف کننده و جذب مشتری از تمامی ابزارها استفاده می کنند، در صورتیکه مردم خواستار مشارکت شرکتها در عرصه های اجتماعی باشند، می توانند زمینه را برای این کار فراهم کنند و باعث سودرسانی به جامعه شوند.

 

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۰

ارسال دیدگاه

صفحه نخست درباره ما تماس با ما ارسال گزارش RSS

آدرس: تهران، بزرگراه شهید لشگری، کیلومتر 14، جنب بانک ملت،ساختمان اداری و تجاری چیتگر، طبقه اول، واحد 12

شماره تماس: 02144182504

09907007190

از این که با استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، در گسترش مسئولیت اجتماعی ما را یاری میدهید، از شما سپاسگذاریم