شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۳

ضرورت گزارش دهی درباره مسئولیت اجتماعی برای ارتقای جایگاه سازمان

«رسانه مسئولیت اجتماعی»:نشست هم اندیشی فعالان حوزه مسئولیت اجتماعی روز دوشنبه ۱۹ آذر در بنیاد علوی برگزارشد.در این نشست فعالان حوزه مسئولیت اجتماعی با محوریت اهمیت گزارش دهی درباره مسئولیت اجتماعی به بحث و تبادل نظر پرداختند. سید رضا جمشیدی رئیس انجمن ملی مسئولیت اجتماعی سخنران اول این همایش بود. وی گفت: هدف از مسئولیت […]

تاریخ انتشار: 21 آذر 1403 - 3:00 ب.ظ
کد خبر: 101816

«رسانه مسئولیت اجتماعی»:نشست هم اندیشی فعالان حوزه مسئولیت اجتماعی روز دوشنبه ۱۹ آذر در بنیاد علوی برگزارشد.در این نشست فعالان حوزه مسئولیت اجتماعی با محوریت اهمیت گزارش دهی درباره مسئولیت اجتماعی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سید رضا جمشیدی رئیس انجمن ملی مسئولیت اجتماعی سخنران اول این همایش بود. وی گفت: هدف از مسئولیت اجتماعی مشارکت در ایجاد توسعه پایدار است عملکرد سازمان در جامعه ای که در آن فعالیت میکند و پیامدهای محیطی آن به بخشی حیاتی از عملکرد کلی آن تبدیل شده و بر قابلیت استمرار کارایی آن تاثیر میگذارد که این امر تا حدودی تشخیص فزاینده نیاز به اطمینان از سلامت زیست بوم ها ، برابری های اجتماعی و حکمرانی خوب سازمانی را منعکس می سازد در واقع در بلندمدت ، همه فعالیت های سازمانی به سلامت زیست بوم های جهانی بستگی دارند سازمان ها در معرض نظارت دقیق تری از سوی ذینفعان آن هستند.

وی ادامه داد:برای تقویت مسئولیت اجتماعی سازمان می بایست گفت و گو با ذینفعان برای ایجاد ارتباط موثر در موضوعات مرتبط با مسئولیت اجتماعی و دریافت بازخورد،ارتباط داخلی برگزاری جلسات بین مدیران و کارکنان برای افزایش آگاهی و حمایت از مسئولیت اجتماعی،فعالیتهای تیمی متمرکز بر نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی در کل سازمان،بررسی صحت ادعاها بازنگری داخلی و استفاده از تاییدیه های خارجی برای افزایش اعتبار و ادعاهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی،ارتباط با تامین کنندگان تعریف الزامات خرید متناسب با مسئولیت اجتماعی،ارتباط با جامعه افزایش آگاهی و آمادگی عمومی پیش از وقوع شرایط اضطراری و اطلاع رسانی در زمان وقوع،اطلاعات محصولات ارائه اطلاعات شفاف درباره کالاها و خدمات از جمله برچسب گذاری و دریافت بازخورد،انتشار مطالب تخصصی ارائه مقاله و یادداشت در رسانه ها برای اطلاع رسانی به سازمانهای مشابه،تبلیغات عمومی ترویج جنبه های مسئولیت اجتماعی از طریق بیانیه ها و تبلیغات،تعامل با دولت ارائه پیشنهادها به نهادهای دولتی و مجامع عمومی و گزارشهای دوره ای انتشار گزارشهای عمومی همراه با فرصت بازخورد از سوی ذینفعان در دستور کار سازمان قرار بگیرد.

مدیر مسئول رسانه مسئولیت اجتماعی تصریح کرد:: استفاده از ظرفیت های ارتباطی به منظور دستیابی به اهداف راهبردی اقتصادی ،اجتماعی فرهنگی و زیست محیطی ،سازمان به رشد و تعالی سازمان کمک کرده و در نهایت منجر به بهبود عملکرد و ایجاد اعتبار و ارزش برای سازمان می شود.در این زمینه نیز روابط عمومی ها برای تحقق مسئولیت اجتماعی سازمان باید شناخت دقیقی از محیط های داخلی و خارجی سازمان داشته باشند و با رعایت نکاتی مانند همکاری با ذینفعان داخلی و خارجی برای ایجاد ارزش افزوده، ،تعامل موثر با مدیران و کارکنان داخلی سازمان،توسعه منطقه ای و ارتباط با تأثیر گذاران،کمک به توسعه منطقه با توجه به سیاستهای سازمان و برقراری ارتباط مؤثر با افراد تأثیر گذار در راستای تحقق اهداف سازمان در راستای نقش آفرینی در زمینه مسئولیت اجتماعی فعالیت کنند.

جمشیدی افزود:به سازمانها توصیه می شود در بازه های زمانی مشخص عملکرد خود در زمینه مسئولیت اجتماعی را به ذینفعانی که تحت تأثیر این عملکرد قرار می گیرند، گزارش دهند. این اقدام موجب شفافیت افزایش اعتماد و تقویت ارتباط با ذینفعان می شود. روشهای گزارش دهی نیز به برگزاری جلسات با ذینفعان،ارسال نامه ها یا گزارشهای مکتوب،انتشار اطلاعات در وب سایت سازمان،ارائه گزارشهای دوره ای،تهیه گزارشهای جامع در دوره های مشخص که شامل اقدامات اهداف و نتایج مرتبط با مسئولیت اجتماعی باشد.از سوی دیکر محتوای گزارش به ذینفعان نیز شامل توضیح اهداف و عملکرد سازمان در زمینه موضوعات کلیدی و مسائل مرتبط با مسئولیت اجتماعی،تشریح نحوه و زمان مشارکت ذینفعان در فرآیند گزارش دهی،ارائه جزئیاتی درباره تأثیرات و نتایج عملکرد سازمان در زمینه مسئولیت اجتماعی،گزارش دهی دقیق و دوره ای به ذینفعان میتواند جایگاه سازمان را در مسئولیت اجتماعی تقویت کرده و اعتماد و مشارکت بیشتری را از سوی ذینفعان جلب کند.

وی خاطرنشان کرد:رسانه ها حق دارند از سازمان های مختلف انتقاد کنند و آنها را به چالش بکشند اما خود نیز در برابر منافع و نیازهای جامعه مسئولند و باید پاسخگو باشند، چرا که با اشتباه آنها افکارعمومی نیز مرتکب خطا می‌شود. این مطلب را نظریه مسئولیت اجتماعی می‌گوید، نظریه ای که با پیش کشیدن این موضوع میان آزادی و مسئولیت رسانه ها پیوند برقرار کرده است.
این نظریه، اصل بر ایجاد پیوند میان «استقلال و آزادی رسانه ها» و «وظایف و مسئولیت های اجتماعی» آن هاست که تاکید می کند رسانه ها باید در عین پاسخگویی به نیازهای مخاطبان، در برابر فعالیت های خود مسئولیت نیز داشته باشند و وظایف اجتماعی خود را محدود به گیرندگان پیام یا مالکان رسانه ها ندانند. مضمون اصلی این نظریه این است که آزادی و مسئولیت، دو روی یک سکه هستند و همان گونه که رسانه ها حق دارند از دولت و سایر نهادها انتقاد کنند، مسئولیتی نیز در قِبال مصالح و منافع ملی و پاسخ به نیازهای جامعه دارند.
«مدافعان نظریه مسئولیت اجتماعی معتقدند که تحقق این نظریه باعث می شود که بین سه اصلِ به ظاهر ناسازگارِ آزادی فردی و آزادیِ رسانه ها از یک سو و تعهد رسانه ها در برابر جامعه از سوی دیگر، سازگاری ایجاد گردد و برای مقابله با تعارض های نظریه ی مطبوعات آزاد در عرصه تجربی، راه حل مناسب پیدا شود».

در ادامه خانم بختیاری دبیرکارگروه مسئولیت  اجتماعی شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان در این همایش سخنرانی کرد. وی گفت: شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان بعنوان بزرگترین مجموعه خدمات بندری ، دریایی ، هتلداری، سیاحتی و تفریحی و ریلی کشور با بهره مندی از نیروی انسانی متخصص، حرفه ای و کار آزموده مشغول به فعالیت می باشد.وی در ادامه به مهم ترین اقدامات این هلدینگ در زمینه مسئولیت اجتماعی پرداخت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۵ / ۵٫ تعداد امتیازات: ۱

ارسال دیدگاه





برندهای مسئولیت اجتماعی
شبکه های اجتماعی
صفحه نخست درباره ما تماس با ما ارسال گزارش RSS

آدرس: تهران، بزرگراه شهید لشگری، کیلومتر 14، جنب بانک ملت،ساختمان اداری و تجاری چیتگر، طبقه اول، واحد 12

شماره تماس: 02144182504

09907007190

از این که با استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، در گسترش مسئولیت اجتماعی ما را یاری میدهید، از شما سپاسگذاریم